Bekken-belte

Amahel

Forumet er livet
Juli13-jentene
Jeg har kjøpt meg et bekken-belte.
Tenkte i utgangspunktet det var greit å ha til vi drar til London om ikke lenge :)
Det blir en del spasering, og jeg tenkte det kunne være lurt å ha.
Kommer nok til å bruke det nå også da før vi reiser.
Andre som bruker/har brukt et slik belte?
Hun jeg kjøpte det av sa jeg måtte være forsiktig med å ikke bruke det for mye da det kunne skade bekkenet?
Jeg klarer ikke å finne noe fornuftig om bruken på nettet.
Tenkte kanskje det hadde vært lurt å bruke på jobb også nå når jeg begynner i neste uka da det blir en del opp og ned fra sittende til stående og spasering til sittende igjen......
 
Jeg har bare prøvd det litt i forrige svangerskap, men hadde mye bekkenløsning foran i symfysen så var veldig vondt foran når bekkenet ble klemt sammen. Men vet andre har hatt glede av det. Er ikke farlig og greit å bruke når en går og beveger seg. Ikke noe særlig å sitte med! Du merker veldig fort om du syns det blir bedre eller verre med det på:) Lykke til, håper det hjelper!:)
 
Fikk beskjed av fysioterapauten at de var sluttet å anbefale gravide å bruke sånn belte pga musklene i bekkenet ble svakere og de vil heller at man skal gjøre øvelser å trene slik at man blir med fleksibel og sterkere...

Jeg selv har fått kraftig bekkenløsning allerede 21 uker har trent masse og det har hjulpet masse på smertene bak, men nå er det begynt å bli veldig smertefullt framme har problemer med å gå til tider og da tenker eg ofte at eg skulle hatt et slikt belte for å holde meg mer sammen... Så bruk med måte tenker jeg kan bare være greit :)
 
Jeg kjenner det kun bak, og det strekker seg litt oppover bak, noen ganger nedover.
Kjenner at med en gang jeg tar det på er det lindring, men ikke så godt å sitte med det på nei.
Jeg kommer nok til å ha det med i veska til en hver tid og se det litt an og bruke det når jeg trenger litt smertepause ;)
 
Fikk beskjed av fysioterapauten at de var sluttet å anbefale gravide å bruke sånn belte pga musklene i bekkenet ble svakere og de vil heller at man skal gjøre øvelser å trene slik at man blir med fleksibel og sterkere...

Jeg selv har fått kraftig bekkenløsning allerede 21 uker har trent masse og det har hjulpet masse på smertene bak, men nå er det begynt å bli veldig smertefullt framme har problemer med å gå til tider og da tenker eg ofte at eg skulle hatt et slikt belte for å holde meg mer sammen... Så bruk med måte tenker jeg kan bare være greit :)
Hvilke øvelser er det man skal gjøre?
Hvor ofte osv?
 
Fikk beskjed av fysioterapauten at de var sluttet å anbefale gravide å bruke sånn belte pga musklene i bekkenet ble svakere og de vil heller at man skal gjøre øvelser å trene slik at man blir med fleksibel og sterkere...

Jeg selv har fått kraftig bekkenløsning allerede 21 uker har trent masse og det har hjulpet masse på smertene bak, men nå er det begynt å bli veldig smertefullt framme har problemer med å gå til tider og da tenker eg ofte at eg skulle hatt et slikt belte for å holde meg mer sammen... Så bruk med måte tenker jeg kan bare være greit :)
Samme beskjeden her!
 
Jeg skal tenke avlastning- og bæring gjør vi vef at andre gjør det for oss.

I de foregåmde svangerskapene har jeg bare fått massasje av fysio og det var godt men hjalp ingenting. Derfor går jeg np hos en hos nimi som er spes på kvinnelropp og bekken problematikk. Digger at jeg nå får lov og skal bevege meg og ikke bare være i ro og kjrnne smerte.

Vrikke på rompa. Ikke vagge
Gode sko- bytte ofte
Reise meg fra sol ved å sette et ben foran og lene meg fremover
Sette rompa først inn i bilen, bena samles og trekkes inn
Strekke rompe musklatur ved å trekke kneeet opp om magen( så lenge det går)
Sitte med et sammen rullet skjerf e.l. under låret helt inn ved rompa
Løfte skinkene ut på hver siden når du har satt deg for å få et "åpent" bekken

Lista er lang men her var noen av triksene
 
Jeg skal tenke avlastning- og bæring gjør vi vef at andre gjør det for oss.

I de foregåmde svangerskapene har jeg bare fått massasje av fysio og det var godt men hjalp ingenting. Derfor går jeg np hos en hos nimi som er spes på kvinnelropp og bekken problematikk. Digger at jeg nå får lov og skal bevege meg og ikke bare være i ro og kjrnne smerte.

