Begrense vektoppgang i svangerskapet

Det er et enkelt regnestykke. Du må spise mindre enn du forbrenner. Du får litt høyere forbrenning når du er gravid, men hvis du blir litt mindre aktiv (pga slitehet eller andre plager) så går det opp i opp. Ellers er et tips å ikke ha godteri o.l i hus, men heller ha grønnsaker, litt vanskeligere å overspise på sunne ting.

Det er jeg fullstendig klar over, har fått ned 25 kg to ganger :p Det jeg syns er vanskelig er å motstå den sulten som er HELE tiden konstant pga hormoner. Det føles som flere dager siden sist jeg spiste, selvom det er en time siden. Men ellers har jeg veldig god peiling på både kalorier og ernæring ellers :) Men syns det er ekstremt vanskelig med mye hormoner som roper etter mat :(

Hadde veldig sult i starten av svangerskapet med mye matlyst (heldigvis ikke søtsug), men det har gått over til null matlyst og et pittelite søtsug :shifty: var bekymret for vekten i starten da jeg gikk opp tre kilo raskt, men har etter det gått ned igjen de tre kiloene og lagt på meg en-to kilo over flere uker. Er 22+3 idag :happy:

Jeg har jo vært bevist på at vekta ikke skal gå opp mye pga bmi, men jeg nekter meg ingenting annet enn det jeg er allergisk mot :D

Hadde veldig sult i starten av svangerskapet med mye matlyst (heldigvis ikke søtsug), men det har gått over til null matlyst og et pittelite søtsug :shifty: var bekymret for vekten i starten da jeg gikk opp tre kilo raskt, men har etter det gått ned igjen de tre kiloene og lagt på meg en-to kilo over flere uker. Er 22+3 idag :happy:

Jeg har jo vært bevist på at vekta ikke skal gå opp mye pga bmi, men jeg nekter meg ingenting annet enn det jeg er allergisk mot :D

Så flink du har vært!:) nei nekte seg mat er ikke løsningen tror jeg. Da sprekker man bare bigtime før eller siden. Men er nødt til å være mer bevisst på matinntaket denne gangen :p

Jeg kutta alt av sukkerholdige drikker (mye pga kvalmen i starten), kuttet godis og potetgull (det fristet heller ikke). Så endringene jeg gjorde i svangerskapet kom litt "gratis" siden jeg ikke hadde lyst på så mye... Det fristet mer med ei rå gulrot enn potetgull eller sjokolade liksom.

Men jeg gikk ned, og fortsatte å gå ned helt til uke 28, så stod jeg stille på vekta lenge. Nå er jeg gått opp litt, men er fortsatt på minus iforhold til startvekt. Har høy bmi, og risikosvangerskap pga dette, så legene er fornøyde, og har hatt flere vekstkontroller med ultralyd for å sjekke at den lille vokser som han skal.

Men når matlysten og alt kom tilbake så merket jeg hvor viktig det var med frokost, og hvor viktig det var med noe som holder meg mett lenge. Har spist en del grønnsaker, også til frokost, og er helt sikker på at dette har vært med på å dempe søtsug og cravings.

Jeg kutta alt av sukkerholdige drikker (mye pga kvalmen i starten), kuttet godis og potetgull (det fristet heller ikke). Så endringene jeg gjorde i svangerskapet kom litt "gratis" siden jeg ikke hadde lyst på så mye... Det fristet mer med ei rå gulrot enn potetgull eller sjokolade liksom.

Men jeg gikk ned, og fortsatte å gå ned helt til uke 28, så stod jeg stille på vekta lenge. Nå er jeg gått opp litt, men er fortsatt på minus iforhold til startvekt. Har høy bmi, og risikosvangerskap pga dette, så legene er fornøyde, og har hatt flere vekstkontroller med ultralyd for å sjekke at den lille vokser som han skal.

Men når matlysten og alt kom tilbake så merket jeg hvor viktig det var med frokost, og hvor viktig det var med noe som holder meg mett lenge. Har spist en del grønnsaker, også til frokost, og er helt sikker på at dette har vært med på å dempe søtsug og cravings.

Wow, kjempebra jobba!
Kan jeg spørre hvor mye du veier eller hvor mange kilo overvektig du er? Jeg var VELDIG overvektig sist, kanskje 30 kg for mye. Men var aldri snakk om risikosvangerskap, heller ikke noen ekstra kontroller. Håper ikke det blir tema nå heller..

Men du har tatt smarte valg, veldig lurt å spise seg ordentlig mett bra riktig og bra mat!:)

Wow, kjempebra jobba!
Kan jeg spørre hvor mye du veier eller hvor mange kilo overvektig du er? Jeg var VELDIG overvektig sist, kanskje 30 kg for mye. Men var aldri snakk om risikosvangerskap, heller ikke noen ekstra kontroller. Håper ikke det blir tema nå heller..

Men du har tatt smarte valg, veldig lurt å spise seg ordentlig mett bra riktig og bra mat!:)
Vil helst ikke legge ut vekt, men kan si at bmi er av typen "sykelig fedme", selv om jeg ellers er frisk (ingen følgesykdommer av overvekten enda).

Nå regnes det vel som risikosvangerskap som skal forløses på kvinneklinikk om man har over 35 eller 40 i bmi (husker ikke akkurat tallene).

