Barselsbesøk

Bkno0393210

Første møte med forumet
Hva tenker dere om besøk i barselstiden? Kommer dere til å begrense det til noen få den første tiden? Eventuelt ingen?

Om du har født før så gjerne skriv din erfaring.
Ønsker i prinsippet ingen besøk de første dagene, gjerne den første uken, og kommer til å begrense besøket til max 1-2 timer, helst bare 1 time, 1 besøk om dagen, gjerne 1 dags mellomrom mellom hvert besøk. Men får se det an på formen, vet jeg blir veldig sliten og grinete med få timers søvn.
 
Sist fikk vi besøk av mamma og broren min allerede samme dag jeg fødte. Ho ble født litt før kl 10 og de kom vel i 18-19 tiden tenker jeg. Formen var fin og jeg ønska meg besøk hjemmefra. Dagen etter kom pappa, bonusmamma og bonusbror. Dagen etter der igjen kom svigers. Det føltes helt greit.
Da vi kom hjem husker jeg ikke hvordan det var, men husker at min bestefar kom på besøk ganske fort, og broren til mannen min kom på besøk relativt kort tid etter. Vi bodde den gang 2,5 time unna min familie så ingen andre fra min familie kom på besøk. Men mannen min sin familie kom en liten tur når vi sa vi var klare. Husker ikke helt når det var :p

Denne gangen bor vi i min hjemby, og nå har vi jo en fra før. Så ho skal være hos besteforeldrene, så de ser jo lillebror når de kommer og leverer ho tilbake :p mamma og broren min kommer garantert også til å få komme innom veldig kjapt.

Svigers derimot har jeg vanskelig for å tro klarer å kjenne sin besøkstid da de ofte klager på lang reisevei. Ser ikke for meg at de syns det er greit å kjøre 2,5 time for å være her en time liksom :hilarious: så det får vi heller ta stilling til når det blir aktuelt.
Travelt blir det uansett her i huset da storesøster har ferie og vi blir tvunget til å være litt mer sosiale enn om dette var vår første. Men tror det kommer til å gå helt fint :)
 
Kommer nok til å vente med besøk til vi har kommet oss litt etter fødselen, vi må se ann litt også:)
Hvor mange og hvor ofte er vi usikker på for jeg aner ikke hvordan formen kommer til å være etterpå så tar det som det kommer trur jeg. Men når vi først skal få besøk så vil jeg helst at de leker mye med storesøster så hu ikke blir glemt av:)
 
Vi får svigers reisene oppover 14 dager etter termin, de skal bo hos mamma og pappa. Så blir de her en uke, så tenker at det får bare stå på, blir koselig å ha de på besøk så får jeg heller bare være flink å sette grenser når jeg kjenner jeg blir sliten:)
 
Trur ikke det er så lett å avgrense besøk nå på sommeren akkurat da vi bor på familiegården til mannen min og mange kommer hit om sommeren (for å besøke svigers, dra på hyttene sine osv)... og familien min blir sikkert boende noen dager/uker siden de bor 6,5 t unna. Men de må styre husholdning selv på garden. Vi bor på setra om sommeren og har alltid mye besøk.. jeg kommer til å servere kjøpebakst til kaffen til visitt og forventer at de setter på kaffe, rydder så smått osv hvis de skal ha noe. forventer hjelp til pass av og lek med de to eldste av de som kommer på visitt så jeg kan ligge og amme uforstyrret. Mye lettere å sette grenser for hver gang føler jeg. Trur det blir en koselig sommer!!! Gleder blir større av å deles, men man trenger også en del alenetid som familie og det må vi finne en løsning på der og da når vi ser hvor mye det faktisk blir!!!
 
Vi må først se ann hvordan dagene etter fødsel blir. Jeg har i utgangspunktet fått mannen til å være dørvakt de første to ukene. Det viktigste er at vi og storebror får bli kjent med Olai uten at det renner inn folk her. Sidestiller familie og nære venner. Men kan være greit at poden får være litt med kompiser også her og borte i ferien, så må ta dagene som de kommer.
 
