Barselgruppe

Hulda

Forelsket i forumet
Hei!

Noen som vet om barselgruppen blir satt sammen etter alder og førstegangsfødende på helsestasjonen, eller er det bare etter bosted og barn på samme alder?

Og vet noen om man kan velge helsestasjon selv? Er ikke så gira på den jeg tilhører...

Min erfaring er at det blandes med første og flergangs fødende . Jeg har både erfart at de har samlet mødre med barn fra samme måned og sist ble det dannet barsel klubb med barn født i oktober - desember. Dette er nok ulikt fra sted til sted. Mest praktisk å dra til den helse stasjon man tilhører da de barna mest sannsynlig vil møtes og bli kjent i samme nærmiljø og begynne på samme skole kanskje.

Her går det etter når barna er født :) som regel en pr mnd, de mnd det er få er det slått sammen :)

Her pleier de bare å velge folk som har født rundt samme dato/i samme måned :) uavhengig av barn fra før og slikt.

Min erfaring er at det blandes med første og flergangs fødende . Jeg har både erfart at de har samlet mødre med barn fra samme måned og sist ble det dannet barsel klubb med barn født i oktober - desember. Dette er nok ulikt fra sted til sted. Mest praktisk å dra til den helse stasjon man tilhører da de barna mest sannsynlig vil møtes og bli kjent i samme nærmiljø og begynne på samme skole kanskje.

OK:-) Sikkert godt å få dele litt erfaringer med de som faktisk har erfaringer fra tidligere også! Vi kommer nok til å flytte om et par år, så valg av helsestasjon vil ikke ha noe å si for barnet...

Her er det også når barnet er født og området man bor i. Blandet med førstegangs og flergangs. Da kan man jo dele både tanker og erfaringer. :)

Når bestemmer man seg for en barselsgruppe? Etter fødsel eller før? :)

Barselgruppen fikk jeg tildelt fra helsestasjonen etter fødsel, vi var fire stykker i området med unger født over noen måneder. Hadde bare noen få treff med de. Hadde mye større utbytte av den gjengen jeg traff på terminforumet her på bv og som begynte med treff ca midt i svangerskapet. Lurte jo på mer før fødsel enn etter.

Møtte min gruppe 6 uker etter fødsel, alle bodde rett i nærheten og var førstegangsfødende.

Jeg har verdens beste barselgruppe, vi møttes ofte enda!

Jeg tror ikke man kan velge det hvis man tar den barsel gruppen man får gjennom helsestasjonen. Den får man vel 6 uker etter fødsel hvis jeg ikke husker feil :)
Her fikk vi bare tildelt en gruppe. Og det får du gjennom helsestasjonen på ett av de møtene du er på. Her fikk vi det litt senere en 6 uker etter fødsel. Kanskje 2 måneder etter eller noe.
Ok! :) Er helt grønn på dette altså. :p

Back
Topp