Behandling i utlandet og fravær fra jobb

Høsteple

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Hei!

Hvordan har dere som har fått behandling i utlandet løst det med jobb og fravær?

Jeg kan ikke ha hjemmekontor, har ikke opparbeidet avspasering og kan ikke ta ferieuker når jeg vil - jeg er lærer.

I Norge har jeg enten vært sykemeldt eller fått lønn via velferdspermisjon. Velferdspermisjon kan bare brukes for dager med faktiske legetime, ikke typ reisedager eller ventedager i utlandet.

En del av meg synes det er greit å søke ulønnet permisjon, samtidig er infertilitet en medisinsk diagnose og det er ikke min "feil" at vi må ur av landet for å få medisinsk behandling...
 
Hei!

Hvordan har dere som har fått behandling i utlandet løst det med jobb og fravær?

Jeg kan ikke ha hjemmekontor, har ikke opparbeidet avspasering og kan ikke ta ferieuker når jeg vil - jeg er lærer.

I Norge har jeg enten vært sykemeldt eller fått lønn via velferdspermisjon. Velferdspermisjon kan bare brukes for dager med faktiske legetime, ikke typ reisedager eller ventedager i utlandet.

En del av meg synes det er greit å søke ulønnet permisjon, samtidig er infertilitet en medisinsk diagnose og det er ikke min "feil" at vi må ur av landet for å få medisinsk behandling...
Hei kjære Høsteple. Eg har gjort tre ting i samband med behandling hos OLGA i St. Petersburg: 1) Sjukmelding, fekk sjukmelding frå fastlegen i samband med uttak, dette blei også godkjent av NAV då eg foklarte kva som var bakgrunnen for sjukmeldinga. Det er visse reglar ifht reising når ein er sjukmeldt. 2) Feriedagar 3) Velferdspermisjon. I det siste har eg brukt velferdspermisjonsdagar, fordi det har vore like enkelt som sjukmelding for min arbeidsgivar. Men eg har betydeleg meir fleksibilitet når det gjeld velferdspermisjon enn det du tydelegvis har.

Kanskje du kan enten få sjukmelding, eventuelt snakka med verneombud eller nokon andre om det er mogleg å gjera unntak og få velferdspermisjon? Du kjem jo til å ha mange legetimar under opphaldet…

Håpar det ordnar seg!! ❤️
 
Jeg har løst det med ferie og avspasering, stort sett. Jeg har som regel reist opp og ned samme dag eller hatt en overnatting (reist på kvelden og hjem dagen etter). Siden det er innsett av blasto og man aldri vet om man får innsett eller ikke har jeg valgt å reise hjem rett etter innsett.

Kunne helt sikkert fått sykemelding også, og hadde jeg hatt behov for det, så hadde jeg tatt det uten dårlig samvittighet. Har ikke hatt så lyst til å dele av reisen vår med arbeidsgiver, så det er litt årsaken til at jeg helst ønsker å bruke ferie dersom vi klarer å planlegge. Et par ganger ved inseminasjon måtte jeg ta egenmelding siden det var umulig å planlegge, men ved ivf har det vært litt enklere.

Har tenkt litt på å spørre om velferdspermisjon ved uttak denne gangen (kun den dagen).

Har tatt alle ultralyder i Norge, slik at det kun har vært uttak, innsett eller inseminasjon i utlandet.

Håper du finner en god løsning, og hvis du må ta sykemelding syns jeg du skal gjøre det med god samvittighet ❤
 
Takk for svar så langt!

Bor selvsagt grisegrendt til, så det går en halv dag eller hel dag velferdspermisjon bare for ultralyd, og minst to dager fravær ved uttak/innsett (en reisedagbok dit og hjem samme dag som uttak dersom uttak/innsett er tidlig på dag).

Velferdsdagene går derfor unna, selv om vi er ia bedrift.

Det er for tiden en liten brannfakkel for meg at jeg ikke skal ha dårligere sjanser for å bli mamma bare fordi jeg bor på bygda :angelic:
 
Takk for svar så langt!

Bor selvsagt grisegrendt til, så det går en halv dag eller hel dag velferdspermisjon bare for ultralyd, og minst to dager fravær ved uttak/innsett (en reisedagbok dit og hjem samme dag som uttak dersom uttak/innsett er tidlig på dag).

Velferdsdagene går derfor unna, selv om vi er ia bedrift.

Det er for tiden en liten brannfakkel for meg at jeg ikke skal ha dårligere sjanser for å bli mamma bare fordi jeg bor på bygda :angelic:
Det er jo faktisk en medisinsk diagnose, slik at du burde kunne bruke sykemelding der det er behov. Ville hørt med fastlegen og forsøkt å få h*n med meg på lag. En kombinasjon av fravær slik smuta skisserer er jo spiselig for de fleste ❤
 
Det er jo faktisk en medisinsk diagnose, slik at du burde kunne bruke sykemelding der det er behov. Ville hørt med fastlegen og forsøkt å få h*n med meg på lag. En kombinasjon av fravær slik smuta skisserer er jo spiselig for de fleste ❤
Takk for innspill! Dette er tross alt en kort periode av arbeidslivet, så jeg jobber det nok moralsk sett inn før jeg blir pensjonist ;)
 
Takk for innspill! Dette er tross alt en kort periode av arbeidslivet, så jeg jobber det nok moralsk sett inn før jeg blir pensjonist ;)
Ja, helt klart. Pluss at de fleste IA-bedrifter godtar 8 dager fravær i løpet av en periode på 16 dager, det er jo også relativt enkelt hvis det er kort fravær. Da slipper du å styre med NAV og det å reise utenlands.
 
Velferdspermisjon er vel maks 12 dager pr år, så de ryker sikkert litt fort ja, så ville nok hørt med fastlege først og fremst.

Hvis ikke så kan du (men om du bør er en annen sak) bruke egenmelding i ei uke. Og som lærer i ia-bedrift har du vel 24 dager å ta av eller noe der?
 
Jeg er en av de som får dårlig samvittighet og virkelig kvir meg til å ringe inn en sykemelding. For en arbeidsgiver passer det aldri uansett. Nå har jeg derimot landet på at jeg bryr meg ikke om arbeidsgiver. Jeg hjelper til hvis jeg kan, men utover dette er dette en livsviktig endring og prosess i mitt liv. Hvis jeg da ikke skal kunne ta meg den tiden det trengs, hva skal jeg da med ordningene? Ufrivillig barnløshet bør og kanskje er en medisinsk diagnose, og alt tyder på at det er tungt psykisk og fysisk. Konsentrasjonen vår forsvinner. Jeg vil kanskje si at man nesten er i en sorgprosess?


Ta deg den tiden du trenger!
Jeg hadde i hvertfall ikke gått i ulønnet permisjon.
 
Det er mulig å reise til utlandet selv om du er sm må bare avklares med nav i forkant og meldes på egenmld skjema. Dette er fordi du ikke kan få sm også ta deg en ferie.

men regner med forbehandling i utlandet godkjennes:)

lykke til og gjør det du føler du må for å oppnå baby drømmen
 
Jeg går ikke til behandling i utlandet, men har reist utenlands selv om jeg har vært sykemeldt. Her er det litt avhengig av hvilket land det er. Innenfor EØS er det ingen meldeplikt til NAV, det skal bare oppfylle NAVs kriterier som sykemeldt. Dette vil jo sees på som en behandlingsreise, så helt legitimt med andre ord. Bare at utenfor EØS skal du søke i forkant.
 
Back
Topp