Jeg vil gjerne ha besøk! men familien bor langt unna så det kommer ikke mange :shifty: Har vært veldig frisk etterpå de andre gangene (untatt første som var fortidligfødt)
Jeg vil gjerne gi andre lov å nyte lillejenta, jeg klarer å si i fra om jeg er trøtt/sliten og driter da i hva familien evt. synes om det ;)
Vi har tre store barn også nå så det er nok litt annerledes for meg :rolleyes:
Med nr2 bodde vi i DK uten familie, nr2 ble født tirsdag morgen kl 04:50 og jeg ble med på lunsj i mammagruppe på torsdag :hilarious: ble henta og kjørt hjem, bare voksne damer med nyfødte så det var veldig innafor ;)
 
Jeg vil helst ikke ha noe særlig besøk de første par ukene. Den tiden er så viktig for oss som familie for å bli kjent med babyen og komme i en slags rutine... vi får aldri tilbake den tiden og den vil jeg ha sammen med mann og barn
 
Jeg har bare familien til mannen, og svigers er mer enn hjertelig velkomne når som helst:Heartred jeg har ett bedre forhold til de enn mine egne foreldre:p om jeg skulle bli dårlig, har det ingenting å si. Svigermor hadde garantert bare sittet og holdt babyen og lagt mat i fryseren mens jeg slappa av/sov;)
Besøk fra venner derimot, kan vente. Til jeg orker å gå på badet for å stelle meg:hilarious:
 
Tar det som det kommer. Akkurat nå er jeg direkte mannevond og orker egentlig ikke at folk stiller meg spørsmål en gang :facepalm::rolleyes: Får se hvordan jeg blir etter fødsel. Sist gang elsket jeg besøk!
 
Første tiden vil jeg ha alene sammen med vesla og partner :happy: Føler det er mer viktig at vi blir godt kjent før han må tilbake på jobb etter to uker hjemme. Etter hvert fall ei ukes tid hjemme kan man jo se om man er i form til eller ønsker besøk, men kommer til å begrense besøk til en liten stund og de får ikke annet enn ting de ordner med selv. Og jeg orker ikke diverse tyn for alt andre mener jeg bør gjøre anderledes. Så ting som er hjelp jeg selv ber om er greit, men føler at jeg faktisk vil bestemme selv- så folk med dårlige vibber får nok pent beskjed om å dra hjem. :stop: Blir anderledes med familien til samboer som bor ett stykke unna, men de kjenner også sin besøkstid så de trekker seg tilbake selv og kommer heller innom igjen seinere før de drar hjemover. :)
 
Jeg er litt bekymret for smitte så tenker å høre hva de på sykehuset mener om besøk jordmor tenker det er best med besøk ute og det tenker jeg går fint nå på sommeren det er jo litt avhengig av hvor en bor da.
 
Med vår eldste sa vi at vi fikk se det ann etter fødsel. Hadde styrtfødsel og kom meg relativt raskt, så fikk besøk av mamma og en venninne samme dag. Deretter resten av familien og venner de neste ukene. Men vi sa nei til overnattingsgjester de første to-tre ukene, det er jeg glad for. Svigermor bodde på hotell, så fikk hun komme noen timer hver dag når hun var her. Denne gangen begrenser vi det nok i mye større grad pga corona, tenker kun nær familie/nærmeste venner de første ukene og prøve å primært møtes ute så lenge formen tillater det. Vi lover ingen at de får besøke med en gang, for vi vet ikke hvordan fødselen blir eller hvor krevende den første tiden blir. Jeg foretrekker å være streng på forhånd så det blir uproblematisk å si nei til besøk om vi ikke ønsker det, fremfor å få dårlig samvittighet og måtte forklare meg dersom jeg plutselig ikke skulle ønske besøk denne gangen. Alle er forskjellig, gjør det som føles rett for deg, men vær forberedt på at ønskene og behovene dine kan endre seg i begge retninger etter fødsel.
 
Kan vel ikke planlegge slikt men jeg ønsker å ikke ha besøk annet enn mannen min på barsel. Det er jo og Covid-19.

Når vi kommer hjem så vil jeg ha besøk av svigermor ganske kjapt - og min far. Resten må vente litt - tenker og på Covid 19.
 
Etter jeg fødte nå må jeg og småen være på sykehuset i ca 14 dager. Siden han er på nyfødt intensiven er det kun mor og far så får treffe han. Så når vi kommer hjem fikk vi beskjed om å passe på hvor mye besøk vi har siden det er litt større fare for at han blir smittet. Så besteforeldre har fått beskjed at når vi kommer hjem og de vil besøke oss må de allikevel holde en meters avstand fra ham :hilarious: så vi kommer til å begrense besøkende og alle forstår situasjonen veldig godt.
 
Dette blir mitt 3. barn. Tidligere har jeg aldri tatt i mot besøk på barsel (botsett fra barnets far og søsken) og kommer ikke til å gjøre det denne gangen heller. Det er kanskje ofte en forventning om å få komme på besøk, spesielt hos den eldre garde, men dette var vanligere før da man lå minst 1 uke på barsel. Nå er det stort sett max 2 liggedøgn som er vanlig og jeg ser ingen grunn til å ta i mot besøk på barsel. Det frarådes ofte også. Sist jeg fødte på KK (2018) fikk ingen andre enn far og søsken lov til å komme av sykehuset. Etter første fødsel (2016) dro jeg hjem 1 døgn etter fødsel og fikk jordmor hjem.

