Bekkenbelte

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Noen her som har erfaringer med bruk av bekkenbelte? Har hørt litt sånn både og, så tenkte å spørre her inne også:)

Jeg kjøpte det rundt uke 17-18 pga bekkenløsningen var ille og det var vondt å gå.
Det funker greit, men det er ubehagelig og bøye seg/ sitte med det på. Så for meg når jeg går tir med hunden og må bøye meg for å plukke opp etter henne er det vondt.
Samme når vi kjører noen plass og skal handle så blir det mye av og på med det beltet. Så for meg endte det meg at det ble hengende hjemme når jeg går ut.
Jeg burde nok bruke det mer, men det ble liksom så mye styr.
Et mykere hvor man kan bøye seg ville vært bedre :)

Jeg fikk låne av fysioterapeut for å prøve, det var gull verdt for meg. Nå skal jeg kjøpe et som skal tilpasses meg. Det er ikke anbefalt å gå med det hele tiden.

Ok! Når er det man skal bruke det da?
Fikk beskjed om å bruke det ved behov. Som f.eks ved gåturer, på shopping, om man tar oppvasken osv. Når man slapper av, så burde man droppe beltet. Fysioterapeuten sa også at å stå stille kunne gjøre plagene verre, og om man sitter i sofaen for lenge i samme stilling.

Ok! Når er det man skal bruke det da?

Spør en fysioterapeut, manuellterapeut eller kiropraktor om bruk av belte. Det skal brukes individuelt, da alle opplever bekkenløsning forskjellig. Også viktig å få undersøkt om det er bekkenløsning eller bekkenlåsning, og sjekket muskulaturen din rundt bekken og hofte.

Ved å bruke beltet så tar det over den støttende funksjonen til musklene, og kan føre til en forverring av bekkenløsningen. Så det skal ikke brukes hele dagen. Men som sagt så kommer det ann på mange faktorer når du skal bruke det, og hvor mye.

Hilsen fysio;)

Spør en fysioterapeut, manuellterapeut eller kiropraktor om bruk av belte. Det skal brukes individuelt, da alle opplever bekkenløsning forskjellig. Også viktig å få undersøkt om det er bekkenløsning eller bekkenlåsning, og sjekket muskulaturen din rundt bekken og hofte.

Ved å bruke beltet så tar det over den støttende funksjonen til musklene, og kan føre til en forverring av bekkenløsningen. Så det skal ikke brukes hele dagen. Men som sagt så kommer det ann på mange faktorer når du skal bruke det, og hvor mye.

Hilsen fysio;)
Signerer denne da dette var formulert nøyaktig etter hvordan fysioterapeuten forklarte meg :p

Jeg kjøpte det rundt uke 17-18 pga bekkenløsningen var ille og det var vondt å gå.
Det funker greit, men det er ubehagelig og bøye seg/ sitte med det på. Så for meg når jeg går tir med hunden og må bøye meg for å plukke opp etter henne er det vondt.
Samme når vi kjører noen plass og skal handle så blir det mye av og på med det beltet. Så for meg endte det meg at det ble hengende hjemme når jeg går ut.
Jeg burde nok bruke det mer, men det ble liksom så mye styr.
Et mykere hvor man kan bøye seg ville vært bedre :)
Jeg fikk view at man skal ikke sitte med det, bare til bruk når man står eller går.

Jeg hadde det likevel på en ti min togtur daglig i mitt andre svangerskap. Jeg gikk nemlig i andre enden av det toget, til jobb. Tok det en når jeg kom frem.

Gå til bandasjist å prøv ulike typer belter og finn et som passer deg. Her hjalp det godt når jeg stod ved kjøkkenbenken og ordnet mat og sånn. Ellers funket det dårlig da det var i veien når jeg satte meg ned. Var kjekt om jeg skulle gå et stykke, men måtte ta det av/på når jeg gikk inn/ut av bil.

Takk for svar alle sammen!:) Har fått tilbud om å få låne et av ei på jobb, så skal ta opp med fysioen hva som blir rett bruk for meg.

Back
Topp