Barseltiden

Bizarre

Glad i forumet
Lillegutt bestemte seg for at han var klar for å møte verden 10dager før termin, og vi måtte haste avgårde til sykehuset da jeg ikke kjente antydning til rier før fødselen var kommet godt igang.
Kom inn på sykehuset klokka halv8 på kvelden og da hadde jeg 5cm åpning.
En time etter hadde jeg full åpning og kunne starte med å jobbe for å få han ut.
23.17 var den lille skatten vår født og det var en helt utrolig opplevelse å få han på brystet for første gang, og endelig få se det vakre, lille mennesket som hadde bodd i magen min så lenge!
Jordmora mi var helt fantastisk, og jeg hadde en fin tid på fødeavdelingen.
Fikk overnatte på fødestua og hadde mamma hos meg hele tiden [:)]

MEN.... så snart jeg ble flytta over til barsel brøt helvete løs!!!!
Det første som møtte meg da jeg kom opp dit var et ammeskjema og gnål om at jeg måtte legge han til ofte og vekke han hver 3time for mat hele døgnet, dag og natt.
Jeg hadde ikke fått igang melkeproduskjonen og slet med å legge han til, lillegutt tok ikke skikkelig tak heller så han fikk ikke i seg mat på 5dager og skrek så han ble hes og sov kun når han sovnet av utmattelse.
Til tross for dette ga de han ikke noe erstatning, så han fikk omtrent ikke mat under hele oppholdet på sykehuset.
Jeg fikk kjeft den dagen jeg skulle reise hjem for han hadde gått altfor mye ned i vekt, og jeg fikk ikke reise likevel.
Jeg bare gråt og gråt for jeg ville bare vekk derfra, men det fikk jeg altså ikke.
Jeg fikk IKKE reise før jeg hadde fått til ammingen var det jeg fikk beskjed om.
Jeg prøvde alt jeg kunne å få han til å ta skikkelig tak, la han til ofte og pumpa meg for å få opp produskjonen, drakk ammete og tok nesespray som skulle hjelpe på utdrivningsrefleksen - INGENTING hjalp!!!
Jeg fikk aldri sove å samle krefter og jeg var konstant stressa, ikke fikk jeg i meg noe særlig med mat heller så sånn sett er det jo ikke rart at melka uteble [&:]
Pleierne prøvde å "hjelpe" meg med amminga, men det var alltid noen nye som skulle vise meg hvordan det skulle gjøres, og alle hadde forskjellig måte å gjøre det på.
Jeg fikk det rett og slett ikke til, og det gjorde forsåvidt ikke de heller!
Til slutt ble det rett og slett for mye for meg og jeg begynte å strigråte og sa at jeg heller ville gå over til å pumpe meg og gi på flaske.
DA fikk jeg endelig reise hjem, men virka som om de ble sure fordi jeg "ga opp for lett".

Barseltiden var et mareritt for meg, og jeg gruer meg allerede til neste gang!
I starten var jeg inne på tanken at jeg kanskje ikke skulle ha flere barn, selv om jeg alltid har hatt et ønske om å iallefall ha to.
Nå har jeg gått over til å tenke at kanskje en hjemmefødsel vil vere det rette for meg neste gang [:)]
Jeg kom aldri igang med amminga hjemme heller og føler at det er pga den tøffe starten vi fikk på barsel, jeg pumpa meg og ga på flaske en periode og la han til innimellom, men han klarte ikke ta skikkelig tak og jeg var mye stressa.
Etter 2uker ga jeg opp og gikk over på mme og da ble det mye bedre med tanke på maten iallefall.
Da visste jeg iallefall at han ble mett, og han la godt på seg [:)]
Vi har hatt mye trøbbel medbåde kolikk, magevondt, forstoppelse og det som er, men det ser endelig ut til at det løser seg også nå, så nå krysser jeg fingre for at vi skal få tid til å slappe av og kose oss sammen som familie - ENDELIG!!!
Synest det er sårt at vi har mista så mye av denne tiden, en fødsel og det å få et lite barn skal jo vere noe av det største man kan oppleve i livet... jeg føler mye av den tia ble ødelagt på sykehuset, og at mange av problemene vi møtte på da vi kom hjem er en følge av dette.

for noen inkomptente drittfolk!!! de av alle burde jo vite at et slik ammepress på en førstegangsmor er idioti!! Det er maaaaange som ikke ammer pga det samme som du opplevde.
stakkar dere! syns hjemmefødsel hørtes ut som en god ide til neste gang. Da får du kun en jm og forholde deg til som du er trygg på.

lykke til[:)] og nyyyt tiden nå som ting har roet seg[:)]

Huff da, det hørtes ut som en veldig tung barseltid[:(] og håper virkelig det ordner seg for dere nå[:)]

Jeg fikk til amminga på sykehuset, men jeg hadde verken no melk eller nok næring i melka så her var også de første ukene kaos med ca 1- 2 timer søvn i døgnet så kan til en viss grad sette meg litt inn i hvordan det har vært, men vi var heldig og her gikk det over når magen og tarmene til gogutten hadde vent seg på mme...

det tok en stund da, men nå er alt stort sett bra og har vært det en god stund, så håper det retter seg for dere nå og at dere kan nyte banet og babytiden og kose dere ordentlig sammen som familie, det har dere virkelig fortjent[:D]

Det er så håpløst at fagfolk skal lage sånn trøbbel for folk og ødelegge det som skal være en fin og god tid...

