bedøvelse.....

Turbotekla

Gift med forumet
Hva slags bedøvelse skal dere ha under fødselen?

Det er min 2 gang, 7år siden sist. hadde petidin nå. Kom meg veldig raskt også. men nå vurderer jeg epidural, noen som har erfaring med dette?

Skal føde på ABC-klinikken på Ullevål sykehus. Der er det akupunktur, massage og fødekar. Ikke noe kjemisk bedøvelse.

Dette har jeg også lurt på. Synes det er vanskelig å skulle bestemme det når man ikke har vært gjennom dette før. Hvordan skal man vite, fødestillinger og bedøvelse???? Man får vel bare ta det som det kommer ????????

ORIGINAL: desembermor

Dette har jeg også lurt på. Synes det er vanskelig å skulle bestemme det når man ikke har vært gjennom dette før. Hvordan skal man vite, fødestillinger og bedøvelse???? Man får vel bare ta det som det kommer ????????

Klart at det er vanskelig å vite. Hver fødsel er jo forskjellig, som de sier. Jeg har valgt meg til ABC og en naturlig fødsel, mest på grunn av at det er så rolig og fredelig der. Ellers i Oslo er det jo kaos på fødeavdelingene, og jeg prioriterer avslappede jordmødre med god tid. Velger å stole på kroppen min, og at den klarer å føde uten epidural. Jeg skal føde i vann, har jeg tenkt da. Det er o ikke sikkert det føles riktig når den tid kommer, men muligheten er der, og det høres godt ut. Har hørt veldig mye positivt om ABC-klinikken, og ble veldig glad og lettet da jeg fikk plass der.

Hadde det vært noen bedøvelse som virkelig fungerte så halleluja- da skulle jeg hatt alt =)

Bor i utkantnorge, får ikke engang epidural på lokalsykehuset her.. da må vi sendes vekk... Og akupunktur har jeg ingen tro på..
Hadde og petidin sist, fungerte ikke som smertestillende, men som avslappende.. klarte å sove litt, men da pustet jeg for dårlig og det ble på med oksygenmaske...

så da blir det vel bare å bite tennene sammen eller knipe igjen :)

ORIGINAL: desembermor

Signere den her!![&:]

jeg skal klistre en lapp i panna mi der det står EPIDURAL TAKK.. hihi.. ikke vente like lenge som sist nei.. dere førstegangsfødende: ta det som det kommer, jordmor vil foreslå det beste for deg når hun ser hvordan du har det..
lykke til til oss alle!!!
[:D]

Takk for det. Jeg har blitt foreslått fødekrakk, ei venninne av meg skryt veldig av den. Har du forsøkt det?

Når jeg fikk førstemann var det veldig inn å ikke bruke smertestillende. En fødsel skulle være så naturlig som mulig. Vi kvinner er da skapt til å føde. HA HA HA

nå ler jeg meg nesten i hjel av at det går ann å være så naiv. Ja ja, vi var jo litt søte og da[:D]

Vi var 6 som gikk gravide samtidig. Jeg var først ut. Min fødsel varte i 23 timer. Noe som er normalt i min famiilie. Jeg takket og bukket når jeg fikk epidural etter 18 timer. Min venninde fikk hastekeisersnitt etter 36 timer og fikk en liten plugg på 6.2 kilo og ei tredje venninde hadde setefødsel.

Så poenget mitt er at vi veit aldri hva som skjer. En må ta det som det kommer og ta avgjørlelser sammen med jordmor underveis

ORIGINAL: hetta

jeg skal klistre en lapp i panna mi der det står EPIDURAL TAKK.. hihi.. ikke vente like lenge som sist nei.. dere førstegangsfødende: ta det som det kommer, jordmor vil foreslå det beste for deg når hun ser hvordan du har det..
lykke til til oss alle!!!
[:D]

Kansje ett tips å ta m sæ på veien..[:D]

