Begynne med fast føde tråd!

Frø i magen

Andre møte med forumet
Hvordan gjør/har dere gjort det?

Min er et halvt år i dag, og har i noen uker fått smake forskjellig, syltetøy og juice, på fingen, mens i går fikk hun sitt første faste "måltid" med en teskje most banan.

Har fullammet til nå, bare brystmelk. Innfører første måltidet som lunsj i tolvtiden. Hun får pupp litt før, i elleve-halv tolv tiden så hun ikke er altfor sulten før banan. I dag spiste hun litt mer enn i går, og må jo fortsette å øke til det blir et måltid. Så tenker vi å begynne å introdusere middag, når lunsjen er vel etablert.

Hva med dere? Hvilket måltid begynner dere med, og hva får de? Får de pupp som en del av måltidet?

Foreløpig så skal de jo ha fast føde i tillegg til melk og ikke i stedenfor, men når og hvordan er det vanlig å trappe ned på melken?
 
Vi startet med litt grøt i 17 tiden da han var 3,5 mnd. Nå får han grøt morgen og kveld, med litt vann til grøten for tørstedrikk. Ammer han 30-60 min før måltidene. Har nå begynt å introdusere litt frukt. Fikk tips om å ikke vente for lenge med grønnsakene, da det er mindre smak på de enn frukt :) så blir vell å prøvesmake det snart å. Tenker å starte med middag om ikke så lenge.
 
Intro av grøt fra 4mnd, fra 6mnd grøt morgen og kveld (blandet i litt sviskeravkok for magen) litt mosa grønnsaker introduseres nå til middag. Ellers litt frukt i ny å ne når det passer :) vann til tørstedrikk og måltider. Pupp ca hver 3/ 4 time fortsatt.. :)
 
Pupp som vanlig. Grøt med litt fruktmos i til lunsj, vann til grøten og prøvesmaking av noe iløpet av dagen :) han har prøvd mango, banan, mango-bananmos, avokado, søtpotet. Svisker, epler, brødskalk, pastinakk og pære står for tur. Lyst til å prøve mer grønnsaker kjenner jeg :)
 
Begynte med litt kveldgrøt da han var litt over 4 mnd. Nå er det både morgen og kveld. Får litt most frukt/grønt på formiddagen. Begynte med litt middag i går, men ville bare ha et par skjeer.
Får alltid pupp før måltid.

Jeg begynner å jobbe i juli når han er 9 måneder. Jeg tenker at da er det naturlig å begynne å trappe ned ammingen:)
 
Ser de fleste gir frukt. Her anbefaler helsesøster å vente med frukt litt til. Hun sier de ikke har behov for det søte ennå, men at det er bedre å gi grønnsaker, fullkornsgrøt uten tilsatt diverse frukt (og hvis så, heller tilsette fersk frukt isåfall -fremfor grøt ferdig tilsatt div fruktsmaker). Hun mener de fort blir vant til søt smak, og da lettere blir kresne på det som smaker lite... Begynner med frukt om 1-2 mnd, og da alltid alene (ikke i grøt). Fulgte rådet til eldste, og der går all mat ned fortsatt. Sier ikke alle må følge det, men synes personlig det var et godt råd, slik lærer barna å spise uten at det er så søtt :) Min er 6 mnd nå, det blir amming som vanlig, og begynner med grøt i tillegg til lunsj nå. Trapper opp gradvis, og begynner snart også med middags-smaksprøver. Amming trappes ned etterhvert når lille vil ha mindre, men vil helst amme minst til lille er 1-1,5 år.
 
Vi begynte med smaking på grøt ved 3,5 mnd. Nå får hun grøt morgen og kveld, og forskjellige grønnsaksmoser rundt middagstid. Og noen fruktmoser som en slags dessert. Hun er ikke fryktelig interessert i puppen lengre på dagen og biter en god del, så det har blitt mye mindre amming. Hun vil ikke ha mme så jeg er litt rådvill på det punktet. Hun får vann til hvert måltid, men det er hun heller ikke særlig interessert i. Har lurt på å begynne med brødskive, da hun er helt vill hver gang jeg spiser det, strekker seg etter den, hyler og smatter.
 
Vi har holdt på en stund med smaksprøver på grøt og grønnsaker, og plutselig falt grøt i smak! Nå spiser han grøt iblandet olje (og noen ganger sviskemos), ren sviskemos på dagen og vi begynte med grønnsaker sammen med oss til middag.

