Barseltiden

Her var det mange gode innspill og tips, tas med videre! Nå kommer det jo veldig an på hva slags forhold man har til svigers og om man bor på samme sted eller langt unna hverandre. For min del bor vi i samme by og har et veldig godt forhold og svigermor er helt crazy bananas etter babyer... Jeg har tatt det opp med mannen at vi må se det an, men forberedt han på at vi må se an min og babyens form før besøk. Han vil jo veldig gjerne vise frem sitt lille mirakel, og det forstår jeg. Han var enig, men livsmottoet er noe så som "alt ordner seg", så virket som han tenkte at det blir besøk uansett.

Men til poenget. I mitt tilfelle vil jeg si at jeg har et så godt forhold til min svigermor at jeg faktisk kan si til henne at hun kan få komme på besøk, så lenge hun lager middag og baker noen boller (lager sykt gode skillingsboller :) ). Da får hun stå for oppvartingen, mannen evt for rydding, og jeg kan gjøre det jeg vil. Håper det er flere som kan gjøre dette eller bruke noe av dette i samtale med sine svigers ;)
 
Jeg er tom for energi nå så aner ikke hvor super kreftene kommer etter fødsel..jeg er sykemeldt pga dårlig form. Men føler at mannen forventer så mye av meg. Og er bare redd han blir skuffet etter fødsel om jeg fortsatt er sliten. Vil gjøre alle til lags. Men det går ikke. Og det viktigste for meg etter fødselen er babyen og amming og komme inn i morsrollen. Få den følelsen av at dette klarer jeg også er jeg klar for besøk...

Synes faktisk det skal gå på dine ønsker og premisser akkurat da de første dagene og ukene og kanskje tom månedene. Fordi du er babyens viktigste person. Har ikke du det bra vil ikke den ha det bra. Ta det når du ønsker:) tenk alt du har gjort også! :)<3
 
Jeg forstår at mannen et superstolt og også vil vise frem avkommet til sine egne foreldre.

Jeg ønsker ro og fred, og ikke altfor mye besøk, men kommer til å ta i mot KORTE besøk. Men gir beskjed på forhånd at orker ikke så mye men "ta gjerne en liten tur innom"

Selvfølgelig avhengi av formen. Er den helt grei så skal jeg takle noen få korte besøk :)
 
Du må bare si ifra at du ikke ønsker besøk og stress den første tiden og forklare han hvorfor ellers kan det hende du går på en smell og det er det siste du trenger! :)

Her hadde vi besøk i 2 dager av broren til sambo en uke før gutten vår kom, 3-4 dager av min tante og fetter rett etter broren reiste. Så var vi alene i en uke, så fikk vi besøk av min mor, tante og fetter 3 dager etter fødsel. At mamma skulle være hos oss var planlagt på forhånd så det var greit! Så kom svigermor når gutten vår var 1 uke gammel og ble over helga. Samme dag som hun kom hadde vi dagsbesøk av broren min og tantebarnet mitt også. Etter svigermlr dro, så kom mammaen min igjen. Etter hun dro var vi alene i 2-3 uker ca og da var sambo hele tiden ute med kompisen sin og drakk, mens jeg var helt alene med babyen vår. Dausliten, lei meg og såra. Gråt også maasse fordi jeg følte jeg ikke hadde rett til å si nei og ikke hadde rett til å ha det sånn som jeg ville verken før, under eller etter fødsel. Så kom svigerfar og bonus svigermor på besøk i 1 dag. Hele barseltiden var et rent helvete for meg og vet nå at neste gang kommer jeg til å si nei til alt og stå på mitt for at JEG skal ha det bra og ha en fin barseltid med nyfødte babyen og resten av familien min. Skal drite i hva andre vil og synes om det for det var det absolutt alle inkl. sambo gjorde mot meg...
 
Ingen får komme på sykehuset.
Vi har ikke familie i nærheten, så blir ikke akkurat rent ned med besøk.

Mest sannsynlig er alle foreldre her, rett etter fødsel. Men de er her for å være sammen med frøkna, og selvfølgelig skal de få se lillebror på mine premisser.
 
