Barselgruppe

Ella81

Feel blessed
Lurer på en ting...
Hvorfor har det seg at det er en selvfølge at ALLE nybakte mødre må begynne i barselgruppe?
Nå må ingen misforstå...jeg syntes det er en flott ting for mødre at de kan være sosiale og dele tanker osv,
og det er mye mulig jeg starter på en selv.
Men jeg har en venninne som føder om ei mnd nå og hun sa til jordmoren at hun rett og slett ikke hadde lyst.Og jordmoren hadde sett på henne som om hun var helt på jordet og syntes det var rart.
Kan man ikke bestemme slikt selv da?

Dette blir min fjerde unge, jeg har ikke vært med i en eneste barselgruppe. Har ikke følt behov for det ettersom mange av mine venner har gått hjemme med barn på samme tid.

Jeg har ikke vært med i barselsgruppe med noen av mine 3.
Jeg føler at hs har prøvd å trø det over hodet på meg og jeg kjenner at det er provoserende! Syns det er et supert tilbud for de som måtte ønske det ;)
Jeg sa rett ut at jeg IKKE har tid eller behov, begge de yngste er født prematurt -bare det er ekstra arbeid i seg selv! og jeg har familie og venner med barn i ca samme alder. Så for min del var det ikke viktig å prioritere nye mennesker atm, noe hs syns var dumt og mente jeg trengte! Måtte til slutt spørre henne rett ut: -er dette obligatorisk!?!
Hun svarte seff nei, og etter det ble det ikke nevnt mer :p

Det er da opp til henne selv! Vil hun ikke så gjør hun ikke det, det skal bare være et tilbud :)

Jeg skulle i utgangspunktet ikke, barnevognmafiaen gadd jeg ikke :p Men første møtet var et møte med fysioteapeut og det ville jeg få med meg. Det viste seg å være en gjeng med flotte damer og babyer og et møte på et par timer hver tirsdag og mye annet utenom, utrolig koselig! Kommer vel til å gi det en sjans denne gangen og, men funker det ikke så gjør det ikke det... :)

Jeg var heller aldri med i noen barselgrupper. Man velger selv;)

Har vært med begge gangene. I første gruppa holder vi treff fortsatt, fylte 5års dag i sommer. Andre gruppa ble ganske fort oppløst pga liten interesse fra flere. Personlig synes jeg det er veldig koslig med disse gruppene, om man går overens med hverandre selvfølgelig. Men det er jo helt opp til hver enkelt.

Var med på en samling med barselgruppa mrd første. Men det ble med den gangen. Var 21 år og alle andre var over 30, følte veldig på at de så ned på meg fordi jeg var så ung og ikke hadde den "rette" jobben. Bodde på et sted i Oslo hvor alders gjennomsnittet for førstegangs fødende var langt over mine 21 år.
Så jeg avventer og ser hva jeg gjør denne gangen ;)

Jeg skal prøve å se om jeg finner en barselgruppe. Jeg har ikke så mange venner fra før av, og har ikke så nært forhold til verken min egen eller mannens familie. Håper på å møte noen snille damer. :-)

Kan hende jeg spør veldig dumt nå, men hvordan får man tilgang til å være med i barselgruppe? :p Første gang for meg så er ikke innforstått med alt enda i forhold til å skulle bli mor :p
Men har en venninne som ble mor i fjor, og hun deltok på barselgruppe og var yngst ettersom hun var 19 år. Men hun trivdes veldig fordet. Så det kan vell være både og, uten at jeg skal kommentere det noe mer ettersom jeg ikke vet noe om det selv enda! :) Men kommer sikkert til å kunne føle litt på det med alders forskjell om jeg deltar på barselgruppe ettersom jeg er 20 1/2 år når jeg blir mor :)

Kan hende jeg spør veldig dumt nå, men hvordan får man tilgang til å være med i barselgruppe? :p Første gang for meg så er ikke innforstått med alt enda i forhold til å skulle bli mor :p
Men har en venninne som ble mor i fjor, og hun deltok på barselgruppe og var yngst ettersom hun var 19 år. Men hun trivdes veldig fordet. Så det kan vell være både og, uten at jeg skal kommentere det noe mer ettersom jeg ikke vet noe om det selv enda! :) Men kommer sikkert til å kunne føle litt på det med alders forskjell om jeg deltar på barselgruppe ettersom jeg er 20 1/2 år når jeg blir mor :)
Vi får invitasjon gjennom helsestasjonen. Først et møte mens vi fortsatt er gravid, så 2 på helsestasjonen etter barne er kommet før vi fortsetter på egen hånd

Her fikk vi brev i posten fra helsestasjonen med "innkalling" til barselgruppe, første møte på helsestasjon også måtte vi avtale selv neste. Jeg var bare på et par treff, de andre mødrene var så mye eldre så følte ikke at vi klaffa helt

Det er jo opp til hver enkelt om man ønsker det :-) selv gleder jeg meg masse til å møte barselgruppa. Hadde to helt supre grupper sist.

Helsestasjonen klarte å glemme meg forrige gang, så jeg fikk aldri noe tilbud om barselgruppe. Noe jeg syntes var kjempe dumt. Kjente ingen i området med barn, og måtte alltid trille tur alene.
Så håper de ikke glemmer meg denne gang, så jeg iallefall kan gi det et forsøk :)

Mamma til Novembergutt -12, en ny skatt ventes i april/mai - 15

Her fikk vi brev i posten fra helsestasjonen med "innkalling" til barselgruppe, første møte på helsestasjon også måtte vi avtale selv neste. Jeg var bare på et par treff, de andre mødrene var så mye eldre så følte ikke at vi klaffa helt

Okei, tusen takk for tilbakemelding på spørsmålet mitt! :) Det jeg gruer meg litt til også om jeg blir med på barselgruppe. Om det vil være veldig stor aldersforskjell og at det dermed ikke vil klaffe helt :( Men får se når den tid kommer og gjøre det beste ut av det :p

Back
Topp