Barselgaver

Nattlampe

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Fastelavnsbollene 2026
Jeg har flere gravide slektninger og venninner rundt meg nå, og lurer på hva jeg skal gi i barselgave til barnet og de nybakte foreldrene. Dere som har barn fra før, hva ble dere glad for å få i gave? Hva var helt unyttig? Og hva skulle dere ønske at dere fikk?
Og dere som har gitt barselgaver, gir dere bare til baby, eller til foreldrene også?

Jeg har veldig få folk rundt meg som har fått barn og vi venter vår første i oktober, så jeg er helt grønn på dette :P

Jeg har stortsett gitt klær i. 68 og oppover til de jeg kjenner som har fått m. Og gjerne kommet med noe mat når jeg har hvert på besøk sånn typisk lunch og slikt

Mat og klær i litt større størrelser, mest 74 og opp. Og sånn dings som du kan henge på bilstolhanken med en pute på og som du kan feste leker i. Den er genial

Selv strikker jeg gjerne barselgaver, og elsker å motta det også :D Det mest nyttige vi fikk tror jeg må være helt basic plagg, gjerne pysjer og fine, men nøytrale bodyer som passer til mye :) Det ble mer enn nok av kjoler og penklær som ble lite brukt ;p

Jeg har gitt
Til baby: søt body, sommer lue, rangle m/speil
Til mor: fine hudpleieprodukter (body butter, scrub), spekemat, lakris, gode oster
Til far: god øl fra polet.

I oktober for meg selv vil jeg nok sette pris på strikka tøy, babytepper, leker til baby. Snacks og hudkrem og sånt til meg!

Praktiske ting som gulpekluter,sink salve,sengesett,klær osv blir vel alltid satt pris på [emoji1303]

Fikk nesten utelukkende klær i 68, så prøver å unngå akkurat den str når jeg kjøper til andre[emoji28] Har kun gitt til baby, og i de aller fleste tilfeller «kun» fått til baby også (jeg har jo det jeg trenger[emoji4]). Ellers er hjemmestrikk alltid fint og både gi og få, samt leker og forbruksting[emoji5]

Jeg hadde ønsket meg luer, sokker, sengetøy, kluter, tepper, gode bodyer (spesifikt hust&claire bambus som jeg synes var så deilige), myke bukser og jakker. Gjerne i str som kan brukes med en gang for min del men mange ønsker større str. Det er ikke dumt å gi finklær heller, Jeg kjøpte i hvert fall minimalt av det selv.
Hyggelig med et blad, iste eller hudpleie feks til mor. Eller snacks. Kan ikke helt forestille meg hva jeg kunne gitt til far:p Min mann hadde nok satt pris på chips.

Jeg bruker å gi praktiske basic klær i større størrelser, unngår å kjøpe ting som de mest sansynlig allerede har på plass.

Til meg selv i oktober ville jeg satt pris på enten dette ( basic klær dvs hverdagsklær,i større størrelser) og hjemmestrikk blir jeg veldig glad om jeg får siden jeg ikke kan å strikke selv.

Om noen gir noe til meg så er jo det hyggelig men ikke noe must, mat hadde jeg sikkert også satt pris på:-)

Jeg kommer til å legge opp til å ha det meste av de praktiske tingene som kluter, helsetepper etc og klær i små størrelser på plass før baby kommer så for min del ville jeg tenkt at det kanskje ikke var de er demest nyttige gaven.

Av det vi satte mest pris på selv var f.eks hjemmestrikkede klær og tepper (gjerne klær i litt større størrelser), og koseklut (brukes enda!), og at folk hadde med mat [emoji23]

Av det jeg har gitt selv er det de helt praktiske gavene som har blitt best mottatt. Bæresjal/sele (brukt, da er det ikke så dyrt og ofte flere som har spleiset), brystvortekrem til mammaen (!), tips og «startsett» til hvordan helt enkelt lage egne våtservietter til baby [emoji4]

Og gallesåpe! I alle fall etter noen uker/måneder får jeg veldig god feedback på det [emoji23] det fjerner bæsj fra klær og særlig fra ulltøy [emoji38]

Sniker

Ville tenkt det er super bonus å ha med mat, ihvertfall til å spise under besøket ditt og kanskje til mor etterpå.
Den til å feste leker på bilstolen hørtes genial ut. Jeg har ofte gitt sånne Lamaze-leker som kan festes på hender/føtter og underholde babyen eller klær i liten størrelse som kan brukes omtrent med en gang.

Mange gode tips!
Har også hørt at mange får klær i størrelse 68.
Gallesåpe var et spennende tips, og sikkert ikke noe de får veldig mye av.

Jeg kjøpte en barselgave i går til nær familie. Det ble en koseklut og smokk til baby, tørrshampo, brystvortekrem og spekemat til mor, energidrikk til far, også kjøpte vi med litt mat og drikke så foreldrene slapp å gå ut for å handle. Tror de ble fornøyde!

Jeg gav venninnen min en stor vannflaske og noe godt å spise på i tillegg til et ullsett til babyen som hun kunne bruke med en gang (desemberbarn):) jeg husker selv at jeg var tørst døgnet rundt etter fødsel:joyful:

Er ikke vant med at foreldrene får noe, men klær/strikkeklær til babyen er bra. Satte veldig pris på koseklut og "praktiske" leker (til å ha på bilstol/vogn/vippestol)

Jeg har også hatt med mat når jeg er på barselbesøk, noe lett å snackse på og å drikke, som jeg har ordnet med mens mor ammer :) Også har jeg nok prioritert å finne noe fint til mor enn til baby :bag: Tenker litt at baby vet ikke hva han eller hun får uansett, mens for foreldrene er det fint med en oppmerksomhet, enten noe nyttig eller noe luksus :angel11 blir jo mange andre anledninger til å gi noe fint til baby - som dåp/navnefest og bursdag.

Hvis jeg hadde satt hjemme med nyfødt hadde jeg satt pris på en "på vei nå, skal innom butikken, noe du vil ha?" i forkant, så det prøver jeg også å gjøre!

Bodyer og strømpebukser i store str. Ikke noe med hette. Ulltøy og hjemmestrikket.

Barnepass i en time før å ta en dusj, sove eller gjøre noe praktisk. Ordentlig mat.

Back
Topp