Jeg ville ha valgt et annet sted å føde neste gang. Synd at personalet på barsel skal ødelegge oppholdet for deg, jeg hadde klaget.
God klem til deg!

Fikk heller ikke til ammingen på sykehuset, så hun fikk tillegg der, prøvde¨å pumpe men det var lite som kom, fikk også gi henne flaske på sykehuset. Og en av jordmødrene sa også at det var greit å gi mme, hun sa også hva vi skulle kjøpe og hva som var viktig å huske på når hun fikk mme. Det viktigste var at hun fikk nok mat. Jeg sa at jeg ikke ville vekke henne hver 3. t for mat og JM så på henne og sa at det ikke var nødvendig siden hun hadde normal fødselsvekt.

Ahhh. Jeg blir så sint når jeg leser slike ting. Noe alla det samme skjedde meg. Ammepress fra dag en. Og når jeg ikke fikk det til, så var det ikke mye forståelse for det. Hadde ikke nok melk til lillegutt. Følte meg  som en skikkelig dårlig mamma til slutt. Det skal ikke være sånn. Jeg fikk t.o.m en mild fødselsdepresjon av alt maset. Dette er noe fagfolk virkelig burde ta til etteretning syns jeg.  Jeg gikk over til å bruke mer og mer mme. Nå Er gutten min god og mett og det er det som er viktig. Lykke til videre og nyt at ting begynner og falle på plass for deg[:)] Husk at neste gang er du mer sikker på deg selv som mamma også.Forhåpentligvis blir det bedre[:)]

Det er så TRIST å lese at noen har det så fælt den aller første tiden. Kjenner følelsen selv. Var på barsel i 10 dager uten å klare å få han til å ta puppen. Håper du kommer over opplevelsen og har lyst på enda en[;)]
Lykke til :-)
Gode mamma'n, du er[:D]

Det var ammepress der jeg også fødte, men heldigvis har jeg fått det til.... men synes allikevel at barseltiden har vært noe tøff!! En liten bestem herremann med vondt i magen som skrek uansett hva vi skulle! En liten biltur enda med at mora også gråt[:D] Kjenner meg litt igjen i det du skriver, alt har ikke bare vært kos!
Lillegutt her har reoet seg litt, så vi koser oss mer enn før! Har funnet ut at det er best å være mye hjemme-shopping er det bare å glemme!!
I tillegg så griner han seg bort til tider.... Noen som er kjent med det begrepet?? Trodde første gangen han gjorde det at han sluttet å puste, gutten var helt blå i ansiketet og stiv i kroppen-han skremte mora då!! Heldigvis så gjør han ikke det så ofte lengre[:)]

Får helt vondt av deg når jeg leser![&o] *klemmepå*

Samtidig kjenner jeg meg veldig godt igjen! Barseltiden med førstemann hos meg var omtrent helt lik og jeg følte meg som verdens verste mor som ikke kunne amme han. Det er beintøft! Og utrolig nok er noen av de som jobber på barsel de som får en til å føle seg som verdens værste mor. Skulle aldri vert sånn! Men det er jo mangen som er av den "gamle skolen" og sier "amming er best - ingen protest!" Og man skal liksom på død og liv amme ungen sin. Det er helt feil! Du som mamma skal jo fungere også! Du skal ha overskudd til å ta deg av barnet ditt og deg selv vettu.

Selvom barseltiden ble vanskelig for dere, så prøv så godt du kan å legge det bak deg. Du har hatt en helteinnsats og gjort alt du kunne for barnet ditt, men han må jo ha mat, så MME var det eneste rette for deg og barnet!

Nå må du bare prøve å nyte tiden framover så godt du kan. Du har IKKE gjort noe galt, bare det beste du kunne i din situasjon! Ikke la de andre ødelegge for tiden deres framover. Nyt at barnet ditt er mett og fornøyd og at du kan fungere som mamma [:)]

dette er haugesund, ikke sant?

ikke for å snakke dritt om de - men jeg klarte heller ikke nyte barseltida. vi var 5 stk. på rommet, jeg hadde senga rett ved siden av doen, slet med amminga og fikk aldri slappet av fordi det var så masse folk pluss 1 dame som hylte hver natt fordi hun ikke hadde nok melk og var lei seg for det.

det dere dritt ammeskjemaet hatet jeg fra dag 1 og det stressa meg noe sinnsykt i og med at Marielle ikke ville suge skikkelig. Jeg fikk masse hjelp når jeg la henne til, men som du sier, alle gjør det på en annen måte. Noen sa: "det ser kjempe bra ut" mens noen sa " nei hun er ikke noe særlig flink til å suge, men det går seg nok til". det gjorde IKKE det, og i dag er hun flaskebarn.

