Barnevogn

Bkno3553130

Blir kjent med forumet
Er det noen som har erfaringer med Emaljunga NXT 90 barnevogn? Noen pros and cons dere vil dele? Lurer på å kjøpe en sånn, men er ikke helt sikker enda..
 
Vi har den, med ergonomisk sittedel. Er fornøyd med vognen, bortsett fra dempingen og at bremsen er hard, men dette skal visst være bedre på den nyeste modellen som kom i år, så jeg ville i såfall gått for den :)
 
Jeg likte den så dårlig at jeg solgte min etter ganske kort tid. Det er en av de modellene uavhengig av merke som det selges flest veldig pent og kort brukte vogner av - altså er det nok en vogn som mange ender opp med ikke å være fornøyd med.
Her er det jeg synes om min variant, det var 2021-modell. Demping skal være forbedret, men bare ved å kjenne litt på en ny modell i butikk, synes jeg ikke forksjellen var sinnsykt stor. Men vogn er veldig individuelt, hun over her er jo fornøyd, selv om jeg er misfornøyd med samme vogn :) :)

Fordeler:
- fint design, særlig med bag
- håndtaket er godt å trille med og det kan justeres veldig høyt
- bagen er plassert høyt på vogna
- sittedelen er vendbar og varer lenge.

Ulemper:
- Veldig stiv og dårlig demping
- høy vekt (rundt 16kg, en del andre vogner ligger på 11-13 kg). Har dog en annen vogn som veier 16kg med fantastisk god demping samt håndbrems, og da synes jeg ikke vekten gjør noe. Men denne kjennes tung å trille og manøvrere, jeg synes heller ikke den er noe bedre enn feks bugaboo på snø eller grus.
- kalesjen på både bag og sittedel er litt begrenset, særlig på bag og særlig når man ser hvor gode kalesjer andre produsenter har klart å lage. Jeg synes også det var kronglete å ta opp og ned kalesjen på bagen. Bør brukes med tinkafu kalesjeforlenger
- bagen er ganske liten/smal. Kan bli trangt for en litt stor baby på 4 mnd med stor vinterpose om det er midtvinters. Samtidig har ikke mine barn trivdes så godt i bag lenge så jeg har bare brukt den i hhv 3 og 4,4 mnd, og dermed har det ikke hatt så mye å si.
- den tar veldig stor plass sammenlagt.
 
Jeg likte den så dårlig at jeg solgte min etter ganske kort tid. Det er en av de modellene uavhengig av merke som det selges flest veldig pent og kort brukte vogner av - altså er det nok en vogn som mange ender opp med ikke å være fornøyd med.
Her er det jeg synes om min variant, det var 2021-modell. Demping skal være forbedret, men bare ved å kjenne litt på en ny modell i butikk, synes jeg ikke forksjellen var sinnsykt stor. Men vogn er veldig individuelt, hun over her er jo fornøyd, selv om jeg er misfornøyd med samme vogn :) :)

Fordeler:
- fint design, særlig med bag
- håndtaket er godt å trille med og det kan justeres veldig høyt
- bagen er plassert høyt på vogna
- sittedelen er vendbar og varer lenge.

Ulemper:
- Veldig stiv og dårlig demping
- høy vekt (rundt 16kg, en del andre vogner ligger på 11-13 kg). Har dog en annen vogn som veier 16kg med fantastisk god demping samt håndbrems, og da synes jeg ikke vekten gjør noe. Men denne kjennes tung å trille og manøvrere, jeg synes heller ikke den er noe bedre enn feks bugaboo på snø eller grus.
- kalesjen på både bag og sittedel er litt begrenset, særlig på bag og særlig når man ser hvor gode kalesjer andre produsenter har klart å lage. Jeg synes også det var kronglete å ta opp og ned kalesjen på bagen. Bør brukes med tinkafu kalesjeforlenger
- bagen er ganske liten/smal. Kan bli trangt for en litt stor baby på 4 mnd med stor vinterpose om det er midtvinters. Samtidig har ikke mine barn trivdes så godt i bag lenge så jeg har bare brukt den i hhv 3 og 4,4 mnd, og dermed har det ikke hatt så mye å si.
- den tar veldig stor plass sammenlagt.
Jeg syntes også at kalesjen var litt spinkel etter at vi var og så på den:/ Blåste rett inn i vognen uten noen mulighet for å stenge så mye av.. I tillegg var håndtakene ganske slitt og det gikk ikke an å ta av trekket inne i bagdelen for å vaske det, da det var litt flekker på den.. Tror fort det blir en annen vogn gitt *sukk*. Er en jungel av alternativer, hehe
 
Finnes bedre vogner der ute. Men man må også finne ut hva som er viktig for en selv når det kommer til kriteriene man ønsker.
 
Jeg syntes også at kalesjen var litt spinkel etter at vi var og så på den:/ Blåste rett inn i vognen uten noen mulighet for å stenge så mye av.. I tillegg var håndtakene ganske slitt og det gikk ikke an å ta av trekket inne i bagdelen for å vaske det, da det var litt flekker på den.. Tror fort det blir en annen vogn gitt *sukk*. Er en jungel av alternativer, hehe

Fortell meg hva du ønsker i en vogn, så kan jeg komme med noen forslag :)
 
Fortell meg hva du ønsker i en vogn, så kan jeg komme med noen forslag :)
Ok! Innbiller meg at det er en fordel med kombivogn, så ser etter det+ helst ikke for stor, ikke veldig «syntetisk» stoff på innsiden av bagdelen, justerbar høyde på «håndtaket», kalesje som kan tas ned uten at den bråker/ klikker høyt (er redd det kan vekke babyen), ikke for vinglete i rammen, er en fordel om sportsdelen kan snus begge veier, så babyen også kan sitte vendt mot den som triller+ at sportsdelen må ikke være for bred, men helst gi en god sittestilling. Om ryggen kan legges ned uten at hele «sittedelen» vippes bakover er det også et pluss. Også et stort pluss om Maxi-cosi bilstol kan klikkes på vognen, da vi har landet på en sånn. Også er det pris da..Mulig jeg har litt høye forhåpninger, men tenkte i utgangspunktet max 5000kr (det skal jo være mulig om man kjøper brukt i allefall), men er avhengig av at jeg finner den rette modellen, så alle tips mottas med stor takknemlighet!!
 
