Basisgarderobe

trina

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Hei :-)
Jeg skal ut å handle den berømte basisgarderoben til lillegullet i magen. Men så tok panikken meg litt, hvor mye trenger jeg egentlig av hvert plagg. Som sparkebukser f.eks.. Hva er egentlig lurt å kjøpe osv? Jeg vet vi kommer til å få en del, men tørr ikke satse på at vi får alt vi trenger. Ble værtfall rådet til det. Noen som har noen gode råd og komme med? :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Det her lurer jeg på og. Syns alle sier at man bare skal kjøpe ull, men ser jo det atman må ha vanlig klær og. Her hjemme er det godt og varmt hele vinteren inne i allefall :-) jeg har arvet litt, og handlet litt selv. Er vel rundt 5-6 bodyer jeg har i hver str, og det samme med sparkebukser. Regner med at vi får en del og fremover, men tror detkan være greit å se ann behovet. Får man en liten som gulper fælt, så blir det ekstra mye skift :-P

Jeg har my fra før, så jeg har bare supplert litt med ting jeg vet blir brukt. Handler i str 56,62 og 68. Bodyer (mest ull, noen vanlige), strømpebukser (mest ull, noen vanlige), sokker (ull, bomull, strikket, Tovet), votter (ull, bomull, strikket, Tovet) , luer (ull for det meste, gjerne slike tynne finlandshetter i ull/silke fra nøstebarn), heldresser i ull (både tykke, tynne og strikket), ulljakker (strikket og ull), nattdrakter med fot (bomull).

Dette er min basisgarderobe. Og ting jeg vet trengs og blir brukt.

Men jeg har sefølgelig også kjøpt "unødvendige" klær; bukser, fine jakker, gensere(!) osv. Ble ikke brukt sist da jeg hadde baby, men gøy å ha og kunne ta på hvis man får besøk eller skal i selskap/på besøk :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi skal ikke ha noe ull.. Alle i familien har atopisk eksem, så her blir det vanlig bomull/ fleece og bambus. ( bambus skal ha de samme egenskapene som ull)

Venter lillesøster 5.Oktober

Sist eg fekk baby, kjøpte så og sei alle i størrelse 62-68, så vi kjøpte svært lite klær sjølv dei første mnd. :) Gutten vår brukte lite sparkebukser. Når vi var heime, gjekk det mykje i kun body og strømpebukse. Men så sleit vi med kolikk, så var ikkje så alt for sosial det første halvåret heller. :) hehe.

Ja jeg synes jaggu ikke dette var lett. Jeg ender vell opp med aaalt for mye sikkert :-P men heller et plagg for mye enn et for lite, er det ikke det de sier? :-)
En ting som plager meg litt er at mange kommer å sier at jeg ikke skal kjøpe noe i det heletatt, er det noe i det og er det flere som får beskjed om det samme?
Kjenner det plager meg litt, og at jeg blir litt irritert egentlig :-P skal jeg liksom gå ut i fra at jeg får absolutt alt jeg trenger av klær osv til lille? Og jeg er førstegangs mamma og synes jo det er fryktelig koselig og handle og finne frem ting jeg synes er fint. Men får heletiden beskjed om at jeg ikke skal kjøpe noe som helst selv. Hvorfor skal jeg ikke det egentlig? Noen som deler frustrasjonen min her inne ?

Last edited:
Ja jeg synes jaggu ikke dette var lett. Jeg ender vell opp med aaalt for mye sikkert :-P men heller et plagg for mye enn et for lite, er det ikke det de sier? :-)
En ting som plager meg litt er at mange kommer å sier at jeg ikke skal kjøpe noe i det heletatt, er det noe i det og er det flere som får beskjed om det samme?
Kjenner det plager meg litt, og at jeg blir litt irritert egentlig :-P skal jeg liksom gå ut i fra at jeg får absolutt alt jeg trenger av klær osv til lille? Og jeg er førstegangs mamma og synes jo det er fryktelig koselig og handle og finne frem ting jeg synes er fint. Men får heletiden beskjed om at jeg ikke skal kjøpe noe som helst selv. Hvorfor skal jeg ikke det egentlig? Noen som deler frustrasjonen min her inne ?

