Beholde barnet eller ta abort?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvem er kvinnene som blir ufrivillig gravide? Er det bare unge som slurver med prevensjonen? Sosionom og familieterapeut Marit S. Abrahamsen i Amathea sier at virkeligheten hun møter er mye mer nyansert.

– De som kommer her er folk i alle aldre og fra alle samfunnslag . Dette er alle fra jenta på 15-16 år som ikke er i et forhold, til paret på 40+ med voksne unger og som ikke trodde de kunne bli gravide. Og alle midt imellom, sier hun.

Les hele artikkelen her

Personlig hadde jeg aldri tatt abort uansett situasjon, men det er bra Amathea er der og kan hjelpe de som er usikre :)

Personlig hadde jeg aldri tatt abort uansett situasjon, men det er bra Amathea er der og kan hjelpe de som er usikre :)
Ikke hvis du hadde blitt utsatt for voldtekt heller?

Jeg er i mot abort (personlig), så ville ikke tatt abort om jeg ble gravid med mannen. Hadde jeg blitt utsatt for overgrep hadde jeg nok vurdert det, men man vet jo aldri før man sitter i det ;)

Ikke hvis du hadde blitt utsatt for voldtekt heller?
Kan jo ikke si noe sikkert før man er i situasjonen, men slik som jeg tenker det nå, så nei! Jeg er personlig veldig imot abort og ser ikke for meg at jeg kunne gjennomført det selv i en slik situasjon.

Vanskelig valg de har og ikke noe man kan forstå før man sikkert er der selv, er personlig imot abort men man vet aldri hvilke ting som kan skje.

Kjempe bra at de som er i tvil har et sted å gå for å lufte tankene sine :)

Personlig imot abort, men i en situasjon som f.eks voldtekt hadde jeg nok vurdert det. En voldtekt er i seg selv veldig tungt å ta med seg inn i fremtiden, så har veldig forståelse for de som velger abort i slike situasjoner.

Veldig bra at det finnes slike steder for de som trenger hjelp i en vanskelig avgjørelse :)

Jeg er for selvbestemt abort. Og jeg er SÅ glad at vi har det tilbudet her i landet.
Uansett om du har slurva med pilla, kondomen sprakk, dårlig planlegging eller om man har blitt voldtatt. Og INGEN skal dømme noen om de velger abort. For det å beholde et barn er et større valg enn å ta abort.

Jeg er for selvbestemt abort. Og jeg er SÅ glad at vi har det tilbudet her i landet.
Uansett om du har slurva med pilla, kondomen sprakk, dårlig planlegging eller om man har blitt voldtatt. Og INGEN skal dømme noen om de velger abort. For det å beholde et barn er et større valg enn å ta abort.
Helt enig!:)

Er veldig glad me har detta tilbudet :) Har ikkje vore i ein situasjon som gjer at et måtte ha vurdert det, men dersom eg hadde blitt utsatt for voldtekt hadde eg garantert vurdert det.

Jeg tenkte tidligere at jeg er for selvbestemt abort, men aldri ville klart det selv.
Vel. Ting endrer seg. Var i en kjip situasjon og valgte å få for abort. Da jeg kom til UL (som er vanlig før en abort) viste det seg at fosteret var dødt. Heldigvis, tenker jeg. For da slapp jeg å svelge pilla. Slapp å faktisk ta valget. For det er søren ikke et enkelt valg. Det er det vanskeligste valget jeg noen gang har tatt.

Personlig ville jeg aldri tatt abort, unntaket er vel om jeg hadde blitt gravid etter en voldtekt. Håper jeg aldri noensinne kommer i en slik situasjon. Må være ett grusomt valg å ta. Er for selvbestemt abort og Amathea er ett fantastisk tilbud. Jeg mener dog at veldig mange tar for lett på dette med abort. Ubeskyttet sex og ufrivillig graviditet er liksom ikke så farlig for det kan fikses med en pille. har hatt mange slike diskusjoner og det gjør meg rasende.

Jeg er veldig for selvbestemt abort fram til uke 12, og er for at senabort kan vurderes fram til uke 18 der det viser seg at foster ikke er levedyktig osv.
Det er et tilbud vi har i Norge som er et fantastisk tilbud. Heller en abort for mye enn et barn som må vokse opp hvor det ikke er ønsket og kanskje havner i fosterhjem.
Og på samme måte som jeg og andre som er for abort respekterer dem som er imot, burde dem som er imot respektere oss. Man leser mye grums på nettet som abortmotstandere lirer av seg, heldigvis er det ikke så mange av dem. Altså dem som er ufine og frekke.

Personlig ville jeg aldri tatt abort, unntaket er vel om jeg hadde blitt gravid etter en voldtekt. Håper jeg aldri noensinne kommer i en slik situasjon. Må være ett grusomt valg å ta. Er for selvbestemt abort og Amathea er ett fantastisk tilbud. Jeg mener dog at veldig mange tar for lett på dette med abort. Ubeskyttet sex og ufrivillig graviditet er liksom ikke så farlig for det kan fikses med en pille. har hatt mange slike diskusjoner og det gjør meg rasende.