Men ja, jeg er veldig overvektig i kg, og har dette svangerskapet fått en kickstart på vektnedgang, uten at jeg har gått ned veldig mange kg selvfølgelig!

Vil helst ikke legge ut vekt, men kan si at bmi er av typen "sykelig fedme", selv om jeg ellers er frisk (ingen følgesykdommer av overvekten enda).

Nå regnes det vel som risikosvangerskap som skal forløses på kvinneklinikk om man har over 35 eller 40 i bmi (husker ikke akkurat tallene).

Men ja, jeg er veldig overvektig i kg, og har dette svangerskapet fått en kickstart på vektnedgang, uten at jeg har gått ned veldig mange kg selvfølgelig!

Det skjønner jeg. Jeg hadde bmi på 35 ved fødsel sist, men fødte på vanlig sykehus selvom sykehuset for risikosvangerskap lå ca like langt unna. Mulig de ser på andre ting enn bare bmi.. Ikke godt å si, men.

Har du opplevd kjipe situasjoner i forhold til vekta hos jordmor eller på sykehus?

Det skjønner jeg. Jeg hadde bmi på 35 ved fødsel sist, men fødte på vanlig sykehus selvom sykehuset for risikosvangerskap lå ca like langt unna. Mulig de ser på andre ting enn bare bmi.. Ikke godt å si, men.

Har du opplevd kjipe situasjoner i forhold til vekta hos jordmor eller på sykehus?
Det er jo et samtaletema hver gang, men har et helt normalt svangerskap uten komplikasjoner og en ukomplisert fødsel. Har vært frisk dette svangerskapet også, i tillegg til at jeg har gått ned i vekt, så denne gangen har det vært mindre snakk om vekta på en negativ måte.

Men de har heller oppmuntret meg til å fortsette livsstilsendringen jeg har fått "gratis" i svangerskapet :)

Det er jeg fullstendig klar over, har fått ned 25 kg to ganger :p Det jeg syns er vanskelig er å motstå den sulten som er HELE tiden konstant pga hormoner. Det føles som flere dager siden sist jeg spiste, selvom det er en time siden. Men ellers har jeg veldig god peiling på både kalorier og ernæring ellers :) Men syns det er ekstremt vanskelig med mye hormoner som roper etter mat :(

Det skjønner jeg. Har på en måte hatt det enkelt i mine svangerskap for alt har kommet i retur i store deler av svangerskapet. Men når hormonene ropte på mat så godtok mine hormoner gulrøtter eller stangselleri, ble passe lei gulrøtter for å si det sånn.

Startvekt 73 kg, bmi 29. Nå 36+5 og ingen vektoppgang. Jm litt bekymret, vekstestimering viser god vekst, aktivt foster. For meg kom dette gratis. Har hatt mindre matlyst og spist mindre pr måltid siden starten. Har tydelig høyere forbrenning enn vanlig, er veldig varm i kroppen. Er også under oppfølging av svangerskapsdiabetes, noe som har økt matleiheten. Jeg reagerer på stivelse og er veggis. Veggismat uten hvete og med lite korn, potet og ris er ganske tafatte greier spør du meg. Har kjøpt proteinshake for å få mer kalorier inn + mer protein + som forberedelse til amming i tilfelle matlysten ikke kommer tilstrekkelig tilbake etter fødsel. Glykogen binder også vann i muskler, så mulig at noe av tapet av egenvekt er vann. Så av og til er lav eller ingen vektoppgang i svangerskap noe som kommer av seg selv.

Jeg noterer meg likevel lavkarbo som et alternativ om jeg legger veldig på meg etter fødsel.

Fin tråd! Jeg er bare 10+0 men allerede gått opp 6 kg :( er ikke overvektig. Var 56 kg før graviditeten. Har alltid vært glad i trening og kosthold, men formen er så dårlig - så vanskelig å komme seg på trening, og spiser det jeg har lyst på pga. veldig mye kvalme.. Kjenner jeg får skikkelig noia, håper jeg kommer meg i aktivitet igjen. Sist svangerskap var jeg i god form og aktiv hele svangerskapet, la på meg 12 kg.

Er bare redd for at de 6 kiloene er starten på noe som ingen ende vil ta.... Blæh :yuck:

Jeg gikk opp 35 kg med nr 1, 30 kg med nr 2 og nå.med nr 3 har jeg så vidt gått opp 10 (er 2 dager over termin).Jeg personlig har passa å ikke spise noe mer enn "vanlig", pass godt på vekta og ikke spist med mindr jeg er sulten. Kutta veldig ned på søtsaker (få ofte lyst på enda mer godt når jeg allerede har spist noe sukker). Anbefaler å få en time med en næringsrådgiver eller lignende som kan gi noen tips. Den største endringen var derimot at nå drikker jeg bare vann. Har tatt et glass brus til spesielle anledninger (bursdager etc), men jeg gå veldig fort opp når jeg er gravid har jeg funnet ut så det er viktig for meg å holde meg så.sunn og frisk som mulig.

Ja, og vil nevne at BMIen min i begynnelsen av dette svangerskapet var 30, så overvektig, og ble anbefalt å gå opp maks 11 kg.

Last edited:
Holder meg unna alt søtt og raske karbohydrater grunnet diabetes. Koste meg tidligere i kveld med fem druer og det er max for meg.

Back
Topp