Forrige gang var jeg veldig glad vi hadde handlet inn det meste selv, for det vi fikk av venner med småbarn selv var i større størrelser siden de selv visste man ofte får altfor mye i bittesmå størrelser, og de uten barn kjøpte helt nydelige klær, men svært upraktiske som pene kjoler og pensko og sånt i str 50, hehe :)

Forrige gang var jeg veldig glad vi hadde handlet inn det meste selv, for det vi fikk av venner med småbarn selv var i større størrelser siden de selv visste man ofte får altfor mye i bittesmå størrelser, og de uten barn kjøpte helt nydelige klær, men svært upraktiske som pene kjoler og pensko og sånt i str 50, hehe :)

Ja det er det jeg også har tenkt på. Har jo allerede fått en del kjoler i str 56, noe som er utrolig søtt osv men lite praktisk. :-) Må også tenke på at lisjmor i magen kommer i oktober, så lette sommerkjoler osv er vell ikke akkurat det som kommer til å bli brukt. :-)

Jeg er ullfantast,så her går det stort sett i ull:) I tillegg har de to første vært gulpebabyer, og i ull blir de ikke kalde om vi ikke skifter klær med en gang - praktisk! Alltid ullbody og longs, og så evt noe søtt utenpå (som tar av for gulpet...) :D
Og ja forresten, hadde vel ca 4 bodyer og longs/strømpebukser i ubehandla ull, de trenger sjelden vask og varer ofte over flere størrelser.

Jeg hadde ikke så mye på lager som jeg hadde regnet med, kom over et tilbud om å fylle en pose for 500 kr så jeg utnyttet den. Ellers kommer jeg til å strikke en del. Venter også til etter vi har fått så vi ser hva vi får av andre. Kjøpte en strømpebukse som jeg kunne ha under kjoler, ble litt sjokket over prisen. Men må nesten ha det under i vinter mnd. Synes det er vanskelig å finne ut hva en trenger av alt.

Knapt handla her ennå men tenker d blir en del ull som sist.

Ellers var j veldig fan av myke bukser fra nameit (finnes seff andre steder og men de var veldig gode), body og sokker bare inne :) behagelig for den lille å ha på :)

Jeg har vært på Barnas Hus outleten og kjøpt masse ull fra Joha til 50%.. Så vi er ganske godt dekket. Mangler kun sokker og strømpebukser. :)

1-2 mnd siden. Nå er de tilbake til 30%. Men det er på Barnas Hus outleten på Kalbakken :)

Nei det tror jeg ikke. Men hele butikken er på salg. Alt fra sengetøy, vogner, bilstoler og klær. Jeg har funnet masse fint der. Er riktig nok fjor årets ull tøy, men det spiller ingen rolle for meg.

Hva har dere handlet inn til nå?
Jeg går rundt meg selv her jeg.. begynner æ bli ganske småstresset også :-P

Jeg har lagd meg ei liste i almanakken min, hvor jeg krysser av etterhvert som noe blir handlet inn/får noe. På den måten har jg oversikten når jeg er i butikkene. Har handlet 7-8 skift(body + gode bukser) i str 56, så den str føler jeg er "ferdig". Veldig usikker på str 50, har kjøpt ett sett, og tror kanskje ikke jeg kjøper så mye mer før jeg ser hvor stor han er når han kommer til. Og så har jeg vel 3-4 skift i str 62. Har i tillegg kjøpt et par ullsett i str 50 og et par i str 60(inneull) på 50%, nattdrakter, et par tøfler, klorevotter, vanlige votter og tynne luer. Mangler ennå strømpebukser. Har fått hentesett fra den kommende oldemor og så har mamma strikket en heldress og et todelt sett i ull. Jeg har strikket kjørepose i Fanamønster. Phu....tror det var det meste :-)

Back
Topp