Jeg var veldig sliten etter å ha født mitt første barn og var egentlig ikke klar for så mye besøk. Merket at selv svigers ble for mye og når ‘hele slekten’ ville renne ned døren, nesten som om det hastet å se denne babyen med en gang, ble jeg veldig stresset og det gikk ut over ammingen.

klok av skade tok jeg kun i mot mine foreldre og svigerforeldre for korte besøk etter barn nr 2 ble født, ellers holdt vi de to første ukene ‘hellig’.

Mitt råd er å unngå besøk i starten til man selv kjenner at man er klar. Begrens besøk til 1times tid og vær flink til å si fra når du og baby er sliten. Det er lov å trekke seg unna om det blir for mye. Husk at det også er masse nye inntrykk for baby som ofte har mer enn nok med å bli kjent med sine foreldre, ev. søsken og sitt nye hjem. Masse folk og nye/andre lukter som skal holde kan fort føre til at baby blir overstimulert og urolig. Snakk med partner om besøk på forhånd og gi ham i oppgave å følge med på deg og klokken slik at han minne folk litt på sin besøkelsestid (ikke alle som kjenner til den...)

Dette med besøk er selvsagt personavhengig og kommer an på hvor opplagt man kjenner seg etter fødsel. Noen har lette fødsler, kommer raskt i gang med amming og får energi av å ha familie og venner rundt seg.
min mor hadde jeg ingen problem å ha besøk av da hun var mer hjelp enn bry. Hun satte i gang med div, husarbeid, kom med mat, kokte pumpedeler og flasker, forventet ingen oppvartning og jeg kunne gå rundt der i morgenkåpe med puppene ute. Hun kunne helt fint bare ha flyttet inn for min del :joyful: Andre kommer for å drikke kaffe,spise kake og holde bebisen mest mulig, og blir i TIMESVIS. Når man har vondt i tissen og helst vil ligge, klær er ubahagelig å ha på, man kanskje må pumpe pga ekstremt såre brystvorter og blir stresset av hvert minutt man er ‘separert’ fra bebis så kan disse besøkene bli en lidelse og rett og slett til stor ulempe for tilknytningen mellom mor og barn.

Man må bare kjenne hva som er rett for en selv, og så er det veldig viktig å si fra! Tenker at det ikke er feil å varsle de nærmeste allerede før fødsel om at man ønsker mest mulig ro og fred i starten, men at dere selv tar kontakt når dere er klar for besøk. Så får heller noen bare bli litt fornærmet, det er tross alt mor og barn som er viktigst og de har god tid til å møte bebis...

Ønsker dere lykke til med barseltiden! :Heartbigred
 
Med førstemann hadde vi besøk omtrent samme dag som vi kom hjem, hadde ingen problemer med det. Storkoste meg egentlig! Denne gangen tror jeg det blir litt mer fokus på familien å la storebror få bli kjent med den lille før «alle andre» kommer, men regner med vi tar imot besøk innen relativ kort tid om alt går bra med fødsel og jeg føler meg i form til det :)
 
Med første fikk vi besøk allerede samme dag som han ble født (han kom ca 4.30, besøk på sykehus fra 14). Hadde da besøk etter tur av alle besteforeldrene. Vi ønsket dette mye selv så synes det bare var koselig og ikke noe stress.

Denne gangen er det vel ikke lov å få besøk på sykehuset, så regner med første «besøk» blir å møte mine foreldre og storebror når vi kommer hjem fra sykehuset. Er formen min like fin denne gangen også, tenker vi at folk skal få komme selv når de ønsker og hilse på. Og for svigermor er det nok ganske så raskt :)
 
Med storebror kom mina svigers på besøk andra dagen etter jeg hade haft ks og låg på barsel. Etter de mottog vi det nærmest venner og familie til mannen under ulike tider på de to ukene som vi va nede innen vi reiste tilbake til Svalbard der vi bodde da. Fikk besøk av min familie når han nesten va 2 månader.

Denne gang blir det og annerledes pga av corona, men nå bor vi i Trønderlag. Vi har bestemt at vi tar imot hans familie etter hvordan denne fødsel går til og hur mye energi vi kommer at ha til overs. Har min familie spritt, så de från Finland får kommer på besøk, men de från Sverige får vente til det har lagt seg helt ned med coronaen. Vi tar ikke noen som helst sjanser der.
 
Back
Topp