Barselgruppe: Yay or Nay?

ToGo

Glad i forumet
Jeg har hele tiden tenkt før jeg ble gravid at jeg skulle være med i barselgruppe. Nå som det nærmer seg tid for det første treffet, merker jeg at jeg ikke har lyst til dette. Vanskelig å si hvorfor jeg ikke har lyst lenger, men det er slik jeg føler det nå. Akkurat nå virker det som et tiltak å skulle delta i en sosial gruppe med masse fremmede. Jeg er ikke en sjenert person så det er sagt. Til dere som alt har erfaring med å være med i en slik gruppe, hva er deres erfaringer? Både positive og negative erfaringer vil jeg gjerne høre om.
 
Yay for min del! Men tror en må være klar for det. For meg ville permisjonstiden blitt veldig lang uten de turene. Men det er mye annet en kan gjøre også! Vi utvekslet kontaktinformasjon første gang, også trillet de av oss som kunne tur en gang i uken. Det var aldri noe oppmøtepress, og vi var såpass mange at noen kunne den ene uken og noen den andre :) noen fant ut at de ikke ville og forsvant, uten at det var vanskelig :) hvis du ikke vil trenger du kanskje ikke møte opp første gang for å bli med videre?
 
Yay!

Jeg hadde samme holdning som deg i utgangspunktet, hadde hørt mye negativt... Men jeg har vært i to barselgrupper tidligere og kan egentlig bare snakke positivt om det! Man kommer seg ut og får snakket med andre som er i akkurat samme situasjon og som er opptatt av mye av det samme. Begge gangene begynte vi med fulle grupper også faller de som ikke syntes noe om det/hadde overskudd fra, uten at det ble noe store greier ut av det. Har fortsatt kontakt med noen av de fra begge barselgruppene som var for snart 6 år siden og snart 2 år siden :)
Har akkurat startet opp med denne barselgruppen, så får vi se hvordan det går, men hygggelig første møte! :)

Så jeg vil anbefale og i hvertfall møte opp første gang og se om det er noe kjemi med noen av mødrene, du kan gå glipp av noe hvis ikke ;)
 
Tenker som lambi'83 at det er lurt å møte opp første gang, så får du blitt med i gruppen. Så trenger du ikke å være med i starten hvis du ikke har behov for det, men så har du muligheten etterhvert hvis det endrer seg.

Vi skal ha andre møte på helsestsasjonen i morgen. De andre damene i gruppen virker veldig koselige, så håper alle der har tenkt til å møtes litt senere :)
 
Møtt noen fra barselgruppa en gang på kafe, veldig korselig:) Skal møtes igjen om 2 uker. Var veldig hyggelig å møte andre med baby, siden jeg ikke kjenner noen andre som er i permisjon nå.
 
Takk for deling av erfaringer folkens. Nå fikk jeg litt mer lyst til å delta :)
Jeg vil absolutt anbefale barselgruppe. Jeg er helt sikker på at du får stort utbytte av det når babyen blir litt større. Babyene synes det er så gøy med hverandre etterhvert også:)
 
Jeg hadde ikke overlevd uten, var så heldig og ha samme gruppe med nr 1 og 2, og i dag 8 år etter har vi nå mammakveld 1 gang i måneden med skravling! Kjenner jg er spent på gruppa denne gangen!
 
Har vært med på sånne grupper med alle 3 barna og det er gull verdt:) bare det å komme seg ut å møte andre babyer og mødre har mye å si,selv om man kanskje har en stappa hverdag fra før av med større barn og husarbeid opp til ørene :) skulle ønske det var en sånn gruppe denne gang også men det ser dårlig ut:)
 
Jeg var ikke med på det med første barnet, fikk ikke tilbud.

Med nr 2 var jeg, men hendte flere ganger at jeg var eneste som møtte til timene.

Denne gangen har jeg ikke fått tilbud heller.

Jeg var veldig mye sosial og med på masse treff som ble avtalt via fb sist permisjon, var kjekt det, men denne gangen orker jeg ikke :p

Nå vil jeg bruke permisjonen på familien og de vennene jeg allerede har :)
 
Kan jo møte opp første gangen så ser du om du finner tonen med noen. Jeg fant ei mor der som bodde nær oss forrige gang og er så glad for å kjenne henne nå. Følte ikke plikt til å møte alle de andre igjen heller :) Denne gangen har jeg ikke hørt om noen gruppe foreløpig. Helsestasjonen er vel ikke så nøye på å få med flergangsmødre kanskje :) eller det er pga sommeravviklingen,
 
Når er det man normalt har "oppstart" med barselgrupper? Er det noen fra juli som har begynt allerede?
 
Spennende! [emoji4] Hvor mange uker er babyen din da?

Her er det ikke noe før baby er 3 mnd, tror jeg.. er ikke det litt sent? [emoji15]
Hun blir 5 uker i dag, tror dette er gruppe for både juli og august pga sommerferien :happy: Tre mnd er jo litt seint, men er vel kanskje da folk begynner å bli klare for sånt? Rutiner er kanskje på plass og magen er forhåpentligvis stabilisert ;)
 
Back
Topp