Barnevernet.

Bkno1076532

Forelsket i forumet
Noen som har opplevd og fått sendt bekymrings melding til barnevernet for at barna prater om sex og sexuelle til på skole i en alder av 9 år. Og viser sexuell adferd. Ble oppringt i dag og er helt sjokka. Skjønner ingen ting og vil bare gråte. Barna har aødri tatt Noen voksne på fersken eller sett noe de ikke burde Sett annet enn det som blir vist på div barne/ungdoms program på tv. De har blitt forklart hvordan man lager barn men ikke noe mere. Tips og råd tas i mot:(!!!!

Aldri vært personlig med på noe slikt, men det skal jo være lav terskel for å sende bekymringsmelding i bhg og skole ved mistanke om slike ting.. Skjønner veldig godt at det er utrolig vondt om det overhodet ikke foregår noe av en slik karakter hjemme, men da vil bv i teorien (som sagt aldri vært med på dette i praksis) undersøke saken og prøve å avdekke om det er grunn til bekymring eller ei. Huff, føler virkelig med deg, håper alt ordner seg for deg og barna!

Blir du bekymret selv da? Jeg ville sikkert blitt hysterisk av en slik beskjed, og bedt om time og samtaler hos fastlege og helsesøster raskest mulig. Gjerne pushet barnevernet til å snakke med ungene raskest mulig også. Skjønner at sjokket med en slik telefon gjør at man ikke tenker klart der og da, men det går sikkert an å ringe dem tilbake og spørre om mer? Ellers er det vel bare å holde seg rolig og prøve å snakke med barna om det da, og prøve å finne ut om det er noen grunn til bekymring... Lykke til, håper det bare er en tåpelig misforståelse, og helt normal barnelek som er blitt misforstått.

Blir du bekymret selv da? Jeg ville sikkert blitt hysterisk av en slik beskjed, og bedt om time og samtaler hos fastlege og helsesøster raskest mulig. Gjerne pushet barnevernet til å snakke med ungene raskest mulig også. Skjønner at sjokket med en slik telefon gjør at man ikke tenker klart der og da, men det går sikkert an å ringe dem tilbake og spørre om mer? Ellers er det vel bare å holde seg rolig og prøve å snakke med barna om det da, og prøve å finne ut om det er noen grunn til bekymring... Lykke til, håper det bare er en tåpelig misforståelse, og helt normal barnelek som er blitt misforstått.
Der er jeg også, jeg hadde blitt dritredd for at de har opplevd noe, ikke hjemme, som jeg ikke vet om, og ønsket fortgang i saken.

Altså, jeg har unger på 4 og 6, og de vet i korte trekk hvordan man lager baby. Jeg har en i magen og de ville vite. Eldste husket det om babyhull på mor og pappafrø fra sist, og ville vite mer om hvordan det kom inn dit. Dette anser jeg som helt normalt at unger skal vite, og mange har jo sett newton om sex i det siste? Unger vet slikt.

Men om noen er bekymret, da hadde jeg også blitt det.

Ikke bekymre deg :) Det kommer til å gå helt fint. Barnevernet er ikke ute etter å "ta dere" på noen måte, men de må jo ta alle saker seriøst, og godt er jo det. De vil nok kalle dere inn på et møte, gå igjennom bekymringsmeldingen og høre hva dere tenker om saken. I verste fall vil de på et hjemmebesøk og se hvordan dere har det, samspillet med barnet og sikkert se barnet i lek. Kan jo hende de vil snakke med barnet i enerom også.

Saken blir nok avsluttet fort om dere ikke har noe å skjule, og det har dere jo ikke. Bare vær så ærlige dere kan være og gi de rett til innsyn i alt. Vis at dere samarbeider og vil ha fortgang i saken.

Har akkurat hatt en barnevernssak selv, og man blir jo hysterisk når brevet detter ned i postkassa. Man leser alt man kommer over av barnevernssaker på nett og det er jo det dummeste man kan gjøre. Der står det jo kun de verste historiene og kun fra en side av saken. I vår sak blei det henlagt veldig fort, og vi har nå barnevernet i ryggen om det skulle være noe. Denne bekymringsmeldingen kom dessverre fra en alkoholisert svigerfar vi ikke har kontakt med. I ettertid ser jeg på barnevernet som en positiv opplevelse. Absolutt ingenting negativt å si om barnevernet.

Kan jo være aktuelt å reise til en psykolog med barna for å se hvorfor de har denne adferden? Selvom det helt sikkert er normalt :) Er jo mange barn som funderer over mye rart i denne alderen. Barnevernet er vant til slike saker, og i mange tilfeller finner de jo ut av overgrep gjennom en sånn bekymringsmelding, og i andre saker er det jo ikke grunn til bekymring i det hele tatt. De vet hva de ser etter.

Lykke til :-) det går bra!
Send meg pm om det er noe. Vet det er tøft når det står på :-) ikke la det ødelegge hverdagen.

Last edited:
De Har overhode ingen ting og bekymre seg over. Så jeg er egentlig ikke redd men så klart blir man redd for at de er ute etter og gjøre alt for og ødelegge. Jeg og bf ska på møte med de på tirsdagen. Han bar mildt sakt forbanna på heile situasjon. Guttene har slitt me samvær me far pga lillebroren og av den grunn hadd litt aggresjonen problemer som vi har snakket me skolen om. Men føler at skolen har mine barn som noen hakke kyllinger pga problemene.
Men har bestandig vært flink til og snakke me barna om hvor grensene for egen kropp går og har ingen grunn til og tro at det skulle ha skjedd de noe utenfor mitt hjem og heller ikke i mitt hus. Det ordner seg nok men man blir jo litt utrolig

Senk skuldrene og det går bra;) barnevernet vil hjelpe og ikke ta noen:)

Kanskje noen misbruker barna dine uten at du vet det? Barnevernet er der for å hjelpe, ta det imot! Om de har andre arferdsproblemer kan barnevernet være en ressurs og hjelp til dere som foreldre også. Samarbeid med de og ta imot hjelp, det er mitt råd.

