Begynner hverdagen med babyen å gå seg til?

Pucci

Flørter med forumet
Jeg sniker fra juliklubben, og må høre med dere som ligger noen uker foran om dere begynner å få hodet over vannet igjen. Jeg har en baby på fire uker, og har det helt greit. Men det føles fortsatt veldig som unntakstilstand, og jeg er småsliten. Jeg kan ikke huske fra sist gang, når jeg følte at tilværelsen ble litt mer normal. Hva synes dere - er dere over kneika? Når skjedde det, i så fall?
 
Fødte 5. juni. Føler at ting begynner å gå seg til. Har noenlunde blitt kjent med rytmen hennes og kjenner lydene hennes godt. Det er mer hektisk med to men hverdagen blir nok å falle litt mer på plass når eldste begynner I bhg på onsdag. Ellers føler jeg at jeg har vært over kneika I et par uker nå da hun har vært mye lettere å forstå enn broren samt stort sett sover rundt om natten.
 
Barnet ble født 7 juni og synes vi begynner å komme mer og mer inn i rutiner. Han sover greit, både natt og dag, og føler jeg blir mer og mer kjent med han så blir lettere da. Ellers tenker jeg at dette er en grei unge (hadde en veldig slitsom tid med andremann så skal ikke mye til for at det er lettere), så det hjelper. Har to fra før men de er 6 og 8 år, så det går litt av seg selv. Gruer meg litt til de skal opp og på skolen, men satser på at det også går greit etterhvert.
 
Født 18 juni og synes det begynner å gå seg til. Er veldig travelt siden jeg har en 3 og 6 åring i hus. Men snart er det barnehage og skolestart så det blir bra tenker jeg.
 
Fødte 18. jeg og, så mini er snart åtte uker, og føler absolutt ting har gått seg fint til de siste par ukene. Hverdagen har vi ikke prøvd oss så mye på enda, mannen har hatt ferie og begynte nå på mandag, så det blir nok litt annerledes framover. Men jeg tror det skal bli fint! Er mye mindre sliten nå enn for noen uker siden, og koser meg. Men tiden går helt skummelt fort og føler mini vokser vanvittig fort foran øynene mine...
 
Vesla er ti uker i morgen, og jeg føler det har gått seg bra til den siste tiden. Hun sover mellom seks og ni timer i strekk på natta, og har også noen dupper på to-tre timer på dagtid, noe som gir uthvilte foreldre ;) Hun har ikke fått noe skikkelig søvnmønster ennå, så er fortsatt litt uforutsigbart, men vil tro det kommer om ikke så lenge.
 
Vesla er ti uker i morgen, og jeg føler det har gått seg bra til den siste tiden. Hun sover mellom seks og ni timer i strekk på natta, og har også noen dupper på to-tre timer på dagtid, noe som gir uthvilte foreldre ;) Hun har ikke fått noe skikkelig søvnmønster ennå, så er fortsatt litt uforutsigbart, men vil tro det kommer om ikke så lenge.

Jeg blir så sjukt sjalu når jeg leser om slike som deg som har en baby som sover 6-9 timer (!!!) i strekk! Og hun har dupper på 2-3 timer på dagtid? Herrejesus, hvilken luksus (forstå meg rett):nailbiting:

Lilleprupp sin lengste soveøkt har vært 3,5 timer (kveld/natt). Vanligvis er det 1,5-2 timer på natt, og 30min på dag. Mye våken, og våkner brått og veldig ofte. Jeg har til en viss grad klart å omstille kroppen og psyken min til dette oppkuttede sovemønsteret, så det går mye greiere nå enn for 2-3 uker siden.

Ellers har jeg prøvd en liten rutine de siste 3-4 dagene: mate lilleprupp så mye jeg kan (og som han vil selvfølgelig) klokka 22.00, og legge han før 23.00/få han til å sovne 23.00. Da legger vi oss også.. Da sover han 3,5 timer før amming igjen rundt 02.00-02.30. Deretter er det amming hver 1,5t. frem til han er lys våken 06.00-06.30.. Det har funket 3 netter på rad (bank i bordet!!), så dette vil jeg fortsette med :)

Ellers er hverdagen blitt mye mer forutsigbar, og jeg føler meg mer og mer trygg på han og situasjonen. Vi har kjøpt Angelpack bæresele, og det er den beste investeringen jeg noensinne har gjort :) Ettersom han er mye våken, så er det perfekt å kunne bære han rundt og samtidig ha armene fri. Han elsker bevegelse, og liker ikke å måtte ligge i vogn/på gulv/for seg selv..
 
