beakel and button

beakel

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Septemberbarna 2019
Jeg får lage min egen dagbok her jeg også, bare fordi det kan være greit å ha noe å se tilbake på.

Jeg er en 30 år gammel kvinne, har en kjekk og snill kjæreste som jeg er glad i, jeg er ferdig med mastergrad og jobber på en skole, så det neste på "to-do" listen min var vel egentlig å gifte meg og så- kanskje, om jeg var heldig- få barn, på en eller annen måte. Denne graviditeten var ikke akkurat planlagt, hadde ikke så mye tro på at jeg kom til å få barn uten hjelp, siden jeg har ønsket meg barn fra jeg var tenåring, og ikke blitt gravid sammen med exen, så det kom som et sjokk da jeg stod der med positiv test.

Den 4/11 fikk jeg min første positive graviditetstest, med sånne billigstrimler, og testet på nytt, hver dag i en hel uke etterpå, fordi jeg ikke helt turte å tro på resultatet.. Så jeg bestilte meg en legetime og tok en clear blue digital som viste "gravid,3+" før jeg begynte å tro på at jeg faktisk var gravid, men det er jeg tydeligvis, og i dag 22/11 er jeg 7+6 i følge første dag i siste menstruasjon.
Nå på tirsdag (24/11) har jeg en legetime hvor jeg skal få fylt ut noen papirer, og sendt en henvisning til tidlig UL, slik at jeg får sjekket om alt er i orden, tør ikke helt å slappe av før jeg vet om alt er ok. Har jo en haug med symptomer, men det hjelper ikke så mye. Et bankende hjerte på UL derimot vil nok gjøre at jeg senker skuldrene litt. Det er kjempespennende å være gravid, og jeg gleder meg til å bli kjent med lille "button" i magen.
 
Legger inn et bilde av noen av testene mine også.. Første test 4/11, en fra midt i testemani-uka og den siste testen jeg tok.

tester_zpsxpiuolni.jpg
 
I dag har jeg hatt legetime og fylt ut svangerskapskortet, fått forlenget sykemeldingen en uke og fått sendt en henvisning til tidlig ultralyd. Blir spennende å se hvor lang tid det tar før jeg får komme inn.

Har hatt litt blødninger etter samleie, og spurte legen om det, men hun sa at det ikke var noe jeg trengte å bekymre meg for, det hjelper litt å høre at det ikke nødvendigvis er skummelt. Hun sa at det nok kom til å gå helt fint, og det var fint å høre, for jeg er veldig bekymret for hvordan det skal gå. Liker legen min godt, føler at hun tar meg på alvor. Skal tilbake den 16/12 for å ta blodprøver, og i uke 24 enten hos henne eller jordmor for "babykontroll" som hun så fint kalte det :)
 
Jeg er fremdeles kjempetrøtt om dagene og klarer knapt å holde øynene åpne, er kvalm, har ømme bryster, er svimmel og har vondt i korsrygg og halebein. Kjenner ikke at jeg gleder meg til å gå på jobb igjen, men skal prøve å komme meg på jobb i neste uka. Det er bare to uker til juleferien, så håper at det går bra og at jeg klarer det.

Og så håper jeg at jeg får svar fra sykehuset snart, ang. tidlig ultralyd, for jeg er nervøs og vil vite om det er liv. Blir så nervøs hver gang jeg leser de triste forumpostene om at det ikke er liv, og blir så lei meg for alle som det ikke går bra for... og er redd for at det skal være meg neste gang :/ men jeg har den beste kjæresten <3 Han lager mat til meg, blir ikke sur når jeg ikke orker å spise mye selv om han har holdt på lenge på kjøkkenet, han stryker på meg, kommer med blomster, ringer ofte når vi ikke er sammen og forsikrer meg om at alt vil gå bra. Så må jo nesten bare tro på han, så lenge det ikke er noen grunn til å tenke annerledes.
 
