Barselgruppefrustrasjon

Nifse Nella

Andre møte med forumet
Jeg er hjemme med mitt tredje barn, som ble født i vår.
Denne gangen har jeg tenkt å gi barselgruppa en sjanse. De forrige gangene har jeg ikke hatt behov, men denne gangen kjenner jeg ingen andre som er hjemme med små babyer, så jeg tenkte det kunne være hyggelig å treffe andre i lik situasjon og kanskje få noen nye venninner.

Men jeg kjenner jeg snart får nok. Alt de andre mødrene (det er bare en far i gruppa, men han kommer ikke så ofte) snakker om, er hvor "fremmelige" barna deres er.
Jenta mi har hatt litt låsninger osv, og hun er ganske god og trinn (fullammet inntil nylig, så jeg er ikke bekymra for det, altså). Hun er helt normal, men hun ligger bak de andre barna når det gjelder motorisk utvikling. Hun har f.eks. akkurat begynt å rulle rundt, selv om hun er nesten 7 måneder.

Jeg blir så lei av at de andre mødrenebare snakker og snakker om hvor utrolig flinke babyene deres er til alt mulig. De kan rulle og trille og åle og krabbe og klatre og den ene tar vel snart doktorgraden i fysikk, skulle man tro den ene mora... (sorry, det var litt slemt).

Jeg har tre barn ,så jeg vet at barn er forskjellige, men jeg kjenner at dette er sårt. Jeg blir dessuten så LEI av å høre det. Vi har hatt mange bekymringer med jenta vår, vil ikek gå i detaljer, men nå begynner det endelig å lette litt her. Men jeg skulle ønske de andre mødrene skjønte at de bare kunne holde kjeft av og til. Det er ikke gøy å høre på de andre, og ikke ha noe å legge til selv. Jeg synes jo barnet mitt er det vakreste i verden, og jeg skulle ønske hun kunne bli lagt merke ti lselv om hun ikke har lært seg å klatre opp i bokhylla eller spiser fire porsjoner med grøtom dagen ennå...

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, skrive av meg litt hormonell frustrasjon... og kanskje be folk tenke seg litt om i barselgrupper. Jeg synes det er så dumt hvis det skal være en "konkurranse om å ha flinkest baby"-gruppe.

ER det noenandre som har opplevd noe lignende? Jeg har nesten lyst å ta det opp, men jeg vet ikke hvordan...

Noe slikt kan jeg skjønne er vanskelig å ta opp uten å bli uglesett av gruppa. Hva med å prøve å innføre andre temaer? Altså ikkr at du avbryter, men at du lister inn noe annet på et passende tidspunkt? Kan ikke være lett, og hadde helt ærlig ikke tenkt over det du sier, at det kan føles ille å høre alle andre snakke om hvor flinke barna dems er til ditten og datten når man selv kanskje har et barn som henger litt etter. Skal definitivt ta dette til meg om jeg noen gang får fler barn og havner i en slik situasjon. :)

hmm jeg tror det er VELDIG normal snakk i barselgrupper.. Det faller seg vel naturlig å snakke om babyene og utviklingen dems.. Og alle babyer utvikler seg forskjellig, sånn er det jo bare. Overdreven skryting kan riktignok være litt irriterende, men skjønner jo at de foreldrene er stolte også.. En dag er det din baby som gjør noe de andre ikke kan, inntil da hadde jeg nok bare prøvd å holde meg. Selv om jeg skjønner at det er sårt..

Det er ufint å skryte så heftig hele tiden. Vet de om problemene dere har hatt?
Du kan jo prøve å lede samtalen andre steder, eller så kan du fortelle om utviklingen jenta di, for jeg regner med at hun også har utvikling? :) Og så kan du fortelle dem at barn er ulike, sånn er det bare. De tenker sikkert bare ikke over det...
Elstejenta her var tidlig ute med ting, men jeg satt vel ikke å skrøt av det på barselgruppa der det var en prematur feks. (2 mnd. for tidlig). Det sier seg selv at slike ting teller inn på hva unger gjør når.
Ellers kan jeg si at det er ikke lenge siden lillejenta vår begynte å åle seg, og sette seg opp, og hun er 8 mnd...

Jeg hadde det det motsatt - jeg ble (og er) DRITT lei av at vi som faktisk HAR fremmelige barn IKKE skal få lov å skryte av dem og fremheve dem på lik linje med alle andre!!

Uhemmet skryting må være verdens kjedeligste ting å høre på, uavhengig om det er ungene eller den nye spisestua det skrytes av. Synes jeg. Derfor unngår jeg barselgrupper og denslags. Ingenting er mer slitsomt enn en haug med mødre som alle tror at deres barn gjør helt unike og spesielle ting. Synes jeg. Jeg ser jo at de aller fleste simpelthen eeeelsker denslags, så jeg har avfunnet meg med at det er jeg som er sær.

Tvillingene våre har hele tiden vært helt forskjellige mtp utvikling, så jeg har kjent på begge sidene. I min barselgruppe var vi seks stykker, hvorav to av disse mødrene var helt ekstrem med sine fortellinger hva barna deres fikk til, og store deler av tiden ble brukt til deres snakk. Etter noen gruppemøter fikk den ene mammaen nok, og sa høyt og tydelig at "Min datter har vært å kjøpt seg bøker, for hun skal studere fransk til våren..!" emoticon

det er vell rett og slett et ømt tema... hormonelle som man er, men like fram tror jeg at i en barselgruppe så er det akkurat barnas utvikling som står høyt?

Med min første så var det slik at jeg hadde dette barnet som var først til ALT, og klart jeg var stolt, men samtidig ble jeg beklemt hver gang man møttes og alle bare: ja nå går vell nn? Kanskje jeg var hårsår, men jeg prøvde ikke skryte men alle rettet jo stor oppmerksomhet mot henne, og jeg følte de spørsmålene som litt hånlige noen ganger. Og ja jeg følte det var kjipt at det ble så mye fokus på henne hele tiden, men det var ikke noe jeg skapte alene liksom... men når jeg først ville si noe, så følte jeg kanskje ikke at det var rom til det, da hun alt hadde vært så stort tema.

(også var barn nr 2 her, rake motsetningen så har vært på den siden også og fått kjenne på at ingenting barnet gjorde av utvikling fikk oppmerksomhet fordi det var old news for resten)

Min gutt var bare bedagelig. Han gikk ikke før han var seksten måneder. Og jeg måtte sette han opp når han var 1 år. Hvis ikke hadde han vel lagt enda :p Han var tidlig i finmotorikken, men ellers har han bare tatt alt med slående ro. Men fy fader så irritert jeg ble når alle snakket om hvor flink ungene deres var. Men .. Jeg følte ikke at jeg kunne ta fra de gleden av å snakke om de perfekte ungene sine heller.. Tror heller jeg bare vil unlatt å gå i den barselgruppen.

Back
Topp