Barnevakt

Nei herregud, du er ikke en dårlig mamma. Og pappa sitter ikke barnevakt, han er sammen med sitt eget barn kan du hilse vennene dine å si ;) jeg var borte fra mini en hel dag pga bryllup da han var 4 uker gammel :o
Kos deg masse du, og nyt alenetiden :)

For det første; pappaen er like mye barnevakt som du er ;)

Og så tenker jeg at noen ganger må man faktisk få ta en pause fra å være mamma for å være en god mamma!
Jeg trenger å få være litt alene innimellom for å takle å være mamma 24/7, for både min og ungens del. Om så bare en halvtime for å få lakket neglene og kurer håret!

Her sov baby hos besteforeldrene sine ved 8 uker. Stikk i strid med anbefalingene fra helsestasjonen, men vi foreldrene trengte virkelig muligheten til å sove ut begge to etter en litt vel turbulent start på foreldrelivet ;)

Det er stor forskjell på at babyen er med pappen sin og blir passet av andre. Pappaen er jo omsorgsperson han også og er med babyen hver dag! Jeg var å fikset vippene mine da lille var bare 6 dager gammel. Da passer pappaen han i litt under 1,5 time! Hadde ikke et snev av dårlig samvittighet og visste jo at de fikk mulighet til å knytte sterke bånd alene! Så nyt shoppingturen din og pappa og baby kommer til å kose seg :)

Jeg føler ofte det kommer fordommer om at man praktisk talt er dårlig mor om man velger å få barnevakt til babyen sin i noen timer ...
Jeg er nybakt førstegangsmor og elsker barnet mitt over alt på jord, men må også si det er utrolig godt å få et par timer for seg selv med ei venninne eller kjæresten på kafe uten å måtte amme eller bysse vesla. Gjør det meg til en dårlig mor??
Har fått reaksjoner fra venner på at jeg ønsker å shoppe et par timer alene til dåp og 17.mai-antrekk mens pappaen ser til babyen et par timer. De fatter ikke hvordan jeg klarer å gå fra en 6 ukers gammel baby i hele to timer! Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å prøve så mye som en kjole når vesla gråter for full hals så lenge vogna står stille utenfor prøverommet :p

Mener du det er en grense på hvor gammel babyen må være før en kan få aksept for 2-3 timer barnevakt av pappa eller besteforeldre? Og hvor gammel mener du babyen bør være før besteforeldre passer en natt?
Jeg syntes d høres veldig fornuftig ut jeg :)
Kos deg på shopping, med god samvittighet!!!

Jeg synes det er forskjell her.

Pappan er ikke barnevakt, og jeg kan fint overlate baby til han noen timer hvis jeg føler for det.
Men når ungene her var så små var det ikke i mine tanker eller behov for noen timer alene. Iallefall ikke med eldste, da var jeg i så dårlig forfatning at jeg knapt kom meg ut av huset.

Når yngste var baby så fikk Pappan ansvaret for henne mens jeg hadde alenetid med eldste som trengte mamma-tid.

Barnevakt for å dra på kino, spise eller ha kjærestetid har vi kanskje hatt to ganger siden vi fikk eldste for 7 år siden :-P

Det er først de siste to årene at jeg har hatt behov for litt tid til meg selv, og derfor jobber jeg bare 80%

Hvis man derimot har barnevakt hver helg, eller flere ganger i uka fordi man må ha kjærestetid eller tid uten unger burde man kanskje tenke gjennom om man var klar for barn. Men det er min mening. Og da mener jeg ikke at fordi man er alenemor og trenger hjelp til levering/henting i bhg osv at det er dårlig.

Her var ikke eldste på overnatting før han var 5 år eller noe, yngste på 4 har ikke enda.
Men de skal til sommeren, 7 og 4 år gamle.

Nr.1 - som flere har påpekt, fedre er ikke barnevakter. De er forelder på lik linje med deg! Finnes ikke noe mer irriterende enn folk som mener fedrene er barnevakt :o

Nr.2 - nei du er absolutt ikke en dårlig mor fordi du er borte fra barnet ditt noen få timer om gangen. Så lenge ungen får det den trenger av omsorg, mat og kjærlighet, der hvor den er, så går det helt fint! Kos deg!

Kjenner sånt som dette provoserer meg ordentlig. Spesielt at folk ikke reagerer OVERHODET på at fedrene tar seg en tur ut liksom, men hvis mor gjør det?!? HALLELUJA krisesituasjon! I de hjemmene hvor barna f.eks ikke blir ammet, så er det mange ganger at barna knytter like sterke bånd til far som til mor helt fra fødselen av, og da er det faktisk likegyldig hvem av de som går på cafe...

For meg var litt alenetid helt nødvendig, ellers hadde jeg flydd på veggen!
Å komme hjem med ekstra energi å gi barna kan aldri være feil:)

Pøh! Enten har ikke de unger selv, eller så har de glemt bort hele småbarnsperioden. Nyt fri du! Pappa'n holder fortet= ikke barnevakt. :-)

Vår sønn på 14 mnd har foreløpig ikke hatt barnevakt, men han er jo alene sammen med pappaen sin når jeg må noe, og vice versa når pappaen skal noe.