Har vært på jobb i dag, for første gang på 3 uker. Dødssliten i ettermiddag og kan ikke si at jeg ser frem til å jobbe resten av uka, men er bare 9 dager før det er juleferie, og det må jeg klare...

Har fått time til tidlig UL nå på fredag. Det blir spennende, håper bare alt er i orden. Er 10uker i dag, så blir 10+4 på fredag. Har også fått time til OUL den 8/2. Kjæresten ble kjempeglad når jeg fikk innkallingen, han synes det blir så mye mer "ekte" når han får se papirer og slikt, så er spent på hvordan han reagerer på ultralydbildene fra tidlig UL.
 
Har gått ned 70kg, så magen er ganske myk og fluffy, men kulen er der. Ganske synlig for meg, men kanskje ikke for andre enda. :)
 
Last edited:
I dag hadde jeg tidlig UL. Alt var bra med button.Fin hjerterytme, 4.2cm, alt på riktig plass, normal nakkefold og nesebein. Button sprellet og danset inni magen. <3 Legen sa jeg var 11+1, og beregnet termin til 3/7-16.

2015-12-11%2015.01.24_zpsk6urzyaa.jpg
 
Hadde OUL den 8/2, alt var kjempefint med lille i magen. Jordmor sa at Button var en jente,noe som overrasket meg veldig, siden jeg har hatt guttefølelse hele tiden. Hun var ca 350g og rundt 16cm lang (CRL)Alt var som det skulle, alle organer så fine ut, hun hadde både fingre og tær, og hun sprellet masse. Termindatoen ble flyttet med en dag, så ny termin er 4/7-16.

f61b95e2-e016-4bcb-9a79-e645a053937a_zpsz3wleduq.jpg


Jeg var på min første svangerskapskontroll hos jordmor i går, 15/2, der fikk jeg hilse på en veldig hyggelig jordmor, vi tok blodprosent og blodtrykk, og sjekket urinprøve. Jeg har litt lavt blodtrykk og blodprosenten lå på 10.8, så den var ikke veldig høy, så hun anbefalte at jeg tok litt jerntilskudd av og til. Urinprøven var helt fin.

Vi hørte litt på hjertelyden til Button, hjerterytmen lå på 144, noe som var helt fint. Hun tok symfysemålet også, selv om det var litt tidlig. Det lå innenfor normalen,så trengte ikke bekymre meg for veksten til baby enda. Jeg har hatt litt problemer med vekt og har et litt lavt matinntak, så skal på en ekstra vekstestimering på Ullevål i uke 32, bare for å være sikker på at Button vokser som hun skal.

Nå er jeg litt over halvveis, 20+4 i dag. Har fått diagnosen bekkenløsning med gangvansker, så går til fysioterapaut og kiropraktor for å prøve å lindre litt, og for å unngå at det blir verre. Skal melde meg på både bassengtrening for gravide og en bevegelsesgruppe på helsestasjonen om jeg får plass.
 
Glemt helt av at jeg hadde dagbok her inne... Fant denne, den var fin, så den stjal jeg:

