Barnevogner

Er det mye bratte bakker der du bor? Der vi bor er det ganske flatt, så helt vanlige bremser holder i massevis.

Om du liker vogner med tre store hjul har jeg hørt kjempemye bra om Bumbleride Indie (de selger den på lilleprinsen.no). Virker som alle som har den elsker den. Mountain buggy har jeg også hørt mye bra om. Jeg har aldri hørt om Phil n Teds så den kan jeg ikke uttale meg om dessverre..

Men om du liker babyjogger-vognene, hva med City Elite?

Ja har sett på den også, men greia er den at pga. at mannen har fått epilepsi, så ble vi anbefalt phil and teds sport (navigator med auto stop bremser). de fungerer sånn at man slipper vognen og den stopper opp selv, selv i bakker. den har dobbelt sikring med bremser kan du si. manuell og automatisk.

Ja vi eier en leilighet å 80 kvm + 45 kvm uteareal (3 meter fra gulv til tak) ++, og bor i første etasje, så vi har jo god plass da og veldig enkelt å komme seg inn og ut, ingen trapper. bor midt i byen, med mye bakker ja, men samtidig bruker vi bilen mer enn bussen da. og går mye ute.
Om dere bor i byen og bruker bilen mye er det nok ikke dumt med en lettere vogn og med svingbare hjul nei :)

Om dere bor i byen og bruker bilen mye er det nok ikke dumt med en lettere vogn og med svingbare hjul nei :)

Nei hadde vært greit å slite å løfte. Har som sagt prøvd en venninne sin emmaljunga mondial deluxe vogn med 4 faste hjul og dne var blytung og svær.

Hvordan er alle de andre emmaljunga vognene da? Viking, Super viking, nitro, scooter og nxt?

og hvordan er tilbehøret til emmaljunga vs. de andre vognan?

dobbel viking har jeg faktisk sett på, lurer på om hvordan den er i forhold til edge duo?

Den største forskjellen er at dobbel viking er en tvilling/søsken vogn og Edge duo er en enkelt vogn. Hvis du tenker på vanlig viktig som er enkelt vogn (har begge deler så jeg slipper dobbelt vogn når jeg bare skal ha med en) så er den største forskjellen størrelse og vekt. Viking er en liten og nett vogn. Tar liten plass sammenslått , baggen kan også slås delvis sammen. Har tidligere hatt Stokke trailz (som er en relativt stor vogn) - var veldig fornøyd med den, men måtte selge den da lillesøster kom - og merker stor forskjell på vekt og størrelse. Vikingen er mye lettere å trille inn/ut av buss og i butikker. Selv dobbelt viking kommer igjennom en vanlig inngangsdør og er null problem på buss. Har brukt vogna gjennom hele vinteren med låste hjul og alltid kommet meg frem, selv om det har vært tungt noen dager med snø og to unger :p. Mange synes at viking blir litt liten, men igjen her kommer det helt ann på bruksområde og hva man selv foretrekker. Storebror har trivdes godt i begge vognene. Lillesøster vet ikke om noe annet en viking og sovner momentant i den. Men den har ikke bremser som du er ute etter. Mye bakker her jeg bor og har derfor sikkerhetsreim slik at vogna ikke triller av gårde hvis jeg skulle være så uheldig å falle.

Den største forskjellen er at dobbel viking er en tvilling/søsken vogn og Edge duo er en enkelt vogn. Hvis du tenker på vanlig viktig som er enkelt vogn (har begge deler så jeg slipper dobbelt vogn når jeg bare skal ha med en) så er den største forskjellen størrelse og vekt. Viking er en liten og nett vogn. Tar liten plass sammenslått , baggen kan også slås delvis sammen. Har tidligere hatt Stokke trailz (som er en relativt stor vogn) - var veldig fornøyd med den, men måtte selge den da lillesøster kom - og merker stor forskjell på vekt og størrelse. Vikingen er mye lettere å trille inn/ut av buss og i butikker. Selv dobbelt viking kommer igjennom en vanlig inngangsdør og er null problem på buss. Har brukt vogna gjennom hele vinteren med låste hjul og alltid kommet meg frem, selv om det har vært tungt noen dager med snø og to unger :p. Mange synes at viking blir litt liten, men igjen her kommer det helt ann på bruksområde og hva man selv foretrekker. Storebror har trivdes godt i begge vognene. Lillesøster vet ikke om noe annet en viking og sovner momentant i den. Men den har ikke bremser som du er ute etter. Mye bakker her jeg bor og har derfor sikkerhetsreim slik at vogna ikke triller av gårde hvis jeg skulle være så uheldig å falle.

