Begynner å bli dyrt å føde..

*Jordbærjenta*

Flørter med forumet
I går dro vi på føden pga vannavgang. Lå i 6 timer på sykehuset uten at noe stort skjedde og fikk kl 1600 beskjed om at jeg ikke fikk lov å føde på det sykehuset pga at jeg går på en medisin. Var visst blitt fastsatt en ny retningslinje ang dette for 1 uke siden........ så hadde jeg kommet inn før det hadde jeg fått lov å føde der.... endte med at jeg ble sendt til Ålesund. Samboer ble selvfølgelig med og da vi bor 2 timer unna kan ikke akkurat han dra fram og tilbake. Fødselen ser ikke ut til å starte med det første heller, men har nå fått ballongkateter for å sette i gang. Så dette kan jo bli noen dager med overnatting på hotellet her. I natt kostet det 350 kr når jeg sov her. Heretter må jeg sove på føden og fikk da vite at prisen for han ble 580 kr pr natt!!!!
Om dette drøyer da så blir det jo en del netter og han vil jo selvfølgelig være her etter fødsel også.

Noen som har opplevd lignende?
Har vi noen rettigheter her på refusjon?
Frustert både pga dum ny regel, fødsel som ikke vil starte og blakke oss pga fødsel som skulle vært gratis!! Eller ihvertfall noe billigere burde det vært!!

Jeg var innlagt tidligere i svangerskapet, siden det var på et annet sykehus enn vårt lokale, bodde samboeren min også på hotellet med meg. Han måtte da betale, men kostet 350kr natten. Da jeg fødte betalte han 300kr natten.

Min kjære betalte 350kr pr.natt da han bodde på samme rom som meg under hele oppholdet! Vi å bor ca 2timer fra sykehuset, og måtte ha flere turer til sykehuset på kontroller, samtaler og vendingsforsøk før fødselen siden jenta mi satt på rompa. Så gikk en del penger på de turene :/ Men aner ikke om vi kan få igjen noe av utgiftene?:confused:

Tror dessverre ikke du får refundert det dessverre :(

Her betalte vel samboeren litt over 1000 kr for 2 netter inkl 4 måltider..

Fikk ett søknadsskjema til pasientreiser. Så da får vi prøve hvertfall :-)
Om du ikke har benyttet deg av fritt sykehusvalg har du rett på å få igjen, det fikk vi beskjed om, men du må ha bekreftelse fra lege på det og bekreftelse på at du behøver ledsager, da får ledsager dekket sine utgifter. Du kan også få dekket bensinutgifter, men du må ha bekreftelse på at bil var det eneste transportmiddelet du kunne ta. Husk å spar på kvitteringer å be om at lege skal bekrefte alt, da burde det ikke være et problem å få dekket utgiftene :)

Jeg betalte 900kr for 2 netter på pasienthotelle for min søster da jeg fødte. Barsel gjorde feil så jeg var innsjekket på hotellet den ene natten jeg ikke sov der :p hadde jeg ikke vært det hadde det vært 450kr ene natten og 1190kr andre natten for henne :/

I går dro vi på føden pga vannavgang. Lå i 6 timer på sykehuset uten at noe stort skjedde og fikk kl 1600 beskjed om at jeg ikke fikk lov å føde på det sykehuset pga at jeg går på en medisin. Var visst blitt fastsatt en ny retningslinje ang dette for 1 uke siden........ så hadde jeg kommet inn før det hadde jeg fått lov å føde der.... endte med at jeg ble sendt til Ålesund. Samboer ble selvfølgelig med og da vi bor 2 timer unna kan ikke akkurat han dra fram og tilbake. Fødselen ser ikke ut til å starte med det første heller, men har nå fått ballongkateter for å sette i gang. Så dette kan jo bli noen dager med overnatting på hotellet her. I natt kostet det 350 kr når jeg sov her. Heretter må jeg sove på føden og fikk da vite at prisen for han ble 580 kr pr natt!!!!
Om dette drøyer da så blir det jo en del netter og han vil jo selvfølgelig være her etter fødsel også.

Noen som har opplevd lignende?
Har vi noen rettigheter her på refusjon?
Frustert både pga dum ny regel, fødsel som ikke vil starte og blakke oss pga fødsel som skulle vært gratis!! Eller ihvertfall noe billigere burde det vært!!
Undersøk med jm. Vet at i kr.sand så dekker sykehuset halvparten og hjemkommunen sen andre halvdelen ved overnatting i nærheten av sykehuset om man har mer enn 1,5 times reisevei :)

Oj, det var dyrt! Her bodde samboer sammen med meg på rommet på fødeavdelingen fire netter etter fødsel, til 200kr/natt. Det synes jeg er helt innafor.

Uff, har inntrykk av at Ålesund er verre enn de fleste steder slik. Det er likesom aldri noe skikkelig opplegg for de som blir sendt dit, og de har tidligere prøvde seg med å kreve betaling selv av folk som er sendt dit i påvente fødsel. :sour: Du må prøve å få det refundert i det minste, og gjerne be pasientombudet om hjelp til å klage på at du må betale for å ha noen hos deg fra vannavgang og induksjon og fram til du føder. :( De fleste sykehus tar ikke betalt for det, det er noe helt annet enn å ta betalt for fedre i barsel synes jeg.

Høres veldig rart ut. Vi har aldri betalt noe, og her har mannen vært sammen med meg fire netter ved hver fødsel.

På KK betalte vi 350kr med helpensjon for mannen så lenge vi hadde familierom mener jeg det var. Morsomt at de kom med prislisten som noe av den første informasjonen etter fødsel.

Hva man evt må betale i tiden før barsel vet jeg ikke..

Slapp unna den på 580 da han aldri rakk å sove der den natta. Ballongkateteret datt ut 1 min etter han dro for å legge seg så måtte få han til å komme opp igjen.. så han sov ikke der den natta. Etter fødsel fikk jeg beskjed om at nå måtte far dra hjem igjen......!!! Fordi det var helt fullt på avdelinga og fullt på hotellet. Såg vel reaksjonen min på den og klarte da å lage til ett rom til oss likavel.... det må han betale 350 for.. helt greit! Sende han hjem etter verdens værste fødsel på 3 døgn...og da nekte far å se sin nyfødte datter på noen dager... glad han fikk bli tilslutt!!

Slapp unna den på 580 da han aldri rakk å sove der den natta. Ballongkateteret datt ut 1 min etter han dro for å legge seg så måtte få han til å komme opp igjen.. så han sov ikke der den natta. Etter fødsel fikk jeg beskjed om at nå måtte far dra hjem igjen......!!! Fordi det var helt fullt på avdelinga og fullt på hotellet. Såg vel reaksjonen min på den og klarte da å lage til ett rom til oss likavel.... det må han betale 350 for.. helt greit! Sende han hjem etter verdens værste fødsel på 3 døgn...og da nekte far å se sin nyfødte datter på noen dager... glad han fikk bli tilslutt!!
Var helt fult når jeg også fødte. Men dem trilla inn senger på ett undersøkelselsrom første natta, så jeg ikke ble alene.

Back
Topp