Jeg sier ikke at det er deres feil at jeg måtte gi opp amminga, men om jeg hadde hatt litt mer privatliv, litt mer personlig hjelp og mindre press fra både dem og skjemaet så hadde vi kanskje fått det til.... who knows?

dessuten sa de at jeg burde lære meg å amme sittende, men de hadde altså 1 ammestol fordelt på alle 5 på rommet, så den var jo aldri ledig når jeg skulle ha den. ammeputer eller GODE puter hadde de heller ikke, så jeg klarte jo overhodet ikke slappe av i armene.

så det jeg vet for neste gang er at jeg sier enten får jeg senga mi i en krok eller med vindu, ikke med doen, der alle går fram og tilbake, og jeg skal ha mer personlig hjelp med amminga. Hvis jeg ikke får det så reiser jeg heller hjem til noen som har fått til ammingen - sikker på at jeg lærer mer hos dem enn på barsel!

Gaaaad,jeg kjenner jeg nesten klikker av å lese alt det her.

Tror det er en fare for at jeg hadde bett de dytte det ammeskjemaet langt oppi rassen,gud bedre [:@]

Jeg fikk meg en smikk med førstemann,så jeg var nok BRA mye tøffere den gangen her ja,de pille ikke meg på nese på barsel gett.

Klem på dere alle som har hatt en sucky barseltid,det er IKKE rett,det er en stund man ALDRI får tilbake.

Hørest ut som det kunne vært min første barseltid. Den med storebror var grusom. Det gikk som det måtte og det kom aldri noe melk og han ble flaskebarn.

Denne gangen var jeg mer forbrett. Fikk skrevet på helsekortet litt om problemene sist og at jeg ikke for alt i verden ville se den pompa igjen! Jeg var nok litt tøffere selv og denne gangen. Passa på å få hjelp til rett teknikk bare av de jeg følte jeg hadde god kjemi med.
Da melken lot vente på seg bad jeg om erstatning og snuppa fikk smokken. Ikke noe de pleierne kunne si da dette var MIN baby!
Fikk beskjed om å fylle på det ammeskhemaet, men DET gadd jeg ikke, hadde jo snuppa på puppen hele tiden følte jeg.
Jeg føle meg MYE mer sikker på meg selv og mine valg denne gangen. Pleierne fikk komme med meninger, men når søt kom til stykket var det mitt valg uansett.

Så ikke vær redd for å få et barn til. Sikker på du som meg har lært uendelig mye av denne barseltiden, selv om den har vært tung! Det er faktisk i motbakker vi blir sterkere :)
Sikker på at nestegang blir anneledes! Ikke sikkert det blir "perfekt" da heller, men du bet litt mer hva du går til :)

Jeg kjenner meg såååå godt igjen i alt du skriver! Jeg føler at den første tiden ble helt ødelagt av maset om amming, og pumping og koppmating til alle døgnets tider. Jeg var helt utslitt! Blir så lei meg når jeg tenker på den første tiden, for jeg føler at jeg mistet all kosen med jenta mi[:(] Det eneste jeg gjorde var mislykka ammeforsøk og pumping, og det var alt jeg klarte å tenke på. Neste gang skal jeg styre dette heeelt selv!!

Kjenner meg igjen! Vil gi deg en god klem [:)]

GAD, de er jo helt ammenazier!
De var sånn med meg også.. Kom ei gammal kjerring og krevde at jeg skulle lære å amme 4 timer etter en 60-timers fødsel.. Jeg gråt mine tapre tårer, sliten som jeg var..
Fikk da beskjed om at jeg måtte velge om mini skulle ammes eller flaskes - og det måtte jg velge der og da! [:@]
*møkkakjerring* og gubbetilt [8D]

Alle som skulle hjelpe til i løpet av døgnet viste meg det forskjellig, og jeg ble aldri noe klokere i grunn..
Vi fikk det ikke til på sykehuset, men da vi kom hjem løsna det. Men har slitt med det hele veien, og for 2 uker siden ga jeg opp. Da fikk mini ørebetennelse, og alt ble bare mongo igjen..

Sier som deg, de ødela barseltiden min, og jeg kjenner mye på hvor mye kos vi mista pga det..

Som jentene sier over her, med nestemann er vi mer forberedt, og tør å si fra mer..
Det kommer nok en dag ønske om nestemann melder seg [:)]

Oi, ble langt dette, ville egentlig bare gi deg en stor klem [:D]

Jøss! Så ekkelt[&:]

jeg hadde det MOTSATT jeg da; To timer etter fødsel spurte de meg om jeg skulle prøve å amme, hjalp meg der og da, men måtte selv ringe etter dem å spørre om hjelp og tips til ammingen. Alle trodde vel noen andre tok seg av opplæringen av hun som skulle overvåkes til barnevernsrapport [8D] Det gjaldt egentlig ALT: Jeg måtte mase om at noen skulle lære meg å bade han!

Hehe, begynner nå å lure på om de var redd meg eller noe slikt.

Ammingen går strålende her, så ser jo at jeg er VELDIG heldig som fikk det til ved hjelp av noen få snille jordmødre, men mest google.. 

Back
Topp