ORIGINAL: neselo
ORIGINAL: sengepolka
Neselo: Det er derfor jeg sier at det er litt uspesifisert hele greiene.
Jeg oppfyller kravene til både fysisk, stressbelastende og psykososial, men fikk ikke iom at det ikke er medisinsk bevisst at det KAN være til skade for fosteret.
De sykmelder i stedet, da dette er lettere og denne gangen er det ditt bekken som er plagsomt.
Hvis yrket ditt tilsier at det kan være til fare for fosteret og du ikke under noen omstendigheter kan gjøre annet type arbeid innen samme firma så kan det hende du får dette igjennom, men det kommer veldig ann på hva legen din kan om svangerskapspenger.
Uansett burde du ihvertfall få deg en sykmelding imens og få arbeidsgiveren din til å tilrettelegge for deg så det blir mindre arbeidsmengde for deg sånn at du ikke skader deg selv...
Ok.. Jeg har forstått det sånn at dersom man ikke kan jobbe mens man er gravid på grunn av graviditeten så heter det nå svangerskapspenger, er man syk når man ikke er gravid heter det sykmelding. Men da har jeg sikkert misforstått litt. Trodde det hadde med statistikken å gjøre- at de som er gravide ikke skal "dra opp" tallene når de egentlig ikke er syke, men gravide...
Jeg skal kun gå til jordmor fremover, og har hørt at de kan skrive ut svangerskapspenger. Derfor jeg trodde det var sånn [:)]
Aha.. [:)]
Svangerskapspenger er løsning for friske gravide som ikke kan fortsette i sitt arbeid pga at det ikke er mulig med tilrettelegging og at det medisinsk kan være farlig for fosteret. F.eks flyvertinner eller gravide som jobber med stråling/kjemiske stoffer.
Sykepenger er det samme som tidligere, gravid eller ei, men dette utøves fordi det er du som er syk uansett om det er pga graviditet eller ikke [:)]
Jordmor eller lege må skrive en medisinsk vurdering av din situasjon, denne skal bringes tilbake til arbeidsgiver, dersom arbeidsgiver ikke finner noen mulighet for tilrettelegging for deg så er du berittiget for svangerskapspenger. Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for gravide arbeidstakere, både da det gjelder arbeidstid, verktøy som kan hjelpe deg i å lette arbeidssituasjonen din eller andre arbeidsoppgaver i samarbeid med deg. En arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for deg og dere må i samarbeid finne ut av din funksjonsevne.
for å si det enkelt: jobber du i butikk og ikke kan sitte i kassen pga bekkenløsning eller ei løfte osv osv, men du kan stå og steke vafler, så har du en funkjsonsevne som kan bidra til økt omsetning og kan gjøre dette innimellom (teit forslag, men var det jeg kom på i farten [:D])
Ellers så er dette med gradert sykmelding ingen selvfølge at du har rett til å være fraværende fra jobb, selv om det er dette som er det enkleste i noen tilfeller... og som oftest.
Men er du 50 % sykmeldt, så er det ikke din arbeidstid som automatisk reduseres, men din arbeidsmengde.
F.eks: jobber du på fabrikk og lager 20 knapper om dagen, så kan det hende du skal jobbe like mange timer, men i halvparten av tempo og da produsere 10 knapper i stedet.
Svangerskapspenger kan ikke overprøves av nav, sånn som sykepenger kan.
fordelen med svangerskapspenger er jo at du ikke mister retten din til 100% sykepneger om du skulle bli sykmeldt etter svangerskapspengene dine er ferdig.
Men du...
hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd meg uansett [:)][:)][:)]