Bekjempe mobbing

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Inspirert av tråden om du har blitt mobbet eller mobbet andre selv:

Hva kan vi som foreldre gjøre for å få bukt på mobbingen?

Reklamen "Voksne skaper vennskap" har satt seg fast hos meg og jeg tenker at om vi oppdager at noen blir holdt utenfor må vi ta tak i det og inkludere.

Vi bør iallefall tenkte litt på hva vi sier selv og velge våre ord med omhu.

Det sies at barn lærer å mobbe av sine foreldre. Jeg tenker at foreldre bør tenke over hva de sier om andre med barna tilstedet. Våre holdninger smitter til barna, men de har ikke like opparbeidet "filter " til å la vær å si ting når vedkommende er tilstedet... ikke at det er bedre å si dem når vedkommende ikke er tilstedet!

Men å inkludere barn som er på utsiden er viktig! Er man på en tilstelning i bhg eller skolen, spør det barnet som ikke har en sitteplass om han/hun vil sitte med dere!!
Jeg opplevde en gang at et barn sto alene, tok henne i hånda og gikk bort til en familie med god plass rundt bordet. Spurte om jenta kunne få sitte med dem (de kjente jenta fra før, og barna deres lekte periodevis sammen). Foreldrene så på hverandre og svarte; kan hun ikke heller sitte hos dem? - og pekte på bordet ved siden av. Jeg fikk sjokk!! Og dette skjedde foran de to små barna. Jenta jeg holdt i hånda så trist i bakken og ble helt stille... Slikt skaper mobbing og utestenging...!

Det sies at barn lærer å mobbe av sine foreldre. Jeg tenker at foreldre bør tenke over hva de sier om andre med barna tilstedet. Våre holdninger smitter til barna, men de har ikke like opparbeidet "filter " til å la vær å si ting når vedkommende er tilstedet... ikke at det er bedre å si dem når vedkommende ikke er tilstedet!

Men å inkludere barn som er på utsiden er viktig! Er man på en tilstelning i bhg eller skolen, spør det barnet som ikke har en sitteplass om han/hun vil sitte med dere!!
Jeg opplevde en gang at et barn sto alene, tok henne i hånda og gikk bort til en familie med god plass rundt bordet. Spurte om jenta kunne få sitte med dem (de kjente jenta fra før, og barna deres lekte periodevis sammen). Foreldrene så på hverandre og svarte; kan hun ikke heller sitte hos dem? - og pekte på bordet ved siden av. Jeg fikk sjokk!! Og dette skjedde foran de to små barna. Jenta jeg holdt i hånda så trist i bakken og ble helt stille... Slikt skaper mobbing og utestenging...!
Å herregud så sint jeg hadde blitt på dem!! Tror jammen jeg hadde slengt en glose som "også spør dere om noe år hvorfor ungen deres mobber!" Eller noe i den duren :P

Å herregud så sint jeg hadde blitt på dem!! Tror jammen jeg hadde slengt en glose som "også spør dere om noe år hvorfor ungen deres mobber!" Eller noe i den duren :p

Ja det fristet,men jeg var ansatt på tilstelningen og følte det ble feil med så mange tilstedet hehe. Tok meg heller av jenta... :)

Ja det fristet,men jeg var ansatt på tilstelningen og følte det ble feil med så mange tilstedet hehe. Tok meg heller av jenta... :)
Å ja da blir det noe annet! :-) Og så bra du tok deg av jenta! Viktigst det.så får vi håpe karma kommer til dem;-)

Forskning viser jo at det er større sjangs for å bli en mobber om man kommer fra hjem med høyt konfliktnivå, dårlig grensesetting og kalde foreldre (olweus 1992, roland 2007). Trening på sosial kompetanse er også et viktig moment for å forebygge mobbing. Da får barna de rette verktøyene for å håndtere konflikter seg i mellom. Jeg tenker at større fokus på sosial kompetanse trening og å hjelpe å bygge vennskap er viktig, både i barnehage, skole og hjemme. Og trygge, stabile voksne i barnas liv.

Tenke over hvordan vi selv snakker om andre.
Og ikke minst få opp øya og innse at kanskje barnet mitt er en mobber. Er SÅ lei av " nei det ville ALDRI" mitt barn gjort.!!

Back
Topp