Begynt å kjøpe inn/planlegge innkjøp?

Lamalama

Betatt av forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Aprilspirene 2024❤️
Er det noen som har begynt å kjøpe inn ting allerede eller som har begynt å planlegge hva de skal kjøpe? Har så vidt begynt å tenke litt på det, men synes det er så overveldende, da det er mitt første barn og vi trenger alt(samboer har en tenåring fra før, men har ikke ting fra den gang og husker ikke alt hva man trenger, forståelig nok). Kjenner jeg blir litt motløs, legger det fra meg og tenker at vi har jo god tid. Men vi har tenkt å prøve og få tak i ting brukt og når det er tilbud, og da er det jo greit å begynne så smått og følge med, så man ikke må kjøpe alt til fullpris rett før babyen kommer.

Noen som har gode tips til hva man trenger, smarte kjøp og forslag til bra nettsider å handle på? Hadde hjulpet mye om man bare visste litt av hva man trenger, for nå stopper hjernen min i det jeg har tenkt seng, vogn og bleier :smiley-ashamed005:laughing002
 
Min første også så lurer litt på det samme. Vi vet vi trenger et bilsete og et praktisk stellebord i tillegg til det du nevner.
 
Vi må også handle inn alt da vi kvittet oss med alt etter nr 3 :) planlegger å kjøpe mest mulig brukt. Det jeg vet jeg vi må ha (men mye kan vente til baby har kommet) er:
bilstol
vogn
seng
dyne
stellematte (har ikke plass til stellebord)
gulpekluter (starter med noen få og ser om jeg trenger)
Newborn Seat til Tripp trapp-stolen
Sy et babynest
Matte til å ligge på gulvet
Multi-mam kompress til såre brystvorter (absolutt nødvendig forrige gang. Mine brystvorter blir såre i begynnelsen selv om barna har hatt bra «sugegrep»)
Ammeinnlegg engangs og ull
Tørre, myke engangskluter
Amme-BH

Det var det jeg kom på nå :) har ikke handlet noe enda, men har begynt å undersøke hvordan vogn og bilstol vi skal velge. Nærmer meg på valg av vogn, mens jeg fortsatt er veldig usikker på bilstol.. hehe
 
Kan signere den over, men legger på et par ting:
Bedside crib - dette endte vi med å kjøpe etter den første (og veldig kaotiske) natten hjemme. Turte ikke å ha baby i vår seng og det ble mye styr å ta henne opp og ned i sprinkelsengen. Med bedside crib løste alt seg :)

Nok klær i str 50. Det var så mange som fortalte meg at man nesten ikke trenger klær i str 50 fordi baby vokser ut av den str så fort. Selv om det er sant at str ikke passer lenge, så var det daglige forbruket av klær stort (gulping, melkesprut, masse bæsj…) og kapasiteten til å drive med klesvask heller begrenset. Skjønte fort at jeg måtte skaffe mer klær i str 50 og det var litt pesete midt i ammetåka. Skal ha minst 10 bodyer og bukser/strømpebukser denne gangen.
 
Mitt beste tips er vel i grunnen å ikke kjøpe for mye. Husk på at du også har lov til å handle etter at baby er født. Det glemte jeg helt bort i forrige svangerskap:facepalm:
Noen ting er greit å ha i hus, som seng, vogn og bilsete og noen klær i 50/56. Husk at du kommer til å få masse klær i gaver, og 90% av dem er i str 62, så dette er en str du ikke trenger å handle inn selv. Når vi først snakker om klær, så husk hvilken tid av året ungen kommer. Alle nettsider snakker om hvor fantastisk ull er, men i starten kommer enten den ungen til å være pakka inn i dyner og tepper etter alle kunstens regler ellers så kommer den til å ligge i armene på noen. Så ro ned på kleshoppinga:stop:
 
Har også begynt å sjekke ut hva man egentlig trenger, er førstegangsgravid:woot: hahah har jo NULL peiling på hva man trenger! Har sett at det er flere nettsiden med lister til nettopp førstegangsfødende med hva som kan være greit å ha/kjøpe inn:notworthy
Synes det er vanskelig å vite hva slags klær man burde skaffe med tanke på årstiden babyen kommer:smiley-ashamed004 skjønner at man ikke nødvendigvis trenger kjøpe inn i bøtter og spann, men på samme tid kjenner jeg meg selv såpas godt at jeg vet at jeg kommer til å være så overveldet i rollen som nybakt mamma, at det å skulle dra å handle inn klær er det siste jeg vil stresse over:rolleyes: Planlegger å kjøpe mye brukt slik at det ikke blir så dyrt/forgjeves om noe ikke blir brukt noe særlig.
 
