Beholde eller ikke beholde?

Jente24år

Glad i forumet
Jeg fødte for nøyaktig 4 mnd siden, og er nå 5-6 uker på vei. Det var ikke planlagt.

Vi er usikkre på hva vi skal gjøre, da vi egentlig hadde bestemt oss for å vente noen år med å få neste barn.

Vi vil jo gjerne fokusere på jenta vi har og nyte babytiden med henne.

Når jeg gikk gravid med henne var jeg ekstremt dårlig, var sykemeldt fra uke 7, var sengeliggende og kasta opp flere ganger om dagen i hele første og halve andre trimester.
Skulle dette skje pånytt vil jeg ikke være i stand til å ta meg av jenta vår, som jeg i tillegg fullammer. Mange sier man kan miste melka eller at baby vegrer seg for morsmelk hvis mor er gravid, og jeg har jo et ønske om å amme henne til hun er et år værtfall.

Det kommer også til å bli en stor utfordring for parforholdet vårt...

Tanken på abort er grusom, men samtidig vet jeg ikke om det er lurt å få en til så tett...

Last edited:
Jeg fødte for nøyaktig 4 mnd siden, og er nå 5-6 uker på vei. Det var ikke planlagt.

Vi er usikkre på hva vi skal gjøre, da vi egentlig hadde bestemt oss for å vente noen år med å få neste barn.

Når jeg gikk gravid med henne var jeg ekstremt dårlig, var sykemeldt fra uke 7, var sengeliggende og kasta opp flere ganger om dagen i hele første og halve andre trimester.
Skulle dette skje pånytt vil jeg ikke være i stand til å ta meg av jenta vår, som jeg i tillegg fullammer. Mange sier man kan miste melka eller at baby vegrer seg for morsmelk hvis mor er gravid, og jeg har jo et ønske om å amme henne til hun er et år værtfall.

Spør deg selv om du tror du ville eller ikke ville angre om 10 år.
Det er travelt med 2 tette med det er også mye glede og barna får støtte i hverandre. Så kan hele svangerskapet være forskjellig, og kanskje blir du ikke så dårlig nå..
Men hør på magefølelsen.

Det er mye som går selv om det ikke er planlagt. Blir du syk kan mannen overta permisjonen din.

Forstår du har et vanskelig valg foran deg. Jeg hadde ikke vært i tvil om å beholde. Utelukkende fordi vi slet i nesten 2 år med å få til nr 2. Du er fortsatt ung da. Jeg er 38. Det har jo litt å si. Likevel vil det kanskje være vanskelig å leve med at en tok bort en hvis det viser seg å bli vanskelig framover?
Bare en synsvinkel.

Uansett lykke til med valget :happy:

Det er mye som går selv om det ikke er planlagt. Blir du syk kan mannen overta permisjonen din.

Forstår du har et vanskelig valg foran deg. Jeg hadde ikke vært i tvil om å beholde. Utelukkende fordi vi slet i nesten 2 år med å få til nr 2. Du er fortsatt ung da. Jeg er 38. Det har jo litt å si. Likevel vil det kanskje være vanskelig å leve med at en tok bort en hvis det viser seg å bli vanskelig framover?
Bare en synsvinkel.

Uansett lykke til med valget :happy:
Det er sant, han skal jo uansett ha permisjon fra oktober og ut desember... men så er det jo regler på at hvis den ene mottar foreldrepenger, så kan ikke den andre motta noen form for stønad fra nav... og hvis jeg blir sykemeldt i min permisjon, eller uansett, så må jeg jo få sykepenger fra nav... så det blir litt kræsj der... men vet ikke helt hvordan det fungerer.

Ja vi må nok tenke oss nøye om.

Det er sant, han skal jo uansett ha permisjon fra oktober og ut desember... men så er det jo regler på at hvis den ene mottar foreldrepenger, så kan ikke den andre motta noen form for stønad fra nav... og hvis jeg blir sykemeldt i min permisjon, eller uansett, så må jeg jo få sykepenger fra nav... så det blir litt kræsj der... men vet ikke helt hvordan det fungerer.

Jeg ble sykemeldt i min permisjon. Da fikk jeg sykepenger og mannen min overtok resten av permisjonstiden min. Så vi var en periode hjemme begge to. Det krevde en omfattende dokumentasjon til NAV hver eneste måned da. Det det stod at jeg var før syk til å ta meg av barnet mitt.

Jenta mi var 6mnd da jeg ble uplanlagt gravid nå. Ikke like tett som for dere, men mye tettere enn jeg hadde ønsket i utgangspunktet. Vi har også en på 2år, så det blir travelt til neste år, men gleder oss også. Jeg er uføretrygdet, så mannen min har all foreldreperm. Systemet er laget slik at om en forelder er syk kan den andre overta permisjonen, og det ville være rart om ikke du kan få sykepenger samtidig. Noe å undersøke før dere tar en avgjørelse i allefall :)

Hei! Dersom du blir sykmeldt mens du har foreldrepenger kan far søke om å overta permisjon din. Det er ingenting i veien for at far kan ha foreldrepenger selv om mor har sykepenger. Kravet er at du må være for syk til å ta deg av barnet, og legen din må skrive en utfyllende legeerklæring som forklarer dette[emoji4]
Skjønner uansett at det er et vanskelig valg, ønsket selv to tette, men det blir jo veldig tett i deres tilfelle da[emoji4] lykke til med valget!