ORIGINAL: Toyah

Når jeg fikk førstemann var det veldig inn å ikke bruke smertestillende. En fødsel skulle være så naturlig som mulig. Vi kvinner er da skapt til å føde. HA HA HA

nå ler jeg meg nesten i hjel av at det går ann å være så naiv. Ja ja, vi var jo litt søte og da[:D]

Vi var 6 som gikk gravide samtidig. Jeg var først ut. Min fødsel varte i 23 timer. Noe som er normalt i min famiilie. Jeg takket og bukket når jeg fikk epidural etter 18 timer. Min venninde fikk hastekeisersnitt etter 36 timer og fikk en liten plugg på 6.2 kilo og ei tredje venninde hadde setefødsel.

Så poenget mitt er at vi veit aldri hva som skjer. En må ta det som det kommer og ta avgjørlelser sammen med jordmor underveis

Så er jeg og veldig mange andre som føder uten smertestillende fryktelig naive. Da vet jeg det. Gleder meg likevel til å føde på ABC, og er veldig takknemlig overfor venninnen min og søstra mi som anbefalte meg å føde der. Skjønner at du er fryktelig erfaren, men føler du deg ikke bittelitt arrogant? Selvfølgelig er det mange som har tøffe fødsler, og for all del; all respekt til kvinner som tar kontroll og velger den smertelindringen de føler de har behov for. Men å kalle alle kvinner som ønsker seg alternativer for naive er kanskje litt teit? Og kanskje litt unødvendig skremselspropaganda?

Det var vel kanskje ikke akkurat ment å gjøre hån av noen nei.

Bare prøvde å fortelle at jeg ikke hadde så firkantet syn på ting denne gangen som sist[:D]

Men pga klønete ordlegging så blei jeg visst bare enda værre[:D]

Har hørt såå mange forskjellige fødselshistorier ittekvert at eg tror bare eg må ta det så det komme jah. De på sygehuset har jo vært gjennom dette mange ganger så eg stole på de eg..;) Vil ikkje bestemma meg for någe på forhånd, for e det en ting livet har lært meg så e det at ting ikkje alltid e så lett å planlegga.. hihi    [;)]

tja jo ja... var akkurat det jeg prøvde å si

Skjønner at jeg misforsto deg, Toyah. Beklager aggressiv tilbakemelding, leste deg bare feil og ble provosert over det jeg trodde du mente. Sorry.  

Den er grei[:D]

bare glad vi fikk ryddet opp jeg[:D]

og selv om det hørtes bra ut i hodet, er det jo ikke alltid egna på trykk[:D]

Litt hissig her, jeg da. Får skylde på HORRORmonene. Lett å misfortså når man ikke kjenner hverandre, og ikke er ansikt til ansikt når man kommuniserer. Godt vi fikk den oppklart ja. [:D]

Ville bare si at akupunktur fungerte bra. Jeg fikk petidin også for det spilte jo ingen rolle om småen ble påvirket i mitt tilfelle. Men de sa at de ikke ga petidin til friske fødende lenger, i hvert fall ikke i Stavanger. Fikk tilbud om epidural, men de sa at da ville det ta lengre tid før jeg kom meg, så jeg takket nei. Varmeflaske på magen gjorde underverker! [:)] Selve fødselen min var nok ikke i nærheten så smertefull som for dem som går til termin, men riene var de samme. Og jeg har fått mer respekt for kroppen min etter å ha opplevd hva den klarer. Like etter at Milli var født hoppet jeg ut av senga og var i fin form. Og formen har vært bra siden. Nå hadde jeg jo bare det de kaller minifødsel da, men jeg hadde litt lyst å dele min erfaring med dere. Håper ikke dere blir sinte...

Tusen takk, Maur Asto!
Så snill du er som tenker på oss oppi alt du har vært igjennom. Jeg er sikkert ikke alene om å mene at du alltid er velkommen her. Kanskje det er godt for deg å lette hjertet ditt litt her inne når du har behov for det?  Jeg er i all fall kjempeglad for å høre fra deg!

You must log in or register to reply here.
Back
Topp