Barselkurs osv

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Skal dere på barselkurs ogsånn? Når er det evt. vanlig å gå på det?

Jordmor sa det var lurt - og at hun merket stor forskjell på fødestuen for hvem av fedrene også som var "godt forberedt" i form av kurs og ikke.

Og når begynner folk på sånn barseltrening for de som pleier å gjøre det? Jeg trener helt vanlig på helsestudio nå (en sjelden gang). Bare er litt obs på ikke å ha så mye press i buken på en gang, så tar ikke i ALT jeg har når jeg løfter på en måte. Tar et par kg mindre enn jeg pleier så jeg kan puste relativt normalt når jeg løfter. De ser ganske høygravide ut de som er på disse barseltreningene har jeg sett - men vet ikke om det bare er folk som viser mage tidlig eller om de faktisk kun er en måned fra fødselen.. :)

Hadde ikke behov for noe kurs med første, heller ikke nå. Hadde en fin fødselssamtale med jordmor hvor pappaen også var med. Etter fødselen begynte jeg på barselyoga da babyen var 10 uker. Kjempebra for kropp og sjel. :) Var mye fokus på å styrke og tøye de delene av kroppen som var mest påvirket av svangerskap, fødsel og ammestilling.

Jeg var ikke på det sist, og har ikke planer om det nå heller. Tanken har bare ikke vært der. Samboeren min var ikke mye til hjelp sist, tror han hadde mer enn nok med å holde seg oppreist. Jeg fulgte bare jordmors råd og ellers fulgte jeg bare kroppen og jobbet med den. Visste jo at man skulle puste :p

Jeg har tenkt å starte på yoga for gravide etterhvert, men har ikke fått sjekket det ut ennå.

Ser Ahus, hvor jeg kommer til å føde, har 1 dags fødselsforberende kurs hver onsdag, men det koster 600 kroner per par. Usikker på om jeg kommer til å delta på det, skal diskutere det med mannen min. Ser de anbefaler det fra 35. svangerskapsuke, så uansett lenge igjen. :happy:

Jeg har ikke gått på barselkurs før noen av fødslene.... Føler det ble en stor kostnad som hadde lite for seg. Har aldri følt at jeg savnet noe nødvendig informasjon heller.

Trening for gravide kan du sikkert starte med så snart du har lyst :)

jeg gikk på yoga sist, men det var mest for å holde bekknet i form. også drog jeg på fødselkurs på ullevål. det var vedlig bra! (mannen har hatt en unge før så han kunne det meste alt). syns det var flott å dra og bli fortalt hvordan det faktisk foregår. hvordan babyen beveger seg nedover osv... også litt om amming og barsel. :)

Jeg var på barselkurs sist. Vi satt igjen med følelsen at vi ikke hadde trengt det. Det var litt filmer fra fødsel og litt rundt om når man bør ringe føden og slikt. Det var ikke noe puste øvelser eller noe sånt. Men det er nok litt forskjell fra helsestasjon til helsestasjon hva som skjer på disse kveldene. Men som førstegangs fødende var det greit å ha vært med uansett om vi syns det var nyttig eller ikke. For da hadde vi jo forberedt oss på en måte og ikke godt glipp av noe. Men skal ikke på dette denne gang.

Jeg tenkte å melde meg på yogakurs. Her jeg bor finnes det et senter som har yoga for 2. trimester og yoga for 3. trimester. Foreløpig hadde jeg fint kunne vært med vanlig yoga, men siden kurset varer i 12 uker er jeg nok litt tyngre uti kurset. Så begynner på det.
Fødselsforberedende har jeg ikke tenkt på enda, men gjør sikkert det, er en som liker p ha oversikt og vite "teorien bak" ;)

Ps. du bør vente med aktiv trening til etter 6-ukerskontrollen. Men bare bra å komme seg ut på tur. :)

Jeg får ikke tilbud om kurs denne gangen, siden det er nr 2 ;)
Var på sist, men var egentlig bare samme info jeg allerede hadde fått fra jm :)

Skal ikke denne gangen. Var med første og følte ikke at jeg hadde så veldig mye igjen for det. Husker sambo var litt skuffa da han hadde sett for seg noe ala amerikanske filmer/serier der man sitter på gulvet og puster og peser

Jeg var ikke med nr 1 å tviler før jeg blir å gå på noe sånt med nr 2, men jeg var på ammekurs sist det var litt spennende og høre og se, der fikk vi dokker osv:D

Jeg får ikke tilbud om kurs denne gangen, siden det er nr 2 ;)
Var på sist, men var egentlig bare samme info jeg allerede hadde fått fra jm :)
Får tilbud om? Jeg har søkt rundt på nettet, og det ser jo ut som man må betale nesten 1000 kr for å få lov å delta?
Skal jeg få dette som et gratistilbud fra noen? :O

Får tilbud om? Jeg har søkt rundt på nettet, og det ser jo ut som man må betale nesten 1000 kr for å få lov å delta?
Skal jeg få dette som et gratistilbud fra noen? :O
Vi fikk tilbud på helsestasjonen! Men det varierer veldig fra helsestasjon til helsestasjon! Vet om flere her i byen som IKKE har.. Men det var ikke sånn som på film da :p vi snakka, fikk masse info, og så en video :p

Vi fikk tilbud på helsestasjonen! Men det varierer veldig fra helsestasjon til helsestasjon! Vet om flere her i byen som IKKE har.. Men det var ikke sånn som på film da :p vi snakka, fikk masse info, og så en video :p
Haha, hadde nesten vært litt stas om man fikk det sånn som på film!
Puuh - puuuh - puuh -- puuh!

Man bør vente 6 uker med hard trenin, kroppen trenger litt tid på å komme seg etter fødselen. Greit å ha vært på kontrollen så du vet alt er i orden. :) Eller tenkte du på noe annet?
Åja, du tenker bare litt lengre frem enn meg. Jeg tenkte på trening nå mens vi var gravide :)
Derfor tenkte jeg "Hæ? 6-ukerskontroll?" Koblet ikke at du tenkte etter fødselen :)

Back
Topp