Jeg hadde ikke psykisk taklet en planlagt abort, og tenker heller at "ting" er ment for å være. [emoji171] Stort sett alle svangerskap er forskjellig, så kanskje er du heldig og får et problemfritt svangerskap denne gangen.. Mellom de to første her er det litt over 16mnd imellom, blir isåfall litt tettere imellom dine, men de kommer til å få utrolig mye glede av hverandre! Hektisk blir det nok, men en glemmer stort sett det når er så mye lyspunkter! [emoji171]

Jeg ble uplanlagt gravid da sønnen min var 6mnd, og det ble 14.5mnd mellom barna. Var hektisk, men man går i en slags boble og får det til uansett.

De krangler stort sett aldri, er kjempegode venner, og har enormt mye glede av hverandre. Sånn har det vært siden minsta var baby. Nå er de 7 og straks 6.

Du får enda tettere, og det blir hektisk, men det er ikke umulig å tåle ett år mellom barna. Det er 10.5mnd mellom brødrene mine, og de har også alltid vært ekstremt nær hverandre.

Både fordeler og ulemper med to tette.

Har 2 tette selv, og synes det har vært utrolig slitsomt. Men det har mye med personligheten til barna å gjøre. Han er helt lik sin far, og hun veldig lik sin mor. Og far og jeg gikk jo fra hverandre av en grunn, personlighetene våre krasjet:knegg:
Så kanskje ikke så rart at disse to har krangler ekstremt mye opp gjennom årene! Haha!
Men alle er så forskjellige, mange har veldig gode erfaringer med 2 tette:Heartpink
Det skal jo også sies at det er bedre mellom mine to også nå, og de er svært knyttet til hverandre til tross ;)

Men dette er det kun du og kjæresten din som kan avgjøre! Lykke til med valget:Heartpink

Jeg må være så ærlig og si at jeg faktisk tror jeg hadde tatt abort, men folk er ulike. Jeg har flere barn fra før og føler det ville blitt for mye for hele familien. Du må kjenne på hva som blir rett for dere. Lykke til:Heartred

Tanken på abort er grusom, men samtidig vet jeg ikke om det er lurt å få en til så tett...

Var i samme situasjon som deg for noen år siden.. jeg valgte å ta abort. For oss var det helt uaktuelt å få to så tette.. men ønsker deg masse lykke til, uansett hva du velger å gjør [emoji813]️

Hvordan går det med deg?:Heartpink

Du kan bli sykmeldt så kan far søke om å ta permisjonen din i sykmeldingsperioden :-)

Hvordan går det med deg?:Heartpink
Sånn passe for å være helt ærlig. Var på sykehuset forrige mandag og fikk beskjed om at jeg bare var 4-5 uker på vei, de så kun en tom fostersekk, så det var for tidlig å gjøre noe. Skal tilbake idag, så da får vi se. Jeg er ganske dårlig for tiden og kaster opp innimellom...ble dårlig allerede i svangerskapsuke 3, noe jeg syns er kjemperart...men ultralyden stemmer vel med hvor langt jeg er på vei...

Sånn passe for å være helt ærlig. Var på sykehuset forrige mandag og fikk beskjed om at jeg bare var 4-5 uker på vei, de så kun en tom fostersekk, så det var for tidlig å gjøre noe. Skal tilbake idag, så da får vi se. Jeg er ganske dårlig for tiden og kaster opp innimellom...ble dårlig allerede i svangerskapsuke 3, noe jeg syns er kjemperart...men ultralyden stemmer vel med hvor langt jeg er på vei...
Blir spennende å se hva de kan se i dag da, tenker dere å beholde dersom alt ser bra ut? Når i dag har du time?

Blir spennende å se hva de kan se i dag da, tenker dere å beholde dersom alt ser bra ut? Når i dag har du time?
Målene på embryoet tilsier at jeg er 8 uker på vei :( veldig rart at de ikke så noe på ul for en uke siden da... da de selv sier at man kan se noe i uke seks allerede... menmen...
det ble abort... har tatt den første tabletten som stopper svangerskapet. Så er selve abortdagen på torsdag...
fysj for et tungt valg dette har vært... men for oss var det egentlig det eneste valget. Mest pga at vi ikke vil la et nytt svangerskap gå ut over vår lille prinsesse (noe som det i vårt tilfelle hadde gjort).

Målene på embryoet tilsier at jeg er 8 uker på vei :( veldig rart at de ikke så noe på ul for en uke siden da... da de selv sier at man kan se noe i uke seks allerede... menmen...
det ble abort... har tatt den første tabletten som stopper svangerskapet. Så er selve abortdagen på torsdag...
fysj for et tungt valg dette har vært... men for oss var det egentlig det eneste valget. Mest pga at vi ikke vil la et nytt svangerskap gå ut over vår lille prinsesse (noe som det i vårt tilfelle hadde gjort).

Dere har min fulle forståelse. Men må ha vært et fryktelig tungt valg. Ta vare på hverandre og nyt tiden med jenta deres! Gode klemmer til deg:Heartpink

Back
Topp