Aggresjon og utagerende atferd er jo vanlig hos noen barn ved seksuelt misbruk og i tillegg seksuell atferd så er det jo ikke rart de har meldt fra. Så bra de tar det på alvor og melder i fra i tilfelle. Man skal jo ikke bli forbanna, men taknemlig for at systemet funker. At det faktisk er noen som ser barna deres og at de sliter.

Jeg skjønner det er sjokk å få en sånn tlf, men pga bevisforspillelse og straff av barn som har "sladret" så skal ikke foreldre informeres på forhånd. Så det må man bare godta at det blir tatt den veien.

Der er jeg også, jeg hadde blitt dritredd for at de har opplevd noe, ikke hjemme, som jeg ikke vet om, og ønsket fortgang i saken.

Altså, jeg har unger på 4 og 6, og de vet i korte trekk hvordan man lager baby. Jeg har en i magen og de ville vite. Eldste husket det om babyhull på mor og pappafrø fra sist, og ville vite mer om hvordan det kom inn dit. Dette anser jeg som helt normalt at unger skal vite, og mange har jo sett newton om sex i det siste? Unger vet slikt.

Men om noen er bekymret, da hadde jeg også blitt det.
Mine på 4 og 6 har også sett newton. De har også lest bøker, og vet selvfølgelig hvordan babyer blir til. Når jeg tenker bekymringsfull seksuell adferd og snakk hos barn, så tenker i alle fall ikke jeg på slike faktakunnskaper. Skolen regner vel også med at 9-åringer vet hvordan barn blir til? Folk blir vel mer bekymret om barnet viser adferd som ikke er så teoretisk som det de lærer på newton, hvis barnet oppfører seg på en måte som virker "feil", eller om barnet snakker på en måte som skiller seg veldig fra jevngamle. Eller leker på måter som ikke virker ok, f.eks. utforskningsleker der noen blir presset. De som jobber på skoler ser vel mer hva som er vanlig enn det vi foreldre gjør også tenker jeg.

Mine på 4 og 6 har også sett newton. De har også lest bøker, og vet selvfølgelig hvordan babyer blir til. Når jeg tenker bekymringsfull seksuell adferd og snakk hos barn, så tenker i alle fall ikke jeg på slike faktakunnskaper. Skolen regner vel også med at 9-åringer vet hvordan barn blir til? Folk blir vel mer bekymret om barnet viser adferd som ikke er så teoretisk som det de lærer på newton, hvis barnet oppfører seg på en måte som virker "feil", eller om barnet snakker på en måte som skiller seg veldig fra jevngamle. Eller leker på måter som ikke virker ok, f.eks. utforskningsleker der noen blir presset. De som jobber på skoler ser vel mer hva som er vanlig enn det vi foreldre gjør også tenker jeg.
Jepp, det mener jeg også, nettopp derfor ville jeg blitt redd av en slik sak, fordi det de vet er normalt, så hva forårsaker da det unormale? Har noen gjort Ungene mine noe??

For det hi sier de vet, er vanlig, så det er ikke det som et problemet, det er noe i adferden som ikke er normal. Det hadde gjort meg bekymra.

Vær Glad det er meldt om, og ta imot hjelp. Snakker av erfaring .

Uff, ekkel beskjed å få da. Håper det er helt uskyldig, mange barn er jo interessert i slikt uten at det er noe galt i det. Bare samarbeid med barnevernet og hjelp dem å finne ut hva situasjonen er. :)

Ååå herregud. Tanken på at noen andre har gjort noe mot barna som de ikke tør fortell gjør meg kvalm. De eneste mine barn har vært på overnatting hos uten meg et bf og dama, oldeforeldran og besteforeldran :(
Men det som skremmer meg mest er alle skrekk historiene man hører om at barna blir tatt fra foreldrene.:('Ingen har noen grunn til at barna ikke skal få bo hos meg. Aldri har jeg gjort noe ondt mot dem. Og håper ingen andre i min famillie har gjort d:( er så redd og har grått i hele dag. Ungene for på ferie til sin far i dag :(

De tar de ikke fra deg uten grunn!
Og overgrep trenger ikke skje på natten. Det trenger heller ikke være voksne, men barn som er noen år eldre. Eller barn i samme alder som er utsatt for seksuelt misbruk og lærer atferd videre. Dette kan være mye forskjellig. Om barna har atferd som tyder på at de har det vanskelig for tiden av ulike årsaker så ta imot hjelp fra bv, de kan være en kjemperessurs:)

Såklart vil jeg ta i mot hjelp fra de. Men orde Barneværnet skremmer meg uten grunn såklart. Men får høre på møte på tirsdagen :)

Ååå herregud. Tanken på at noen andre har gjort noe mot barna som de ikke tør fortell gjør meg kvalm. De eneste mine barn har vært på overnatting hos uten meg et bf og dama, oldeforeldran og besteforeldran :(
Men det som skremmer meg mest er alle skrekk historiene man hører om at barna blir tatt fra foreldrene.:('Ingen har noen grunn til at barna ikke skal få bo hos meg. Aldri har jeg gjort noe ondt mot dem. Og håper ingen andre i min famillie har gjort d:( er så redd og har grått i hele dag. Ungene for på ferie til sin far i dag :(

Hvordan gikk det? :)

Back
Topp