Barsel

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Hvor lenge har dere som har født ligget på barsel?

Kom inn på barsel like før midnatt i natt, og får då være i 3 dager. Altså til søndag. Mannen får også være her.
Men vi ser ikke vitsen i å sitte her, da både jeg og baby er i superform og det er 2 gutter som venter hjemme. Det er heller ikke særs billig om vi skal være 2 stk her, da blir det for 2000 kr jeg ikke ser grunnen for å bruke. Men fått ørten ulike beskjeder herfra nå, alt fra du kan dra hjem tidlig om du vil - til du må være til søndag grunnet nyfødtscreening.
Jeg fikk tilslutt snakke med avd JM og avtalte å dra hjem lørdag og så komme inn poliklinisk på søndag kl 8 for å ta screeningen. Men føltes som om det var mye styr for de, og ønsker jo ikke å merbelaste.
De ønsker minst mulig inn og ut pga coronasmitte naturligvis.

Hvordan er det på barsel hos dere ? Får dere dra hjem før 3 dagen ?
 
Fødte på en onsdag og fikk reise hjem lørdagen, ikke før pga haste keisersnitt. Jeg ville hjem fortest mulig men måtte vær til alt var under kontroll hos meg. Jeg var heldig å fikk enerom men mannen fikk jo ikke være der så jeg synes det var veldig kjedelig til tross for at formen min var dårlig:p
 
Jeg fødte torsdag kveld og måtte være der til mandag! Fryktelig kjedelig siden jeg var god form. Det var jo for så vidt ikke slik at de tvang meg til å bli, men de ønsket ikke at folk skulle reise ut og inn, og lillegutt var for ung til å bli lyttet på på fredagen. Var veldig deilig da vi endelig kunne reise hjem på mandagen!:)
 
Jeg fødte tidlig torsdag morgen og reiste hjem etter litt mer enn 48 timer. Vi har en time reisevei så jeg tenkte det var greit å ikke dra frem og tilbake. Jeg spurte derfor ikke om det var mulig å dra før, men jeg var ganske klar på at jeg ville dra når alle prøver var tatt. Formen min var veldig bra og jeg var alene på barsel så jeg kunne nok dratt hjem etter 12 timer kanskje. Jeg hadde ikke sovet noe det siste døgnet før barsel pga fødselen så jeg hadde nok fått mer søvn om jeg hadde vært hjemme med mannen enn jeg fikk på sykehuset.
 
Var der litt over 48 timer og dro hjem etter nyfødtscreeningen.

Baby ble ikke godkjent før rett før screening til å kunne forlate.

Koste meg egentlig på barsel alene. Fikk servert mat, og kunne slappe av og hente meg inn etter fødselen. Var ikke samme roen å komme hjem til en 3åring, som det var å komme hjem med barn nr 1. Glad jeg ble :)
 
Var der litt over 48 timer og dro hjem etter nyfødtscreeningen.

Baby ble ikke godkjent før rett før screening til å kunne forlate.

Koste meg egentlig på barsel alene. Fikk servert mat, og kunne slappe av og hente meg inn etter fødselen. Var ikke samme roen å komme hjem til en 3åring, som det var å komme hjem med barn nr 1. Glad jeg ble :)

Her får jeg ikke ta nyfødtscreening før på søndag. Men det er gjerne for jeg fødte på natt. Er gått 48 t kl 21.40 på lørdags kveld.

Jeg kan ikke vente med å komme hjem til de 2 eldste og til eget hus :D Sitter bokstavelig talt på pynt her inne, og jeg får ikke sove da det er så utrolig nytt på hotellet her. Så det skal bli veldig godt å.komme hjem :p
 
Jeg fødte onsdag klokken 9.15 og fikk nyfødt screening lørdag morgen. Vi dro hjem etter det. Jeg hadde mannen med på barsel, men vi fikk litt brakkesyke av å bare være på rommet. De ville egentlig at jeg skulle være til søndag pga stifterne i keisersnittet, men jeg fikk lov å ta dem på mandag hos legen istede.
 
Var på barsel i nesten 3 døgn, da jeg var i dårlig form pga mye blodtap og måtte ligge med kateter i 48 timer pga mye urin i blæren etter fødsel. Så gikk lille i tillegg litt mye ned i vekt første 48 timene, så hun måtte veies på nytt dagen etter for å se at det ikke gikk mer ned. Fikk dra så fort vi begge var i god form.
 