Hmm. Men er viking lettere enn nitro, scooter og nxt? og mindre i str. sammenslått?

Nu bor vi midt i byen da, men vurdere å selge og kjøpe hus på landet. så må kunne brukes begge plasser. vi reiser også, så må være plass i bilen.
Det spørs jo hvem vei du trenger plass. Feks babyjogger er breiere enn emmaljunga. Emmaljunga blir høyere enn babyjogger. Babyjogger vognene er ganske breie og merker det godt i butikker osv. Har der like gøy hver gang jeg bruker emmaljunga på ett barn og mannen bruker babyjogger. Han blir stående igjen flere steder.

Nei hadde vært greit å slite å løfte. Har som sagt prøvd en venninne sin emmaljunga mondial deluxe vogn med 4 faste hjul og dne var blytung og svær.

Hvordan er alle de andre emmaljunga vognene da? Viking, Super viking, nitro, scooter og nxt?
Nxt tror jeg er kjempebra!!! Og den er også ganske lett, og enkel å slå sammen. Vurderer den selv etterhvert som vogn nr to :) De andre du nevnte har jo ganske store understell alle sammen.. Hadde jeg ikke vært så glad i tradisjonell vogn og ville hatt demping og fire faste hjul hadde jeg nok gått for NXT90F som eneste vogn

Hmm. Men er viking lettere enn nitro, scooter og nxt? og mindre i str. sammenslått?
Nei, NXT er mye mindre. Du finner oversikt (og bilder også) på Emmaljunga sin hjemmeside. Nitro er like stor som Edge/Mondial sammenslått og Scooter er også ganske stor

Nei, NXT er mye mindre. Du finner oversikt (og bilder også) på Emmaljunga sin hjemmeside. Nitro er like stor som Edge/Mondial sammenslått og Scooter er også ganske stor

Fikk beskjed i butikken av super viking var emmaljunga sin minste vogn og den som tåler mest belastning. Men hvis jeg er feil informert så trekker jeg det tilbake og hører på snuppsemammaen :);)

EE4FD941-F62B-4B8A-9217-B396AD0BD5C8.png
Nxt-vognene har et helt annet understell som gjør at de blir desidert minst sammenlagt :) se bildet

Men det kan godt tenkes at superviking er mindre på andre områder, for eksempel smalest? Alle målene finner man på Emmaljunga sine nettsider, jeg gidder ikke lete dem opp :) men når de sier det på butikken har de vel sine grunner. Om ikke det var før NXT-vognene kom? Men jeg lurer på om jeg leste at en av viking-vognene var veldig smal i allefall. Kjekt om man skal inn trange dører.

Men viking-vognene har mer «klassisk» understell, mer likt de som er på Nitro og svingbare Edge/Mondial. Selv om bag og sittedelen på Viking er mer moderne.

Fikk beskjed i butikken av super viking var emmaljunga sin minste vogn og den som tåler mest belastning. Men hvis jeg er feil informert så trekker jeg det tilbake og hører på snuppsemammaen :);)

Hvor mye belastning de tåler har jeg ikke sjekket! Om superviking er ment som søskenvogn tåler den kanskje 40kg for eksempel? Men om NXT tåler 20 eller 25 er det mer enn nok for de med ett barn i alle fall :) jeg har ikke sjekka da.. er jo noen vogner som bare tåler 15 kg også.. vår treåring (jente) har enda ikke bikket 14 kg, men kan jo hende vi får en stor gutt neste gang, hehe

Da har jeg gravd fram målene fra Emmaljunga sin nettside :)

Superviking, Nitro OG Edge/Mondial er faktisk alle 88cm lang, 56cm bred og 38 cm høy når sammenlagt! Så alle tre har like store understell når de er sammenlagt. (kilde: https://emmaljunga.com/media/PDF/Classic_Range_Product_Facts.pdf )

Vanlig Viking (ikke Superviking) er 76cm lang, 53 cm bred og 29 cm høy (Se linken over)

Nxt er de som bygger minst, fordi de bare er18 cm høye (se bildet i innlegget over), og de er 84 cm lange, og 48 cm brede når sammenlagt. Så bredde og høyde er mindre sammenlangt enn alle de andre. ( https://emmaljunga.com/media/PDF/NXT_Range_Product_Facts.pdf )

Back
Topp