Barnevernet

• Trådstarter Trådstarter x1xLady Dada
  • Opprettet Opprettet
X

x1xLady Dada

Guest
Kjenner jeg blir en smule irritert på de som er så kritiske til barnevernet. Er ikke folk klar over hvilken jobb de gjør? Hvor mange barn som har blitt reddet? Er vel bedre at de griper inn en gang for mye, enn en gang for lite. 

WORD...om man har sitt på det tørre så er det vel ingenting å gaule for ????

De gjør mye bra
men desverre er det også historier der de også gjør dårlige jobber begge veier ved at barn ikke blir tatt ut av hjem tidsnok,andre ganger at de går inn i hjem som det ikke er noe galt.

Så enig!

Enkelte ganger skjer det nok feil der også.
Men folk må ikke glemme alle de barna som ikke hadde vært i dag/hadde levd under håpløse forhold-  hadde det ikke vært for barnevernet.

Såklart systemet svikter av og til, men ingen er vel perfekte.. Er jo bare mennesker de i barnevernet og..

Min familie har drevet som besøkshjem og fosterhjem siden jeg var bare liten.. Jeg har sett og hørt det meste.. Det faktum at de griper inn der det ikke er nødvendig er jo bare en bagatell (kiss and make up).. Det værste er de tilfellene der de er for sene..

Min fosterbror på 7 år ble ikke tatt fra sin mor før han var 2 år gammel.. Dette var altfor seint.. Barnevernet slet med å få nok beviser, selv om mor hadde vært i søkelyset siden hun ble gravid.. Endte med at guttungen ble hentet ut i forbindelse med en narkorassia.. De hadde funnet moren i en blodpøl på gulvet, og ungen i senga si. Stakkaren hadde ikke sett mat eller tørr bleie på 2 dager.. At det kan gå så langt er for meg helt ufattelig.. Et barn danner de nære relasjoner før de fyller 9 mnd., Og denne gutten ble plassert rundt hos fremmede, mens mor var på fylla og ruset seg.. Han sliter den dag i dag med å stole på folk. Han har angst.. De på BuP sier han mest sannsynlig sliter med dødsangst, noe de tror han har gjort siden han bare var 1,5 år gammel..
Dette er for meg barnemishandling, men har ikke fått noen sanksjoner for mor.. Ubegripelig.. 

Veldig enig!
Det eneste jeg er "kritisk" til er at de ofte ikke tar barna ut av hjemmet tidsnok.

ORIGINAL: Kittekat

Veldig enig!
Det eneste jeg er "kritisk" til er at de ofte ikke tar barna ut av hjemmet tidsnok.

Signerer på det sterkeste!!!

Veldig enig i hi, er mange som desverre har den oppfatningen at barnevernet er den store stygge ulven. Barnevernet er der for barna sin skyld og for aa hjelpe oss som foreldre om vi har behov for det. De er onsker ikke aa splitte familier, de onsker aa hjelpe barna i familien de horer hjemme i[:D]

Jeg er veldig kritisk til barnevernet. Fordi jeg har sett en stygg sak der moren har prøvd å få hjelp av de over 5 år, men de vil ikke hjelpe!!

ORIGINAL: *Aulile*

Veldig enig!

helt klart!!

Dessverre så ropes det for mye ut om alt det dårlige de gjør, fremover alt det fantastiske de også gjør. De redder familier og...der er fantastiske støttespillere og vil det beste for barna[:)]

De gjør en fantastis bra jobb! Det finnes dessverre unntak i det yrket som i så mange andre, men i de aller fleste tilfeller gjør de en bra jobb

ORIGINAL: *Aulile*

Veldig enig!

Husk at det er ikke barnevernet som "tar" barnet ut fra hjemmet. De kan fremme en sak om omsorgsovertakelse i fylkesnemda, men det er NEMDA som bestemmer om saken er så alvorlig at barnet må fjernes fra foreldrene.. Og det skjer også at nemda sier nei til flytting og mener tiltak i hjemmet er nok...

Selvsagt finnes det enkeltindivider i barnevernet som ikke gjør en god jobb, på lik linje med i alle andre yrker, men det gir ikke grunnlag for å fordømme en hel yrkesgruppe og en hel tjeneste i det offentlige.... Det skal MYE til for at et barn kan fjernes fra foreldrene, og foreldre står fritt til å takke nei til tilbud om hjelp fra barnevernet.. Derfor er det mange barn som lever under dårlige forhold, der foreldrene egentlig trenger hjelp men foreldrene takker nei.. Så lenge det ikke er så alvorlig at man kan gå inn og overta omsorgen er det likevel MYE galt som kan skje med et barn så lenge foreldrene ikke samarbeider..

JA til BARNEvern, NEI til FORELDREvern.....

Jeg er helt enig med deg!

Alikevel hadde jeg blitt meget grinete om noen hadde meldt meg til barnevernet uten god grunn! Ikke fordi jeg hadde fryktet besøk av de, men pga. slike rykter er veldig vanskelig og riste av seg!

Jeg synes noen rapporterer for kjapt til barnevernet, i allefall ut ifra det jeg ofte leser på bv. På den annen side er jeg enig i at man skal gi beskjed om sine bekymringer, heller litt for tidlig enn litt for sent, men de bekymringene bør alikevel være pga. viktige ting!

Veldig enig!

Enig i det!

Min familie har vært forsterfamilie for en liten gutt. Han hadde narkomane foreldre som hver for seg hadde to gutter fra tidligere forhold, som var plassert bort av barnevernet.

Denne gutten ble født med abstinenser, men fikk likevel bli med foreldrene hjem etter fødsel, da det var viktig at mor og far skulle få prøve!!! De vil jo visstnok at barn skal være med foreldrene så langt det er mulig.

I akkurat den situasjonen reagerte jeg sterkt på det! Fra de to foreldrene var 4 barn tidligere blitt fjernet! Hva fikk barnevernet da til å tro at de skulle skjerpe seg og greie å ta seg av dette barnet?!? Helt utrolig synes jeg.

Barnet kom til oss som 1 1/2 år. Da hadde han allerede vært i ett fosterhjem. Han gråt HELE døgnet, slo og skrek, var rett og slett ikke enkel å ha med å gjøre, forståelig nok. Den forrige fostermammaen ble lagt inn på sykehus og videre sykemeldt i 2 mnd pga av utmattelse. Han hadde konsentrasjonsvansker og var ikke noe "vanlig", veltilpasset barn. Han slet også foreldrene mine ut, til de grader. Og etter 6 mnd måtte vi gi han fra oss. Dessverre. Nå er han hos en familie uten barn, det ble et kriterie, da han hadde helt spesielle behov vi ikke ble opplyste om på forhånd...

Poenget er at om dette barnet ikke hadde tilbragt det første ekstremt viktige leveåret hjemme hos foreldrene som konstant var rusa, hadde nok livet hans hatt en helt annen retning. Det er klart gutten vil være merket av dette resten av livet. Kjenner jeg blir så sint når jeg skriver om dette, for det skulle ikke være mulig å være så naive som barnevernet var i den saken!!!

Back
Topp