Vi har lagd isbitbrett med gulrot, potet, brokkoli og pastinakk (alt dampet, most og iblandet olje og eplejuice for jernopptaket) så vi enkelt kan ta opp små mengder og gi. Pære, melon og appelsin får han av og til på dagen i et sånt spisenett. Avokado brakk han seg av...

Han får pupp før eller etter måltidet og vann. Merker jeg ikke har så god rutine på ting enda!! :D

Styrer unna banan som er forstoppende for han sliter nok med magen fra før :p
 
Begynte smått med grøt rett før fire måneder, innførte enda et grøtmåltid ved fem måneder, og har akkurat begynt med noen skjeer middag (litt over seks mnd nå). Hun får sviskemos hver dag pga hard mage. Hun liker det ikke noe særlig, da.. Får annen fruktmos som hun liker også (ikke banan som er hardt for mage). Har akkurat fått smake smoothie fra 6+. Ellers får hun en sjelden gang smake vår mat fra fingeren hvis det er noe hun kan få.
 
Vi starta med grøt og smak på "middagspureer" og frukt ved 4 mnd. Etterhvert har vi økt på. Har hele tiden villet amme først så jeg ikke mister melka.

Sånn er regime nå: (Alt dette er ca)
Ammer ca kl 07
Sitter på fanget mitt og får noen brødbiter med leverpostei når jeg spiser frokost ca kl 08 (snakk om små mengder)
Ammer kl 10
Grøtmåltid + frukt, ofte sviske for magen kl 11
Ammer kl 13
Middag kl 14.30-15 (grønnsaker, men skal tilføre kjøtt og fisk etterhvert nå)
Ammer 16
Avocado og bananmos til kvelds kl 18.
Steller og legger kl 19, ammer ca 19.15
Pumper på kvelden innimellom og bruker melken i maten dagen etter.
 
Begynte med grøt ved 4mnd alder. Nå får han grøt eller skive til frokost, smoothie til lunsj, middagsglass eller vår middag og grøt il kvelds. Ammer til frokost og kvelds. Mme til lunsjen og vann til middag. Er han sulten mellom måltidene så får han mm.
 
Vi starta med grøt og smak på "middagspureer" og frukt ved 4 mnd. Etterhvert har vi økt på. Har hele tiden villet amme først så jeg ikke mister melka.

Sånn er regime nå: (Alt dette er ca)
Ammer ca kl 07
Sitter på fanget mitt og får noen brødbiter med leverpostei når jeg spiser frokost ca kl 08 (snakk om små mengder)
Ammer kl 10
Grøtmåltid + frukt, ofte sviske for magen kl 11
Ammer kl 13
Middag kl 14.30-15 (grønnsaker, men skal tilføre kjøtt og fisk etterhvert nå)
Ammer 16
Avocado og bananmos til kvelds kl 18.
Steller og legger kl 19, ammer ca 19.15
Pumper på kvelden innimellom og bruker melken i maten dagen etter.

Syns du det fungerer godt å mate så hyppig? Nå som vi har begynt med flere grøtmåltider og noe grønnsaker syns jeg det er vanskelig å vite når jeg skal mate. Føler det blir hele tiden...hvertfall ikke 3-4 timer i mellom. Syns han spiser mindre mat og pupp nå som jeg prøver å gi mer!!
 
Syns du det fungerer godt å mate så hyppig? Nå som vi har begynt med flere grøtmåltider og noe grønnsaker syns jeg det er vanskelig å vite når jeg skal mate. Føler det blir hele tiden...hvertfall ikke 3-4 timer i mellom. Syns han spiser mindre mat og pupp nå som jeg prøver å gi mer!!
Vettu: har erfart at mengden går ned jeg og. Men tenker at det er greit, så får hun ulike smaker og ikke kjempemasse av en ting. Regner med hun blir sultnere etterhvert som energinivå øker:)
 
Syns du det fungerer godt å mate så hyppig? Nå som vi har begynt med flere grøtmåltider og noe grønnsaker syns jeg det er vanskelig å vite når jeg skal mate. Føler det blir hele tiden...hvertfall ikke 3-4 timer i mellom. Syns han spiser mindre mat og pupp nå som jeg prøver å gi mer!!