Dette er nr 2 for oss så vi har det meste, men litt småting blir det å kjøpe :rolleyes: må bare minne meg selv på at vi har nok klær de første månedene fordi jeg kjøpte klespakker og fikk mye så masse er nesten ubrukt:oops:

vogner (og sikkert bilstoler?) i årets modeller har vel ofte salg utpå vårparten før neste års modell kommer så kan være greit å vite hva man vil ha, men greie å vente ;)

det man virkelig trenger er vel litt klær, stellematte, bilstol, vogn og seng, men så er det alt det andre småtteriet som håndduk, badebalje, kluter, sengetøy, smokk, flaske, salve, termometer, teppe, vognpose, bæresele, ammeutstyr osv. Det finnes masse lister over utstyr på mange av nettbutikkene (type Jollyroom, Mimmis, barnas hus osv). Det kan være et godt utgangspunkt, men er ikke alt man trenger og plutselig vil ikke den lille ha det ene så man må ha noe annet.

Sist begynte jeg vel å kjøpe ting rundt uke 20 (bortsett fra en klespakke jeg kjøpte tidlig), men gjorde mye research før :D
 
Jeg har skrevet liste og begynt å forske litt på hva vi vil ha av diverse ting. Har mye etter forrige, men mangler også en del. Til nå har jeg kjøpt en babygym på finn :)
 
Godt å høre at det er flere som har begynt å tenke over hva man trenger og at det er flere enn meg som ikke har peiling :laughing002
Tusen takk for gode tips så langt, flere ting jeg ikke har kommet på selv :)
 
Fikk tips om omslagsbodyer av et familiemedlem og det virker kjempesmart. Så slipper man å dra bodyen over hodet på babyen, så det skal jeg kjøpe før babyen kommer. Visste ikke at det fantes noe annet enn "vanlig" bodyer :smiley-ashamed004
 
Fikk tips om omslagsbodyer av et familiemedlem og det virker kjempesmart. Så slipper man å dra bodyen over hodet på babyen, så det skal jeg kjøpe før babyen kommer. Visste ikke at det fantes noe annet enn "vanlig" bodyer :smiley-ashamed004
Newbie (kappahl) har de desidert beste omslagsbodyene. Og klærne forsåvidt:p etter tre barn så blir jeg å handle mest der. Og cubus sine styrer jeg unna:p
 
Dette er min fjerdee, men har ingenting. Da jeg har ny samboer, og egentlig ikke skulle ha flere barn etter nr 3:p men ting forandrer seg når man møter en ny:p

det jeg vet vi MÅ ha er
Vogn, bilstol med base, stellebord (tror vi går for en stellekommode med badebalje under stelleputa, veldig praktisk å ha klærne i umiddelbar nærhet), vippestol, babygym, babytepper, vognpose, bedside crib, dyne og sengetrekk/laken, vugge til stua, gulpekluter, vaskekluter, babyolje, bepanthen salve, tørre engangskluter, bleier, babyhanduker, brystpumpe, ammeinnlegg, noe klær i 50 og 56, babycall. :)
 
Må dsv kjøpe inn alt da mine barn er 17 og 12 år og jeg kvittet meg med alt for maange år siden..men jeg elsker å shoppe så d gleder jeg meg til :smiley-bounce022
 
Fikk tips om omslagsbodyer av et familiemedlem og det virker kjempesmart. Så slipper man å dra bodyen over hodet på babyen, så det skal jeg kjøpe før babyen kommer. Visste ikke at det fantes noe annet enn "vanlig" bodyer :smiley-ashamed004
Ja det er smart, tror Kapphal har en del dobbel størrelse klær (dobbel rad med knapper i skrittet) også så man kan ha de litt lengre. Synes det var greit med vanlige bodyer også så lenge de har knepping på skuldren så man kan gjøre "hodehullet" stort og gjør det lettere å tre over hode om man har en vanlig body. Strømpebukser eller bukser med fot var jeg også glad i da sokker ikke ville sitte på. Likte klær fra Name it, newbie, kappahl, lindex best synes jeg å huske :)
 
Ja det er smart, tror Kapphal har en del dobbel størrelse klær (dobbel rad med knapper i skrittet) også så man kan ha de litt lengre. Synes det var greit med vanlige bodyer også så lenge de har knepping på skuldren så man kan gjøre "hodehullet" stort og gjør det lettere å tre over hode om man har en vanlig body. Strømpebukser eller bukser med fot var jeg også glad i da sokker ikke ville sitte på. Likte klær fra Name it, newbie, kappahl, lindex best synes jeg å huske :)

Dobbel størrelse er jo kjempesmart :)
 
Er ikke stort vi trenger, vertfall ikke vis det viser seg at gynekologen min har rett at dette også er ei jente:Heartred men en ny vippestol og en vogn til blir det nok :love2
 
Jeg kjenner jeg er så mye mer "nøktern" til innkjøp denne gang.
Jeg tenker
Vogn
Bilstol
Grindseng ikea
Stellebord
Bæresele
Babynest
Helsetepper og ullpledd
Bodyer
Strømpebukser
Sokker
Gulpekluter
Smokker

Til vinteren trengs det vel sovepose, ull og litt sånn. Men det tar jeg etterhvert.
 
Back
Topp