Termin - 4.juli 2016
På vei - 35+1
Igjen til termin - 36 dager
Trimester - tredje
Neste kontroll - 31.mai har jeg enda en tilvekstkontroll på Ullevål. Neste kontroll hos jordmor 8.juni
Ultralyd - Hun er for liten, så jeg har hatt TUL i uke 11, OUL i uke 19, uke 25, uke 29, uke 31,uke 33 og neste nå i uke 35
Kjønn - Jente
Utålmodig - Veldig, men mest fordi jeg har såpass mye ubehag, og er bekymret for om hun vokser nok i magen.
Nye innkjøp - Snart ferdig med innkjøp, siste jeg kjøpte var noen tøybleier, lue,strømpebukser og ammeinnlegg
Utstyr så langt - Alt for mye til å skrive her, har kjøpt og arvet MASSE.
Utstyr som gjenstår - mangler stellebord, tripp-trapp stol og bleiebøtte. "bestilt" seng på finn.no, så skal hente den på onsdag
Svangerskapsrelaterte aktiviteter - gravidsvømming og fysio mot bekkenløsningssmerter.
Mage - veldig liten. lavt SF mål, under det grønne feltet.
Vektendring - Ingen vektoppgang
Melk i brystene - Jepp, råmelk og smålekkasjer.
Aktivitet i magen - massevis, spesielt når jeg skal sove. Turnjente :dummy1:
Tungt - Ja, jeg sover dårlig, sliter med svimmelhet,kvalme og bekken/symfyseløsning. Vondt i leggene.
Kynnere - Massevis
Hodet festet - nei, tror ikke det. Men hun ligger med hodet ned.
Barnerom - hun får ikke eget rom, men skal dele med oss frem til vi flytter på landet om noen år. Har ikke fått satt opp noen møbler enda, siden vi ikke har overtatt leilighet enda.
Matkick - Popcorn/salt snacks, er noe av det eneste som ikke gjør meg kvalm.
Plager - vondt i leggene, bekken/symfyseløsning, svimmelhet/lavt blodtrykk, lavt hB, kvalme.
Humør - dårlig... er ganske mye deppa fordi ting er vondt og jeg er sliten og lei. gleder meg til å være i ny leilighet og flyttestress er over i alle fall...
Sykehusbagen - omtrent ferdig pakket, mangler litt klær til meg selv i den, og en ny morgenkåpe. :Heartpink
Høygravid - Ja. 36 dager igjen til termin!
Tanker om fødselen - Er overraskende rolig ang. fødsel, og ser frem til at den skal starte. Håper det skjer naturlig og at de ikke må sette igang før tiden. Jeg har lyst til å føde uten medisinell smertelindring, og hvis jeg får lov- bruke badekar. Tror fødselen kommer til å gå fint og jeg gleder meg til å møte lille Button. Kjæresten gleder seg veldig til å bli pappa, og han ønsker å være så delaktig som han kan være under fødsel.
 
Tirsdag 05.07.16 klokken 22.28 kom lille baby Button til verden. Hun var 3038 gram, 48cm lang og 34cm rundt hodet. Hun var heldigvis ikke unormalt liten, så har bekymret meg for ingenting. Hun er rett og slett helt perfekt.

Var inne på vekstestimerings UL/CTG på morgenen på tirsdag, 1 dag etter termin. Legen undersøkte meg og jeg hadde 2 cm åpning og hun sa at i løpet av kvelden ville lillemor ha kommet til verden. Hun satte opp en time til igangsettelse på den 6/7 klokken 8.00, men hun var sikker på at jeg ikke kom til å få bruk for den timen... Noe hun hadde helt rett i.

I løpet av formiddagen begynte jeg å få litt rier. Klokken 17.09 ringte jeg til føden, fordi jeg var litt usikker på riene mine, de var veldig intense, varte i ca 40 sekunder og kom med ca 2 minutters mellomrom. Vi fikk reise inn og jeg ble sjekket. Var bare 3 cm åpning så vi ble sendt hjem igjen (med beskjed om at vi skulle ha lav terskel for å komme tilbake)

Klokken 19.43 var riene over 1 minutt lange, med under 2 minutters mellomrom og vi dro inn til Ullevål igjen. Jeg ble undersøkt ca 20.30, da hadde jeg 4cm åpning. Ca klokken 22.00 hadde jeg 6cm åpning og jordmor tok vannet. Da var plutselig åpningen 9cm og baby kom ut samtidig med vannet omtrent.

Fødte i side- og ryggleie, da baby måtte ha en elektrode på hodet. Fødte uten noen form for smertelindring. (bortsett fra en lokalbedøvelse ved klipp) Hun hadde litt melkesyre, så de måtte klippe litt for at jeg skulle få henne ut enda litt raskere. Fødselen var kjempefin, og både jeg og far følte oss godt ivaretatt av jordmor og barnepleier.

Ved utskriving fra sykehuset var hun 2680gram, og hadde gått opp til 2960 gram ved veiing hos helsestasjonen en uke etterpå.
 
Back
Topp