Her har det ikke gått seg til, men det er min egen skyld. Det har vært alt for mye som har skjedd i sommer, husprosjekt, besøk, ferie... Nå er jeg helt utslitt og gleder meg til hverdagen begynner i morgen. Da skal jeg og minien kose oss sammen og finne rutinene våre. Det gleder jeg meg til. :)
 
Jeg blir så sjukt sjalu når jeg leser om slike som deg som har en baby som sover 6-9 timer (!!!) i strekk! Og hun har dupper på 2-3 timer på dagtid? Herrejesus, hvilken luksus (forstå meg rett):nailbiting:

Lilleprupp sin lengste soveøkt har vært 3,5 timer (kveld/natt). Vanligvis er det 1,5-2 timer på natt, og 30min på dag. Mye våken, og våkner brått og veldig ofte. Jeg har til en viss grad klart å omstille kroppen og psyken min til dette oppkuttede sovemønsteret, så det går mye greiere nå enn for 2-3 uker siden.

Ellers har jeg prøvd en liten rutine de siste 3-4 dagene: mate lilleprupp så mye jeg kan (og som han vil selvfølgelig) klokka 22.00, og legge han før 23.00/få han til å sovne 23.00. Da legger vi oss også.. Da sover han 3,5 timer før amming igjen rundt 02.00-02.30. Deretter er det amming hver 1,5t. frem til han er lys våken 06.00-06.30.. Det har funket 3 netter på rad (bank i bordet!!), så dette vil jeg fortsette med :)

Ellers er hverdagen blitt mye mer forutsigbar, og jeg føler meg mer og mer trygg på han og situasjonen. Vi har kjøpt Angelpack bæresele, og det er den beste investeringen jeg noensinne har gjort :) Ettersom han er mye våken, så er det perfekt å kunne bære han rundt og samtidig ha armene fri. Han elsker bevegelse, og liker ikke å måtte ligge i vogn/på gulv/for seg selv..
Ja, jeg er klar over at det er ren og skjær luksus slik vi har det nå! ;) Men må sies at det ikke er mange ukene siden hun knapt sov fem minutter i strekk på dagtid, før hun våknet med ubehag og til tider smerter. Hun har problemer med stille reflux og muligens også melkeallergi. Jeg har vært helt melkefri (ammer) i snart tre uker, og så gir vi henne gaviscon etter måltider. De to tingene har virkelig endret formen og sovinga til vesla betraktelig! Tidligere gikk hele dagen til å få henne til å sove, både hun og vi var rødøyde av søvnmangel. Det som berget oss var at hun heldigvis fikk fire-fem timer søvn på nettene selv i de verste periodene :)

Håper dere også snart får bedring på sovingen til mini, slitsomt når man ikke får litt lengre perioder til å komme seg til hektene mellom amme- og våkeøktene!
 
Mini er 5 uker og her er det ingen rutine ennå. Fortsatt unntakstilstand. Han er så urolig om kveldene. Til tider helt utrøstelig. Sover godt om natten da. Og er blid og fornøyd på dagtid.
 
Tja hva skal man si. Mi snuppe er 8 uker nå, er tredjemann i flokken. Hun er en veldig enkel baby å ha med og gjøre til nå. Vært ferie i 4 uker og vi har vært på reise i 3. Nesten ikke tenkt over at vi har med en baby.. Hun sover stort sett gode strekk på natta. Den siste uka har hun tatt natta mellom 20-21 og sovet til 5ish før mat og videre søvn. Herlig! Dagene er også greie med gode dupper ( ingen rutine her enda) og hun kan gjerne ligge og pludre lenge på babygymen. I morgen starter største på SFO og da blir det omsider bare oss to hjemme. Det skal bli litt godt egentlig. Da kan vi begynne å se på rutiner!
 
