Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg har bekkenløsning nå, merket godt at det kom når jeg var 10 uker, kjente det godt i halebeinet. Da var jeg fortsatt i foreldrepermisjon. Ble sykemeldt i uke 12, etter bare 1 dag på jobb. Kjente jeg hadde litt vondt når jeg kom inn på jobb, og tenkte jeg skulle prøve å se hvordan det gikk. Det eskalerte gjevnt for hver time som gikk. Hadde snakket med sjefen min tidligere om det, så hun var orientert om det. Heldighvis har hun vært i samme situasjon selv, og er veldig forståelsesfull. Hun ville ikke at jeg skulle presse meg til å jobbe, siden hun vet om og kjenner fler som sliter med senskader lenge etter fødsel, etter bekkenløsning. Forrige svangerskap ble jeg sykemeldt rundt uke 24. Merket det smått i halebeinet her og der gjennom hele svangerskapet - som om halebeinet var litt forslått. Da pressa jeg meg så langt jeg klarte i jobb, og en dag så klarte jeg rett og slett ikke å stå oppreist lenger, etter 2 timer på jobb. Har også relativt lang reisevei, så jeg hadde så vondt, at jeg nesten ikke klarte å sitte. Resten av svangerskapet, så var det veldig begrenset hva jeg klarte å gjøre. Klarte nesten ikke å dra i butikken og handle mat. Er veldig forskjell fra lege til lege hvor lett de skriver sykemelding. Legen min spør nesten ved førsre andledning som byr seg (jeg nekter som regel), legen til sjefen min nekter nesten å skrive sykemelding. Om du føler at du trenger sykemedling, så må du stå på ditt og forlange, om legen ikke vil.
Personlig vil jeg anbefale å ikke presse seg med bekkenløsning, med tanke på at man kan slite med det lenge etter fødsel. Stemoren til samboeren sliter fortsatt med bekkenet, og det er over 20 år siden hun fikk sitt siste barn.
Har selv en mor som fortsatt sliter med sitt bekken Og her stod min gamle sjef mens jeg ventet min første og sa svangerskap ikke er en sykdom og at i Canada er det ikke noe som heter bekkenløsning... Sa det ikke til meg, altså, men vi kom i snakk om temaet.
Har hatt to veldig slitsomme dager på jobb. De prøver å tilrettelegge, men når vi har 8-9 barn på 1-3 år og pedagogen er på plantid eller alle skal skiftes på og legges mens oppvasken må tas innen en viss tid, så kan ikke jeg akkurat bare sitte der... Så da presser man seg litt da... Er helt gåen i bekkenet hele veien rundt idag. Vagger som en gås
Når jeg leser her innser jeg at jeg skulle bedt om sykemelding for lenge siden.... Måtte legge meg nedpå når jeg kom hjem pga smerter og nå halter jeg som bare fy. Er vel det som gir oss rett til dekket fysio?
Nå er jeg blitt skremt av lesningen over og er redd jeg får varige mén
Når jeg leser her innser jeg at jeg skulle bedt om sykemelding for lenge siden.... Måtte legge meg nedpå når jeg kom hjem pga smerter og nå halter jeg som bare fy. Er vel det som gir oss rett til dekket fysio?
Jeg er så lei av å høre "svangerskap er ikke en sykdom". Det er jo sant, men føler det blir det samme som å bagatelisere plagene som svangerskap kan medføre. Er ikke godt dokumentert bekkenløsning rundt om i verden, uten om de nordiske landene. Det kan ha noe ned velferdsgodene vi har, og at det er ikke så normalt at kvinner er hjemmeverdende her lenger. Men det betyr jo ikke at det ikke eksisterer i resten av verden.
Er ikke alltid det går ann å tilrettelegge. Selv så jobber jeg i klesbutikk, og det finnes null mulighet til å sette seg ned, bortsett fra i pauser. Gå og stå hele dagen på betong gulv.
Altså føler man at man klarer å jobbe litt, så gjør man jo det. Denne gangen så følte jeg bare at, om jeg ikke ble sykemeldt fort, så hadde jeg ikke klart å jobbe mer enn 1 time.