Men hva som er en dårlig unnskyldning for deg er kanskje et veldig viktig moment for vedkommende som tar valget?
Er sikkert en del som tar alt for lett på det med abort, men jeg lover det, det er overhode ikke et enkelt valg. Jeg gråt hver natt i 3 uker jeg, fra jeg fant ut jeg var gravid til aborten skulle gjennomføres (men da var fosteret dødt). Å gå gravid de 3 ukene, med symptomer og samtidig vite at jeg skulle kvitte meg med fosteret. Det var grusomt. Det spiste meg opp, og jeg tror jeg hadde slitt i ettertid dersom det var jeg som faktisk tok livet av fosteret.

Men der og da, i den livssituasjonen vi var, så hadde det vært synd på barnet å sette det til verden. Vi hadde sikkert klart det, det hadde vi jo. Å si noe annet er feil. Men det hadde mest sannsynlig tatt knekken på forholdet, og jeg hadde nok ikke klart å fullføre studiene. Vi sto uten noe som helst inntekt (annet en 1 stipend), og er 3 i husstanden. Ja, økonomi kan ha mye å si.

Nå skal jeg ikke skrive en hel avhandling, men jeg syns det er viktig å få fram at man kan ta abort FORDI man tenker på barnets beste. Og også på det barnet man allerede har. Det hadde vært dårlig gjort over for det barnet å beholde det i magen også.

Jeg signerer dette!

Og det provoserer meg at mennesker skal ha en enkel løsning på alt, og hvis noe kommer i veien fordi det passer oss ikke, så er det bare å fjerne det "enkelt og greit". Og det gjelder ikke kun tilfeller i temaet abort, men i mange andre situasjoner.

Abort er alt annet enn enkelt, og jeg syns faktisk ingen har noe å si om det med mindre de står i situasjonen selv. Situasjonen der du virkelig tviler på om du vil klare det.
Og jeg forstår ikke at voldtekt er den eneste situasjonen det er godtatt å ta abort.

Jeg er imot å bruke abort som prevensjon, men hvis barnet og/eller foreldrene ville fått et miserabelt liv av å gjennomføre en abort pga prinsipp er det bedre med alternativet.

Quoter deg!! Så enig :)

Men hva som er en dårlig unnskyldning for deg er kanskje et veldig viktig moment for vedkommende som tar valget?
Er sikkert en del som tar alt for lett på det med abort, men jeg lover det, det er overhode ikke et enkelt valg. Jeg gråt hver natt i 3 uker jeg, fra jeg fant ut jeg var gravid til aborten skulle gjennomføres (men da var fosteret dødt). Å gå gravid de 3 ukene, med symptomer og samtidig vite at jeg skulle kvitte meg med fosteret. Det var grusomt. Det spiste meg opp, og jeg tror jeg hadde slitt i ettertid dersom det var jeg som faktisk tok livet av fosteret.

Men der og da, i den livssituasjonen vi var, så hadde det vært synd på barnet å sette det til verden. Vi hadde sikkert klart det, det hadde vi jo. Å si noe annet er feil. Men det hadde mest sannsynlig tatt knekken på forholdet, og jeg hadde nok ikke klart å fullføre studiene. Vi sto uten noe som helst inntekt (annet en 1 stipend), og er 3 i husstanden. Ja, økonomi kan ha mye å si.

Nå skal jeg ikke skrive en hel avhandling, men jeg syns det er viktig å få fram at man kan ta abort FORDI man tenker på barnets beste. Og også på det barnet man allerede har. Det hadde vært dårlig gjort over for det barnet å beholde det i magen også.
Nå gjorde jo dere ett veloverveid valg. Er ikke de jeg blir forbannet over, men de som tar LETT på Det. De som ikke ser på det som en vanskelig avgjørelse men en easy fix på ett ofte selvforskyldt "problem". Jeg syns ofte også at forklaringene er egoistiske fra foreldrene sin side. Men for all del jeg er for selvbestemt abort og har forståelse for at det i mange tilfeller er riktig å ta abort. Og at det er fryktelig vanskelig for de involverte. Men jeg har for mange ganger diskutert dette med folk som ikke ser på det som noe vanskelig valg og da blir jeg så ufattelig provosert!

Nå gjorde jo dere ett veloverveid valg. Er ikke de jeg blir forbannet over, men de som tar LETT på Det. De som ikke ser på det som en vanskelig avgjørelse men en easy fix på ett ofte selvforskyldt "problem". Jeg syns ofte også at forklaringene er egoistiske fra foreldrene sin side. Men for all del jeg er for selvbestemt abort og har forståelse for at det i mange tilfeller er riktig å ta abort. Og at det er fryktelig vanskelig for de involverte. Men jeg har for mange ganger diskutert dette med folk som ikke ser på det som noe vanskelig valg og da blir jeg så ufattelig provosert!

Sier de selv de syns det er et lett valg, eller er det din oppfattelse?

Jeg vil tro mange sliter med å snakke om det, og derfor tar lett på det. Jeg kan ikke se for meg at noen bruker abort som prevensjon og tar lett på det. Det må i såfall være de som ikke har barn fra før. Har man barn fra før så kan jeg ikke se for meg at det er et enkelt valg for noen. For det er et hardt valg.

Back
Topp