Hei alle! Hva er mest nyttig? Stor eller liten BBhug me? Er den store plagsomt stor ved amming? Den lille er jo grei å ha med seg rundt, men ikke så grei til å avlaste med nå under siste trimester?
Selv brukt den store puta hver natt, hele natten med alle tre fra rundt 4-5 mnd gravid frem til fødsel.
Ei venninne var veldig glad for å ha den lille til amming.
Jeg har prøvd å bruke den store til amming, men har ikke funnet det nødvendig. Brukt vanlig pute, holdt babyen i armene, ammet mye første mye mens hun var i sjalet (nr to ville ikke ligge i sjal pga refluks). Også fått skikkelig dreisen på liggende amming og elsker det. Ingen pute nødvendig da.
Jeg vil uansett si at det først og fremst er de første 3 mnd etter fødsel det kan være behov for litt ekstra støtte, pga. den svake nakken til barnet. Under amming er det viktig å slappe av i kroppen for at utdrivelsen skal starte (utløses av oksytocin) så en eller annen form for pute kan være til hjelp. Men så blir du gjerne så dreven, og ungen så sterk rundt 3-4 mnd alder at skuldrene senkes uansett, og pute blir overflødig.
Jeg ser erfaringene er sprikene og rådene like så.
Så min anbefaling er; kjøp den store (gjerne brukt) _dersom_ du har behov for å bedre liggestillingen frem til fødsel (hotellpute gjør samme susen, men tar større plass i senga), og vent med å kjøpe ammepute til du vet om du har behov for det.
Kjøper du puta brukt kan du gjerne selge den til samme prisen. Det har vi gjort med nesten absolutt alt av babyutstyr; kjøpt brukt - pruta masse, og så solgt det vi ikke lenger ser behov for til samme pris, eller som regel høyere!