Jeg synes også dette hørtes utrolig masse ut :eek:
Jeg prøver og gi mat ca hver 3-4 time. Og da ammer jeg ofte etter måltidet for å sjekke at hun er mett. Men hvis jeg prøver og amme 1 time etter grøt feks, er hun ikke intressert i det hele tatt!
Jeg har gitt grøt fra ca 4 mnd alder. Og er akkurat begynt med middag/grønnsaker :)
Men magen stoppa helt opp når vi begynt med grøt fast føde!! Gir sviskemos i grøten + en gang til ila dagen. Sliter fortsatt... Gir nå laktulose etter anbefaling av legen :(
 
Jeg synes også dette hørtes utrolig masse ut :eek:
Jeg prøver og gi mat ca hver 3-4 time. Og da ammer jeg ofte etter måltidet for å sjekke at hun er mett. Men hvis jeg prøver og amme 1 time etter grøt feks, er hun ikke intressert i det hele tatt!
Jeg har gitt grøt fra ca 4 mnd alder. Og er akkurat begynt med middag/grønnsaker :)
Men magen stoppa helt opp når vi begynt med grøt fast føde!! Gir sviskemos i grøten + en gang til ila dagen. Sliter fortsatt... Gir nå laktulose etter anbefaling av legen :(


Så kjedelig dere også sliter med magen. Det er jo ikke rart når de er vant til mm :) jeg ville vært forsiktig m laktulose og at babyen blir avhengig av det. Har legen sagt noe om hvor lenge det er Ok å bruke det?? Har du melkefri diett på dere begge? De er ofte følsomme på melkeprodukter og får gjerne hard mage. Du kan prøve sinlak med olje og sviskemos og ikke innta melkeprodukter selv en periode. Og gi masssssssse vann. :) Jeg gir gjerne et par tre sprøyter med vann hver gang vi er på badet hvis han sliter m magen. Lykke til :)
 
Så kjedelig dere også sliter med magen. Det er jo ikke rart når de er vant til mm :) jeg ville vært forsiktig m laktulose og at babyen blir avhengig av det. Har legen sagt noe om hvor lenge det er Ok å bruke det?? Har du melkefri diett på dere begge? De er ofte følsomme på melkeprodukter og får gjerne hard mage. Du kan prøve sinlak med olje og sviskemos og ikke innta melkeprodukter selv en periode. Og gi masssssssse vann. :) Jeg gir gjerne et par tre sprøyter med vann hver gang vi er på badet hvis han sliter m magen. Lykke til :)

Nei det er jo en stor forandring for den lille magen og gå over til fast føde... Ja jeg har jo ikke lyst at babyen skal bli avhengig men jeg måtte bare gjøre noe for å hjelpe henne. Hun kunne hylskrike i over en time uten og få ut noen ting :( Men det har heldigvis komt seg litt nå, og jeg håper og kunne trappe ned på laktulosen ;) Ja jeg har prøvd alt, var en mnd der jeg selv ikke åt noe med melk, gav erstatning uten melk i 10 dager fordi hun bare skrek når jeg ammet henne og jeg gir som sagt svisker i store mengder :p Prøver og gi masse vann men hun er ikke så veldig intressert, drikker ca 30-40 ml til hvert måltid...
Jo takk for det :) Vi har faktisk fått time hos barnelege nå, så håper han har noen gode råd! :D
 
Nei det er jo en stor forandring for den lille magen og gå over til fast føde... Ja jeg har jo ikke lyst at babyen skal bli avhengig men jeg måtte bare gjøre noe for å hjelpe henne. Hun kunne hylskrike i over en time uten og få ut noen ting :( Men det har heldigvis komt seg litt nå, og jeg håper og kunne trappe ned på laktulosen ;) Ja jeg har prøvd alt, var en mnd der jeg selv ikke åt noe med melk, gav erstatning uten melk i 10 dager fordi hun bare skrek når jeg ammet henne og jeg gir som sagt svisker i store mengder :p Prøver og gi masse vann men hun er ikke så veldig intressert, drikker ca 30-40 ml til hvert måltid...
Jo takk for det :) Vi har faktisk fått time hos barnelege nå, så håper han har noen gode råd! :D

Ok! Håper dere får god hjelp hos barnelegen :) vi gir kaldt vann fra kopp og det er både gøy og han får i seg mer enn via flaske (men han har aldri tatt flaske noe særlig). Søs er sykepleier og hun fortalte det er enda viktigere å drikke vann når man får laktulose... Ikke lett, men lykke til! Prøv med sprøyte også kanskje?
 
Back
Topp