Ok! Innbiller meg at det er en fordel med kombivogn, så ser etter det+ helst ikke for stor, ikke veldig «syntetisk» stoff på innsiden av bagdelen, justerbar høyde på «håndtaket», kalesje som kan tas ned uten at den bråker/ klikker høyt (er redd det kan vekke babyen), ikke for vinglete i rammen, er en fordel om sportsdelen kan snus begge veier, så babyen også kan sitte vendt mot den som triller+ at sportsdelen må ikke være for bred, men helst gi en god sittestilling. Om ryggen kan legges ned uten at hele «sittedelen» vippes bakover er det også et pluss. Også et stort pluss om Maxi-cosi bilstol kan klikkes på vognen, da vi har landet på en sånn. Også er det pris da..Mulig jeg har litt høye forhåpninger, men tenkte i utgangspunktet max 5000kr (det skal jo være mulig om man kjøper brukt i allefall), men er avhengig av at jeg finner den rette modellen, så alle tips mottas med stor takknemlighet!!

Siden du vil ha en vogn hvor ryggen legges ned, fremfor at setet bikkes bakover, så ser du etter en vogn med «flat» sittedel som det heter. De hvor hele setet bikkes bakover heter «ergonomisk».
Prismessig kan det være mulig brukt, men om du legger på 2-3 tusenlapper til kan du også kjøpe en helt ny vogn (lott avhengig av merke og eventuelt kampanje). Se an hvor lenge en brukt vogn har vært i bruk, og hva som er av slitasje. Vogner selges det mye av så det kan som regel nesten alltid prutes litt på :)
Når du prøver en vogn, så kan man tenke over at de kan virke litt mer vinglete uten baby oppi (og når det er med nyfødt, inntil barnet bikker 5-6 kg) men det varierer fra vogn til vogn. Velg også en vogn hvor du liker først og fremst sittedelen for denne brukes mye lenger enn bag. Nesten alle vogner kan en kjøpe adapter for bilstol fra Maxi cosi til. Finnes sikkert noen unntak, men sånn stort sett så er det mulig!

Dette er etter min mening gode vogner med flat sittedel som sjekker av for mange av kravene dine. Legger ved lenke til noen av Barnvagnsgalen sine innlegg på Instagram da hun generelt viser frem vogner en del bedre enn produsentene selv synes jeg:

- Britax smile III: (III/3 er nyeste modell, de tidligere heter II, I og bare smile) Flat sittedel, veldig god kalesje på sittedel, litt begrenset på bag, men blir bra med tinkafu kalesjeforlenger. Justerbart håndtak, men litt lavt dersom triller er over 185-190 cm (bør da prøve først). Lufthjul.
Med bag: https://www.instagram.com/p/CMPoAH5nfLK/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Med sittedel: https://www.instagram.com/p/B5kXTbbHwZs/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

- Britax Strider M: Denne er litt mindre og nettere enn smile. Ganske ny modell så ikke så mange på bruktmarkedet enda, men nypris er lavere enn den del andre vogner. Samme som smile med god kalesje på sittedel, greit med forlenger på bag. Denne er kanskje mer by-vogn enn smile, men den takler hardpakka grus og litt snø helt fint! Samme håndtak som smile, veldig god trillekomfort men bør prøves om triller er veldig lang.


Maxi cosi Lila XP: Her får du en vogn med stor og romslig sittedel og med knallgod demping. Denne vil virkelig klare snø og grussti veldig godt. Bagen er også av god størrelse. Kompromisset er naturlig nok at selve vogna er litt større. Til gjengjeld vil du kunne bruke den hele vognperioden. Og den går hvertfall 100% sikkert med bilstol fra Maxi cosi :) om du liker designet på denne, synes størrelsen er innafor og vil ha enn vogn som også takler litt terreng, så ville jeg gått for denne! I videoen her ser du også sammenligning med Britax smile.


-Cybex Balios s Lux: En annen nett vogn med flat sittedel. Den har teleskophåndtak som er litt annerledes enn de to over. Ellers er trillekomfort ganske lik Britax Strider M, best på asfalt og litt ujevnheter, men går helt fint å ta med på en tur på grussti i skogen likevel.


- Cybex Priam: Dette er toppmodellen til Cybex (den som heter E-Priam er elektrisk, men ikke den som heter bare Priam) og den er litt bedre på ujevnt underlag enn Balios. Og litt annerledes design for øverst. Men god kalesje og vendbar sittedel som er flat. Bagen er stor og romslig.


- Britax GoBig2: Bare for å foreslå noe helt annet igjen. En vogn som er en drøm på snø og i skogen, stor og romslig vendbar sittedel med god kalesje. Men igjen ikke den netteste vogna på markedet - dog mulig å finne denne på Finn til en god pris med jevne mellomrom.
 
Herlighet, tusen takk for de gode tipsene, altså!! Hadde aldri klart å google meg til alt dette på egenhånd! Dette gjorde letingen etter vogn mye lettere:D
 
Back
Topp