Vrikke på rompa. Ikke vagge
Gode sko- bytte ofte
Reise meg fra sol ved å sette et ben foran og lene meg fremover
Sette rompa først inn i bilen, bena samles og trekkes inn
Strekke rompe musklatur ved å trekke kneeet opp om magen( så lenge det går)
Sitte med et sammen rullet skjerf e.l. under låret helt inn ved rompa
Løfte skinkene ut på hver siden når du har satt deg for å få et "åpent" bekken

Lista er lang men her var noen av triksene
Tusen takk Gizom :)
Dette skal prøves ut :)
 
Flere av disse tipsene sammenfaller med de jeg har fått av fysio/mensendieck-terapeut. Hun bad meg i tillegg tøye for-, inn- og bakside lår,fordi disse musklene ofte spenner seg for mye når man har vondt bekken. For å kompensere på en måte... Litt av mine tips:
Stå på alle fire,ikke svai/ikke krum,diagonalt strekke på annenhver side.
Tøye forside lår feks liggende på venstre siden mens høyre tøyes.
Ligg på rygg m rompa heeelt inntil vegg,beina opp,la beina skli ut fra hverandre,for å tøye innside lår.
Legg deg så m beina i 90 grader mot veggen. Tøy setet v å ta ene foten krysset over mots kne og la låret falle utover. Skjønner?
Sitt m et bein rett fram og et bøyd så legg og fot peker bakover v siden av låret. Len deg over det strekte beinet for å tøye bakside lår.
Sitt når du tar av/på sko.
La mannen støvsuge og bære og tømme oppv.maskin.
Ikke stå med ulik vekt på sidene.

Noen av disse tinga,spes tøyingene,hjelper meg en del.
 
Flere av disse tipsene sammenfaller med de jeg har fått av fysio/mensendieck-terapeut. Hun bad meg i tillegg tøye for-, inn- og bakside lår,fordi disse musklene ofte spenner seg for mye når man har vondt bekken. For å kompensere på en måte... Litt av mine tips:
Stå på alle fire,ikke svai/ikke krum,diagonalt strekke på annenhver side.
Tøye forside lår feks liggende på venstre siden mens høyre tøyes.
Ligg på rygg m rompa heeelt inntil vegg,beina opp,la beina skli ut fra hverandre,for å tøye innside lår.
Legg deg så m beina i 90 grader mot veggen. Tøy setet v å ta ene foten krysset over mots kne og la låret falle utover. Skjønner?
Sitt m et bein rett fram og et bøyd så legg og fot peker bakover v siden av låret. Len deg over det strekte beinet for å tøye bakside lår.
Sitt når du tar av/på sko.
La mannen støvsuge og bære og tømme oppv.maskin.
Ikke stå med ulik vekt på sidene.

Noen av disse tinga,spes tøyingene,hjelper meg en del.
Tusen takk for mange gode råd her :)
 
Så flotte tips!
Jeg har kjent noe ulming i korsryggen, men har tatt vinterferie denne uka, vært masse på ski (langrenn og telemark i bakken - ja, jeg er forsiktig!). Tenkte jeg skulle kjenne noe i korsryggen etterpå, men jeg har faktisk ikke kjent noe i det hele tatt! MAO - bevegelse og tøying er bra - stillesittende studier og gåtur på asfalt er dårlige greier...

For min del har langrenn vært veldig skånsomt og en deilig måte å bevege seg på - kan anbafales!
 
Jeg fikk bekken belte av fysioen min, hun har spesialisert seg på bekkenløsning. Jeg skulle bruke det da jeg skulle gå mye, men ikke hele tiden. Det tar bort mye av bevegelsen i bekkenet som igjen tar bort jobben til musklene. Så, brukes ved behov :) Jeg får veldig vondt av å gå tur uten, men med kan jeg gå en stund, noe som også er anbefalt. Så går jo litt opp i opp!
 
Jeg fikk bekken belte av fysioen min, hun har spesialisert seg på bekkenløsning. Jeg skulle bruke det da jeg skulle gå mye, men ikke hele tiden. Det tar bort mye av bevegelsen i bekkenet som igjen tar bort jobben til musklene. Så, brukes ved behov :) Jeg får veldig vondt av å gå tur uten, men med kan jeg gå en stund, noe som også er anbefalt. Så går jo litt opp i opp!
Ja det var slik jeg hadde tenkt å bruke det.
Kjøpte det med tanke på denne London-turen der det vil bli mye spasering.
Men det kan jo hende jeg trenger det innimellom her hjemme også ;)

Tusen takk jenter for mange gode svar her :)
 
Back
Topp