bedre sent enn aldri. min fødselshistorie :D

Ellie86

Elsker forumet
søndag den 7 mars sa jeg til samboeren min "hun kommer "sikkert" i morgen ettersom jeg har termin da.. hahahha"
og jammen fikk jeg rett.
06.55 stod jeg opp og da gikk vannet. det var misfarget!! (grønt!)
samboeren min skulle egentlig dratt på jobb tidligere, men han hadde ligget litt lenger så jeg sa at jeg ville ikke at han skulle reise før jeg hadde snakket med føden. jeg gikk på do og det bare rant! og jeg kjente at jeg fikk litt mageknip og litt vond ti korsryggen.
så gikk jeg og ringte til føden. de ville at jeg skulle komme inn, men jeg kunne bare spise en god frokost og ta meg en dusj først.
jeg snakket vel med henne i litt over 5 minutter og på den tiden hadde jeg 2 rier!
jeg sa til samboeren min at det hadde vært godt med en varm dusj. så jeg gikk på badet og da fikk jeg en ny rie.
så da turte jeg ikke å dusje. vi bare rasket med oss bagene og satte oss i bilen.

turen tok 1 time for så klart kom jo vi midt i morgenrushen!
helt fra vi dro fra hjemme kl halv åtte til vi var på sykehuset kl halv ni hadde jeg to og ett halvt minutt mellom hver rie.
på bilturen brukte jeg rolig musikk for å slappe av og konsentrere meg om pusting og det funket VELDIG bra!! :D

når jeg gikk ut av bilen foran sykehuset fikk jeg en rie og måtte lene meg over bilen. og kjære vene så mange som stod å så på meg !!
jeg gikk opp i 5 etg og Kyrre parkerte bilen.
når jeg kom opp gikk vi rett inn på fødestua og når de sjekket meg ti på ni hadde jeg 4-5 cm åpning. dette kom til å gå fort sa de

jeg ble spurt om jeg hadde tenkt på noe smertestillende og jeg ville veldig gjerne prøve akupunktur. det tok bort alle smertene jeg hadde i ryggen :D
så fikk jeg lystgass. og det var mer enn nok smertestillende for meg!

jeg syntes alt gikk så fryktelig fort!
plutselig hadde jeg 9 cm åpning og pressriene begynte virkelig å komme, men jeg fikk ikke presse helt enda, så da var det bare å slappe av når jeg kjente de kom.
så var det tid for pressing. jeg presset og presset, men klarte ikke å få henne ut!
fosterlyden sank og gynekolog ble tilkalt. så steg den igjen, men etter ett press sank den kraftig og gynekologen sa at nå måtte dem foreta seg noe raskt. så da ble hun hjulpet ut med tang og ankom denne verden kl 11.05. det viste seg at hun var stjernekikker, så hun satt fast i en kant, derfor klarte jeg ikke å få henne ut selv.

man venter på det skriket når man kjenner at barnet kommer ut, men det kom ikke :(
hun var helt slapp og pustet ikke så hun ble tatt med ut med en gang.
Kyrre ble med dem sånn at jeg følte meg trygg. da visste jeg hvertfall at han visste hva som skjedde med henne.

hun ble kjørt opp i 9 etg på nyfødt intensiven, og lagt i kuvøse med cpap.
(pustemaskin med trykk + oksygentilførsel) hun fikk sonde i munnen og veneflon med glukose i armen. og masse overvåkingsutstyr festet på hele kroppen.
jeg fikk ikke sett henne før 7 timer etter at hun ble tatt.
de brukte en time på å sy meg igjen for jeg hadde visst revnet veldig mye.
(gynekologen sa at ringmuskelen min var nesten revet av.)

Alida lå i cpapen i 3 døgn. vi hadde rom i 5 etg og hun lå i 9 etg.
vi fikk ikke ha henne hos oss før torsdag (hun ble født på mandag)
vi fikk ikke holde henne før ett døgn etter fødsel og da vi først fikk holde henne måtte vi sitte med henne MINST 2 timer for at hun ikke skulle bli stresset av å bli flyttet frem og tilbake hele tiden.
tirsdag begynte de med antibiotika som hun fikk til og med torsdag. fordi hun hadde dratt fostervann med avføring i ned i lungene sine.

så det ble en litt tøff start for oss alle, men det endte da heldigvis bra.
hun var 47,5 cm lang, 3078 g og 33 rundt hodet :)

Så bra alt gikk fint tilslutt. Håper alt står bra til med dere alle! [:D] Gratulerer så mye med jenta. [:)]

ORIGINAL: Camela

Så bra alt gikk fint tilslutt. Håper alt står bra til med dere alle! [:D] Gratulerer så mye med jenta. [:)]

signerer denne.

Back
Topp