Man merker jo selv når man kommer til det punktet at man ikke klarer noe mer. Om man har vært gjennom det tidligere, så kjenner man når grensa kommer
Mitt tips er at du lytter til egen kropp og stoler på at du vet hva som blir best og ikke minst riktig for deg og din helse Jeg har hatt gradert sykemelding hele svangerskapet, selv nå når jeg er i den gode perioden som folk sier. Ja det er den gode perioden, helt enig, men det er jo også nå jeg har kjent mest på bekkensmerter og da tar jeg hensyn til det. Legen min har til nå vist stor forståelse og har enda ikke vært vanskelig å be om sykemelding. Jeg jobber kun 3 timer fire dager i uka. Det føles lite og jeg kjenner meg ofte mislykka sammenliknet med andre gravide på arbeidsplassen min. Men jeg vet at de enten ikke har de plagene eller at de tøyer strikken for langt. Jeg prøver å heller fokusere på meg selv og sette mitt behov foran alt. De dagene jeg kjenner at jeg klarer å jobbe 1 time ekstra så gjør jeg det En fleksibel og god løsning for meg.
Er 23+6 i dag og jeg blir ikke overrasket om jeg må ta ut 100% sykemelding senere i svangerskapet. Det er ikke vits å tyne seg til permisjonen. De jeg kjenner som har gjort det sier at de angrer. De skulle ønske de tok 100% sykemelding 1 mnd før permisjonsstart. Da får man roet ned og forhåpentligvis samlet krefter før den tøffe barselperioden, og så slipper man kanskje å være like plaget med f.eks. rygg eller bekken i lang tid etter fødsel.
Ja, det er en utrolig teit setning Jeg tror de fleste gravide gjør så godt de kan og er lure nok til å sykemelde seg når de kjenner at de må. Husker ikke hvor ille det var før jeg sykemeldte meg med fleste, men var nok etter uke 30 en gang og da hadde jeg gått for lenge og var på gråten flere ganger om dagen fordi jeg var så sliten og hadde det vondt. Lovte meg selv å aldri gjøre det igjen. Men skulle jo være flink pike Med andre ble jeg sykemeldt pga trøtthet lenge før bekkenløsningen kicket skikkelig inn. Mannen pusher meg veldig på at jeg MÅ be om sykemelding før det blir for ille. En skal jo fungere hjemme også. Føler jo at jeg gjør det, men har vondt og er gåen så klarer ikke være veldig aktiv.
Har en kollega som gikk ut i permisjon før jul og jeg føler jo på at jeg skulle ha jobbet fram til permisjon som henne, men innser jo at hun ikke hadde bekkenløsning og hun hadde ingen plager som jeg så eller vet om. Og mamma advarer meg for hun sliter enda med bekkenet sitt i en alder av 63... Det er ikke min plan. Men så tenker jeg på jobben og mine medarbeidere... Vet det er teit, men jeg hater tanken på å sette folk i en vanskelig situasjon og da har jeg en tendens til å heller «ta støyten». Måtte bare skrive denne tråden etter to slitsomme dager på jobb og var så gåen på torsdag at jeg hadde lyst til å gråte Det var en kombo av bekken, stress på jobb (alene på ettermiddag med slitne barn) og lite søvn da. Ble lite tilrettelegging også egentlig da mye skulle gjøres.
Vet bare ikke hva som blir best, kortere dager eller en ekstra dag fri. Har 80% stilling. Hel dag er nok å foretrekke for jobben vil jeg tro
Har en kollega som gikk ut i permisjon før jul og jeg føler jo på at jeg skulle ha jobbet fram til permisjon som henne, men innser jo at hun ikke hadde bekkenløsning og hun hadde ingen plager som jeg så eller vet om. Og mamma advarer meg for hun sliter enda med bekkenet sitt i en alder av 63... Det er ikke min plan. Men så tenker jeg på jobben og mine medarbeidere... Vet det er teit, men jeg hater tanken på å sette folk i en vanskelig situasjon og da har jeg en tendens til å heller «ta støyten». Måtte bare skrive denne tråden etter to slitsomme dager på jobb og var så gåen på torsdag at jeg hadde lyst til å gråte Det var en kombo av bekken, stress på jobb (alene på ettermiddag med slitne barn) og lite søvn da. Ble lite tilrettelegging også egentlig da mye skulle gjøres.
Vet bare ikke hva som blir best, kortere dager eller en ekstra dag fri. Har 80% stilling. Hel dag er nok å foretrekke for jobben vil jeg tro
Jeg kjente meg overraskende bra i dag med tanke på hvor dårlig jeg var i går (haltet og kom meg nesten ikke opp av sofaen pga smerter), men etter en dusj, kjapp tur på butikken (100m unna, handlet ikke mye) og en liten gåtur i boretslaget er det veldig vondt igjen (men ikke like gale som i går!), så innser at smertegrensen min er nådd lenge før jeg får fullført arbeidsdagene min og kvelden er ødelagt.
Så ja, ingen tvil lenger, håper bare legevikaren er enig.