Jeg synes selvsagt du kan avgjøre når du orker besøk. Forstår at familie på begge sider ønsker å se og hilse på den lille da det er like stort for svigerforeldrene dine som dine egne foreldre å få barnebarn.

Med førstemann husker jeg flere av vennene mine spurte om de ikke kunne komme på besøk på sykehuset når den tiden kom men det sa jeg blankt nei til. Ga beskjed at om jeg orket besøk på sykehuset var det kun av familie. Da jeg kom hjem forventet de fleste vennene at det var jeg som dro med mini ut på besøk til dem istedenfor å komme på besøk til meg når jeg følte meg klar for å vise frem mini. Denne gang har jeg gitt samme beskjed til gubben, besøk på sykehuset skjer kun av nærmeste familie om jeg orker. Besøk når vi kommer hjem skjer når jeg orker og er klar for besøk og kommer til å gi beskjed til venner at vil de hilse på lillebror så får de komme til oss i starten
 
Blir nærmeste familie som får komme første dagen på sykehuset. Så får de som vil komme av venner og familie komme de to andre dagene. Vil heller ha besøk på sykehuset, og ha noen dager alene hjemme med samboer og barn og komme litt til rette.
 
Vet ikke om det hjelper noe, og er selvfølgelig forskjell på folk. Men jeg tenkte heeeelt likt som deg med storebror! Jeg var redd for å skulle si nei til folk og at jeg skulle slite meg ut! Men når det først kom til stykket så synes jeg det var såååå stas å få besøk, jeg ville så gjerne vise han frem og var ikkenoe problem at folk ville holde og kose :) var tilogmed litt deilig når folk kom, for da fikk jeg gjerne armene fri til å gjøre litt andre ting enn å bare sitte med babyen :) nå som jeg venter nr to tenker jeg utrolig nok det samme som sist, at jeg er redd for at det skal bli for mye folk! Men tar det litt som det kommer, da jeg vet at det et slitne/hormonelle meg som tenker :) det blir sikkert veldig bra når ungen først er ute :)
 
Her på sykehuset er det ikke tillatt med besøk annet enn av barnefar og søsken, og mellom 18.00 og 19.00 av besteforeldre. Beste regelen, ever!
 
Bare ett tips, på sykehuset så kan det være lurt at du er på rommet og slapper av så kan din mann ta med babyen på fellesstuen og ha besøket der, så får besteforeldre og familie hilse på lillegull samtidig som du slipper å måtte være så sosial og måtte vise deg frem på den tiden som du kanskje føler deg mest ulekker (alt av stell og sminke bryr man seg jo katten om der)

Samme etterpp, det er ikke meningen du skal stå med oppvartning til gjester og slikt, og du har lov å trekke deg inn på rommet ditt og bare sove eller trykke på mobilen. Mange glemmer det.

Syns vi skal bli flinkere til å ta tilbake den gode gamle barselstiden hvor familie og venner kommer og bidrar litt, enten det er mat eller hjelp til å klippe plen eller passe eldre søsken. Så kan vi mødre bli flinkere til å ta imot hjelp og ikke alltid svare "nei, det var nå så masse/unødvendig"
Vil svigermor vaske gulv, så si tusen takk! Så kommer dagen når hun er gammel og skral så får du komme og gjøre gjengjeld da!
 
Her på sykehuset er det ikke tillatt med besøk annet enn av barnefar og søsken, og mellom 18.00 og 19.00 av besteforeldre. Beste regelen, ever!

Samme her hos oss, ganske genialt for da begrenset besøk seg naturlig nok av seg selv. Jeg valgte at alle sett med besteforeldre som bor i Norge (3sett) fikk besøke oss 1 gang på sykehuset. Etter det hadde vi pause i noen uker før familie fra utlandet kom på besøk og etterhvert andre. Ett av mine foreldre sett bør i naboleiligheten så de hadde mine søsken og besteforeldre på besøk ganske tidlig, jeg tuslet bort og viste frem knøttet, fikk servert mat, drikke og ble passet på før jeg gikk hjem for å sove. Jeg ble alvorlig syk under fødselen og de var ganske redde for meg på sykehuset, allikevel foretrakk jeg besøk på denne måten for da kunne gubben si, obs klokka er snart 19 nå må dere gå før jordmor kaster dere ut.
 
Back
Topp