Barsel

Er det normalt å være så lenge på fødestua etter fødsel? Vi lå der en time før vi ble trillet på rommet vårt. Ble sydd litt, baby ble veid og målt også dro vi. Var ikke noen som ventet på fødestue heller..

Tror det varierer veldig. Nå tror jeg de sier 4 timer om det er mulig fordi far i flere tilfeller har måttet forlate sykehuset når mor og barn trilles vekk fra fødestuen. Jeg mener vi var på fødestuen et par timer, fikk spise også ville de at jeg skulle tisse før jeg ble trillet ned. Synes det gikk veldig raskt, og det var nok fordi det var fullt.
 
*sniker*

Det kommer nok an på forholdene. Jeg lå vel 5-6 timer på fødestuen etter fødsel. Det var mye for at far skulle få være med oss litt etter fødselen. Far får ikke være med når man ender på tremannsrom.. Så han ble kastet på hue og rævva ut da jeg skulle over på barselavdelingen.

Åja, slik ja.. Vi hadde rom alene rett etter fødselen, måtte over på tomannsrom senere. Kanskje derfor de like gjerne trilla oss på rommet da!
 
Er det normalt å være så lenge på fødestua etter fødsel? Vi lå der en time før vi ble trillet på rommet vårt. Ble sydd litt, baby ble veid og målt også dro vi. Var ikke noen som ventet på fødestue heller..
Står på St.Olavs nettside at man vanligvis er på fødestua i 2-4 timer før flytting til barselhotellet. Kanskje raskere til barsel, det er i samme bygg. Kan jo hende man blir mellomlagret et sted dersom det er stor pågang på fødestuer.

Jeg syns det var fint at vi fikk være der i fred i 6 timer. Tok lang tid å sy meg, og jeg fikk sovet litt sammen med baby etter første amming. Dusje fikk jeg også før jeg skulle over på hotellet, måtte jo være oppegående og i egne klær da. Vi ble kjørt av en transportbil gjennom tunneler mellom byggene :p Baby ble stelt og påkledd rett før vi skulle avgårde.
 
Det er veldig mange faktorer som spiller inn på om du får reise videre samme dag / etter 6 timer eller ikke. Ved mistanke om gulsott på barnet f.eks får du ikke reise så raskt. Også andre faktorer ved barnet som gjør at de ønsker å kunne observere lengre. Ved keisersnitt eller store blødninger blir man også liggende et par dager. Du må ha fått i gang noen enkle kroppsfunksjoner før de slipper deg til barselhotell/hjem - blant annet kunne tisse selv, og gå oppreist uten støtte. Noen trenger litt tid på å få disse tingene i gang igjen etter epidural/lokalbedøvelse. Det er nok ikke kjempevanlig at førstegangsfødende reiser videre samme dag, men det handler sikkert også om at mange føler på en trygghet i å være på sykehuset og velger selv å bli der. Jeg har dessverre ingen tall på hvor mange det gjelder.

Jeg ble på barselhotellet i to døgn sist, men var ærlig talt veldig reiseklar etter første døgnet. Denne gangen reiser jeg rett hjem så snart de lar meg, og kommer heller tilbake for testing (men jeg bor 30 min fra sykehuset). Hvis fødselen forløper som normalt, og du og baby er friske og i form til å flytte på dere så får du helt sikkert lov til å reise videre til barsel nærmere der du bor. Jeg har stor forståelse for det ønsket!
 
Står på St.Olavs nettside at man vanligvis er på fødestua i 2-4 timer før flytting til barselhotellet. Kanskje raskere til barsel, det er i samme bygg. Kan jo hende man blir mellomlagret et sted dersom det er stor pågang på fødestuer.

Jeg syns det var fint at vi fikk være der i fred i 6 timer. Tok lang tid å sy meg, og jeg fikk sovet litt sammen med baby etter første amming. Dusje fikk jeg også før jeg skulle over på hotellet, måtte jo være oppegående og i egne klær da. Vi ble kjørt av en transportbil gjennom tunneler mellom byggene :p Baby ble stelt og påkledd rett før vi skulle avgårde.
Jeg fødte halv 5 om morgenen og kom på barselhotellet rundt 9. Hadde aldri hørt om disse hemmelige gangene på St.Olavs, var sykt merkelig å kjøre golfbil gjennom dem med baby i en bag :D
 
Sist jeg fødte fikk jeg ikke dra på hotellet, men måtte bli på barsel (som er samme sted som føden) fordi jeg ikke klarte å tisse selv. Det er veldig vanlig etter epidural. Da må man overvåkes fram til man har normal blærefunksjon. Ellers anbefaler jeg førstegangsfødende å være igjen så lenge som mulig, i hvert fall til etter nyfødtscreeningen.
 
Sniker
Jeg bor på et lite sted og skal føde på et sykehus 1,5 time unna og så enten hjem eller over på barselavd. på et mindre sykehus nærmere meg slik som du spør om. Og ja, her kan det gå mer enn 6 timer før du får dra. Føder du feks på kvelden kl 20, må du vente til etter legevisitten dagen etter. Pappaen må da reise 2 timer etter fødsel (kan muligens få være litt lenger om de ikke har flere fødende som trenger fødestuen) og komme tilbake dagen etter for å hente deg! Dette er reglene på mitt sykehus akkurat nå, men du må nesten sjekke med ditt eget :)
 
Back
Topp