Barns sekualitet.

Vigdis88

Elsker forumet
September 2012
Eg lest på baby verden om barns seksualtitet, og tenkt litt på det der korsjn man ska forhold seg tell sett egets barn sekualitet...de begynn jo ganske tidlig å ska utforsk der nede...

Og kordan ska man forhold seg tell det...Eg har jo et par tantebarn som eg ha passa opp gjennom åran, og når de va små, sånn 1-2 år så va de (helst guttan då) væældi opptatt av tissn sin. Og eg bryd meg ikje om det, de må o få utforsk kroppen sin.

Men ke når de begynn å ska kjenne på seg sjøl når man e på en offentlig plass, som i barnehagen eller i bursdagsselskap :P

Eg tenk at man må prøv å forklar de at sånn jær man hælst når man e aleina, og ikje sammen med andre onga og voksne....

Eg veit jo ingenteng om sånner teng endå, fie e så lita enda, men eg tenk at det e vekti å ha et åpent forhold me ho når ho bi eldre om seksualitet, og forklar ho det at det e nåkka man jær når man e aleina...

Syns det e litt vanskele tema å ska ta opp med ongan egentle...førr det e jo nåkka vi voksne forbind me sånn som voksne/tennåringa jær, og ikje onga....men det e jo normalt førr de åg...viss dåkk sjønn ke meg mein.

Ke dåkk tenk om det hær litt vansklige temaet...

Jeg tenker at det viktigste er å ikke gjøre slikt til noe skamfult, samtidig som man bør påpeke at det er noe privat som man godt kan drive med, meg helst alene og samtidig tenke hygiene ( vaske hender osv!)
Ikke lett det der!

Kjenner at jeg ikke helt greier å ta stilling til det der enda.. Føler at det er så langt frem i tid liksom!! :p
Jeg er ganske åpen ang denslags (og var veldig interessert i andres tissefanter som liten har jeg fått fortalt..:p) , men det blir nok litt anna når det gjelder å snakke om det med egne barn uansett. Er enig med FruH, at det skal iallfall ikke slås ned på og undertrykkes, slik at det føles skamfullt ut for barna.

Nei, dt tenk eg åg, at dt e vekti å påpeik at dt ikje e "fy fy" men normalt.

Og enig med dt me hygiene. Vekti!

Eg har åg et normalt forhold tell seksualitet, men når eg va onge, så va dt ikje nåkka man snakka så mye om. Fækk jo selfølgele førklart ke babyan kom frå :-P

Eg trur dt bi å gå bra, den pratn mellom meg å fie, eg ha tenkt å ha et så åpent forhold tell fie som mule :-) dt e vekt, så ho veit at ho kan prat med meg om alt :-)

<3 Fie Elise <3

Sniker litt jeg :) sønnen min er nå 2 år, og vært veldig opptatt av å "kose seg" fra han var 1. Latt han gjøre det, men gir det ikke oppmerksomhet :) ute gjør han det sjelden, men om han gjør det tar jeg hånda forsiktig opp av bleia og forklarer at når vi er ute kan vi ikke gjøre det, så vi må vente til vi kommer hjem :) nå som han er 2 vet han når det er lov og ikke :)

<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3

Sniker litt jeg :) sønnen min er nå 2 år, og vært veldig opptatt av å "kose seg" fra han var 1. Latt han gjøre det, men gir det ikke oppmerksomhet :) ute gjør han det sjelden, men om han gjør det tar jeg hånda forsiktig opp av bleia og forklarer at når vi er ute kan vi ikke gjøre det, så vi må vente til vi kommer hjem :) nå som han er 2 vet han når det er lov og ikke :)

Greit p høre erfaringer :) vår eldste gutt har aldri gjort slikt (som vi har sett), så vi har ingen erfaring med temaet!

Er jo et vanskelig tema ja.. hvertfall når det kommer til hva man skal si osv.. men jeg å mener det er helt normalt at de utforsker seg selv og ville ikke rettet for mye oppmerksomhet mot det, bortsett fra ute bland andre folk.. Nå har jo jeg bare jenter da, så har ikke opplevd dette med Emira, og Liana er for liten..er vel kansje litt mer vanlig hos gutter? for dem har lissom en ting å "leke" med:P

Er jo et vanskelig tema ja.. hvertfall når det kommer til hva man skal si osv.. men jeg å mener det er helt normalt at de utforsker seg selv og ville ikke rettet for mye oppmerksomhet mot det, bortsett fra ute bland andre folk.. Nå har jo jeg bare jenter da, så har ikke opplevd dette med Emira, og Liana er for liten..er vel kansje litt mer vanlig hos gutter? for dem har lissom en ting å "leke" med:P
Det er nok ganske vanlig blant jenter også, men de er kanskje litt eldre før de oppdager at det er spennende og godt. Da merker man det ikke nødvendigvis så godt som på gutter da de er eldre og kan bli litt mer flau :)

Det er nok ganske vanlig blant jenter også, men de er kanskje litt eldre før de oppdager at det er spennende og godt. Da merker man det ikke nødvendigvis så godt som på gutter da de er eldre og kan bli litt mer flau :)

Ja det er nok noe i det du sier der ;) også er kansje interessen for det forskjellig fra person til person, både hos gutter og jenter? :)

★sender fra pipe-gjøken★

Ja det er nok noe i det du sier der ;) også er kansje interessen for det forskjellig fra person til person, både hos gutter og jenter? :)

★sender fra pipe-gjøken★
Ja definitivt!
Aldri merket noe slikt på Teodor.. Det kommer vel etterhvert :)

Synst det høres greit ut å gjøre det på den måten :)

Ja definitivt!
Aldri merket noe slikt på Teodor.. Det kommer vel etterhvert :)

ja sikkert.. men har begynner å bli så "stor", så kan hende det kommer seinere når det er mer flaut for å vise det for andre ;)

ja sikkert.. men har begynner å bli så "stor", så kan hende det kommer seinere når det er mer flaut for å vise det for andre ;)
Ja det er ikke godt å si :)

Back
Topp