Jeg var var ikke på barsel i det hele tatt. Fødte kl 02:00 på natten og fikk være på fødestuen til legevisitten kl 10:00 neste morgen. Der var det en dobbelseng jeg kunne slappe av i mens jeg ventet. Synes det var veldig deilig å komme hjem, selv om det var travelt med en på 22 mnd:)
 
Jeg var der i ca 24 t. Følte meg så alene, og jordmødrene hadde det veldig travelt. Skulle nok vært der litt lengre, så jeg kunne fått innføring i litt mer (er førstegangs). Men samtidig var det utrolig godt å komme hjem til mannen.

Var innom der på søndagen for screening, og fikk samtale/hjelp til amming rett før. Har jo egentlig jordmor hjem, men gikk nå greit å møte på helsestasjonen for kontroller.
 
Ble overflyttet fra barselhotellet på Ullevål grunnet lavt blodsukker og temp på lille, så tre dager føltes greit siden de skulle følge litt ekstra nøye med. Mannen var hjemme og lagde masse mat i påvente av hjemkomst, stakkars. Holdt på å gå på veggen litt selv, da vi ikke fikk gå ut av rommet pga smittevernregler.
 
Jeg fødte på søndags morgen og fikk reise hjem på tirsdag formiddag. Nyfødt screeninga ble gjort tidlig på tirsdag og siden vi måtte reise hjem med fly så måtte hun være minst 48 timer for og kunne fly :) dette var mitt første barn og skulle gjerne ha vært dær litt lengre, men siden pappan ikke fikk lov å være med ble det veldig lange dager og jordmødrene og sykepleierne var underbemannet og hadde ikke mulighet til å avlaste, så fikk bare 8 timer søvn tilsammen de dagene etter fødsel. Så jeg lengtet veldig etter og kunne dra hjem til pappan :(
 
Vi fikk dra hjem 48 timer etter fødsel. Tror ikke det var noe valg å hverken reise før eller etter det. De hadde utrolig mye å gjøre, og var ikke innom ofte. Følte vi var relativt overlatt til oss selv. De sa til og med at de savnet å ha partnerne til fødende der. Mye avlastning i dem som kan hente mat osv.
Jeg ville egentlig hjem før, men de ville at jeg skulle vente til nyfødtscreeningen var ferdig. Ville ikke ha oss ut og inn pga corona og smittevern.
 
Da endte det med hjemreise ca 36 timer etter fødsel på oss. Mannen sendte jeg hjem kvelden før. Tilbake å gjøre nyfødtscreeningen poliklinisk i morgen. Synes det er utrolig flott at vi ble hørt på ønske om tidlig hjem, Selvom det ikke var det mest ønskelige fra barsel sin side.
 
Jeg var der i litt over et døgn. Som andregangs uten behov for noe hjelp var jeg utrolig overlatt til meg selv, og det var temmelig kjedelig å sitte der og glo i veggen. Så selv om det var slitsomt å komme hjem til en hyper treåring var det også godt å komme hjem til egen seng og mat. Var tilbake for nyfødtscreening dagen etterpå.

Og selv om flere av de ansatte understrekte at jeg kunne være to døgn, skjønte jeg at de helst ville jeg skulle reise tidligere.
 
Jeg var der litt over ett døgn, og nyfødtscreening ble gjort et annet sted dagen etterpå. Dette var på Ullevål, i slutten av mars. De ville helst at jeg skulle være der til etter nyfødtscreening var gjort, men det var ikke aktuelt for min del.
 
Dro så raskt nyfødtscreeningen var unnagjort, drøyt 48 timer etter fødsel. Synes barseloppholdet var kjempeslitsomt og ville bare hjem. Vet ikke om jeg kunne dratt tidligere og kommet tilbake for screeningundersøkelser da vi uansett ikke fikk dra før pga at lillegutt brukte lovlig lang tid på å produsere sin første tissebleie :p
 
Jeg fødte på ettermiddagen på lørdag og reiste hjem mandag morning. Dro tilbake på
Sykehuset for nyfødtscreeningen
 
Back
Topp