Ja, jeg er klar over at det er ren og skjær luksus slik vi har det nå! ;) Men må sies at det ikke er mange ukene siden hun knapt sov fem minutter i strekk på dagtid, før hun våknet med ubehag og til tider smerter. Hun har problemer med stille reflux og muligens også melkeallergi. Jeg har vært helt melkefri (ammer) i snart tre uker, og så gir vi henne gaviscon etter måltider. De to tingene har virkelig endret formen og sovinga til vesla betraktelig! Tidligere gikk hele dagen til å få henne til å sove, både hun og vi var rødøyde av søvnmangel. Det som berget oss var at hun heldigvis fikk fire-fem timer søvn på nettene selv i de verste periodene :)

Håper dere også snart får bedring på sovingen til mini, slitsomt når man ikke får litt lengre perioder til å komme seg til hektene mellom amme- og våkeøktene!

Uff, stakkar:/ Men bra det har bedret seg da:) Ingenting er som en uthvilt mor og et uthvilt og fornøyd barn!
Vi har trodd at mini har melkeallergi også, så jeg har kjørt melkeproteinfri diett i 3 ukers tid også, men etter 3-4 dager med litt og litt innføring av ost og noen produkter med melkeprotein (kjøttpølse, pesto), så har han ikke reagert (heldigvis for oss og meg). Jeg tør fortsatt ikke drikke melk, spise yoghurt, cottage cheese og kesam, da dette er matvarer med mer laktose enn slik som ost..

Jeg har begynt å pumpe meg før hvert måltid nå (glemte å nevne det i forrige innlegg), da jeg har veldig mye melk og en ekstrem utdrivningsrefleks (!). Spruten har jo stått i munnen på mini, og han har hatt mye problemer med å svelge unna.. Alltid vært veldig urolig ved puppen; sparket, slått, kavet, ikke hatt ordentlig tak lenge, gryntet og gråting. Pestogrønn avføring (beklager), og mye pressing, magesmerter.. Og igjen lite søvn og fort sulten igjen. Hvorfor ingen har fortalt meg tidligere at dette kan være på grunn av for mye formelk, er litt kjett.. For nå, etter at jeg har begynt å pumpe før amming, så er han myyyye roligere, og han har de siste 3-4 nettene klart å sove 3-3,5 timer i strekk (mye for han å være)! Det kan jo være andre årsaker enn mye formelk, men det tviler jeg sterkt på..
 
Jeg blir så sjukt sjalu når jeg leser om slike som deg som har en baby som sover 6-9 timer (!!!) i strekk! Og hun har dupper på 2-3 timer på dagtid? Herrejesus, hvilken luksus (forstå meg rett):nailbiting:

Hvis det er en trøst så hadde første min kolikk og skrek hver natt I 2-3 timer I strekk I 3 mnder. Han spiste annenhver time døgnet rundt og sov sjeldent mer enn en halvtime om gangen på dagtid. :)
 
Hvis det er en trøst så hadde første min kolikk og skrek hver natt I 2-3 timer I strekk I 3 mnder. Han spiste annenhver time døgnet rundt og sov sjeldent mer enn en halvtime om gangen på dagtid. :)
Er det sant som de sier at det forsvinner nesten over natten? Min har kolikk og jeg håper sånn det snur ved 12 uker....
 
Hvis det er en trøst så hadde første min kolikk og skrek hver natt I 2-3 timer I strekk I 3 mnder. Han spiste annenhver time døgnet rundt og sov sjeldent mer enn en halvtime om gangen på dagtid. :)

Sånn sett har jeg ingen rett til å klage.. Uff, all heder og ære til foreldre som står i dette med et kolikkbarn :)
 
Tusen takk for svar! Det er ganske oppløftende å lese hva dere skriver, det ser ut til at de fleste får litt følelse av kontroll etter seks uker. Jeg gleder meg veldig til å få på plass noen rutiner rundt legging om kvelden, jeg synes det er den mest krevende biten.
 
Gleder meg vilt og hemningsløst til skole og barnehage nå.. Lille var våken i nesten 9 timer i går! Fra 18 på kvelden til halv 3.. Sov i denne perioden 2x5 min (til halv 12) så en halvtime.. Fram til hun sovna i vogna halv 3 i natt.. Kun urolig etter midnatt.. Kjempe form før den tid..
 
Back
Topp