Jeg tror mange blir overrasket over hvor mye en baby faktisk krever, og det er jo synd, fordi det kan føre til at mange slutter å amme for å få tid alene f.eks, selv om det kanskje ikke er det man ville valgt om man visste hvor krevende det kan være, og hvor altoppslukende det er.

Vi kommer ikke til å ha vår sønn på overnatting før han er minst 18 mnd, men det er jo et personlig valg på bakgrunn av det vi vet og mener.
Vi har ikke brukt barnevakt enda fordi vi ikke har hatt behov, da en av oss har kunnet vært hjemme uansett.
Vi er ikke av typen til å bruke barnevakt for å sitte hjemme alene og gjøre ikke noe, så det blir fordi vi enten skal noe, eller fordi at barnet selv vil til f.eks besteforeldrene sine.
Fritid har vi hver kveld etter han har lagt seg. :)

Det finnes jo godt gjennomtenkte anbefalinger for når, og hvor lenge barna kan være borte fra foreldrene sine, men det er jo basert på et gjennomsnitt, og passer ikke for alle.

Jeg er helt for at foreldre også skal få litt tid for seg selv, og det er viktig å kunne lade opp litt, men man må også lære at man nå har en person (eller flere) med seg på veien, at deres behov skal komme først.
Man trenger ikke slutte å leve fordi man får barn, langt derifra, men man må gjøre noen valg, og dersom magefølelsen sier at man kanskje burde valgt å være hjemme, ja, så bør man kanskje det.
Tiden med barna får man aldri igjen. :)

Jeg tror mange projiserer sitt eget behov for tid uten babyen over på babyen, og mer eller mindre ignorerer hva babyen trenger/ønsker.
En baby vil helst være sammen med mamma og pappa (eller andre konstellasjoner av hovedomsorgspersoner) så mye som mulig, og det behovet har de lenge.
At babyen ikke gråter, eller kan si ifra, betyr jo ikke at den derfor har det optimalt.

Uansett er jo dette noe hver enkelt familie velger selv, og selv om vi har forskjellige meninger om det, er det som med alt annet; det andre mener, betyr ikke en dritt; du kan ta de valgene du vil ta uavhengig av hva andre mener.
(Til en viss grad da. ;) )

Har heller aldri skjønt meg på de som
nemmere at det er galt.

Husker jeg skulle avsted i 1.5-2t på et slag. Da var frøkna 3 mnd, møtte ei fra barselgruppa så såg på meg som en barnemorder. Det var det sykeste hun hadde hørt om...

Jeg tenkte heller, hvis barnet ikke kan være sammen med far alene så må man revurdere hvem man får barn med.

Far sitter da ikke barnevakt for sitt eget barn?

Var selv på et vaskemiddelparty hos naboen bare et par uker etter fødselen. Verste var melkespreng/fare for lekkasje.

Men ville nok ikke syns mer enn et par timer var greit om det var noen andre enn pappaen..

Vår sønn på 14 mnd har foreløpig ikke hatt barnevakt, men han er jo alene sammen med pappaen sin når jeg må noe, og vice versa når pappaen skal noe.

Jeg tror mange blir overrasket over hvor mye en baby faktisk krever, og det er jo synd, fordi det kan føre til at mange slutter å amme for å få tid alene f.eks, selv om det kanskje ikke er det man ville valgt om man visste hvor krevende det kan være, og hvor altoppslukende det er.

Vi kommer ikke til å ha vår sønn på overnatting før han er minst 18 mnd, men det er jo et personlig valg på bakgrunn av det vi vet og mener.
Vi har ikke brukt barnevakt enda fordi vi ikke har hatt behov, da en av oss har kunnet vært hjemme uansett.
Vi er ikke av typen til å bruke barnevakt for å sitte hjemme alene og gjøre ikke noe, så det blir fordi vi enten skal noe, eller fordi at barnet selv vil til f.eks besteforeldrene sine.

Det finnes jo godt gjennomtenkte anbefalinger for når, og hvor lenge barna kan være borte fra foreldrene sine, men det er jo basert på et gjennomsnitt, og passer ikke for alle.

Jeg er helt for at foreldre også skal få litt tid for seg selv, og det er viktig å kunne lade opp litt, men man må også lære at man nå har en person (eller flere) med seg på veien, at deres behov skal komme først.
Man trenger ikke slutte å leve fordi man får barn, langt derifra, men man må gjøre noen valg, og dersom magefølelsen sier at man kanskje burde valgt å være hjemme, ja, så bør man kanskje det.

Jeg tror mange projiserer sitt eget behov for tid uten babyen over på babyen, og mer eller mindre ignorerer hva babyen trenger/ønsker.
En baby vil helst være sammen med mamma og pappa (eller andre konstellasjoner av hovedomsorgspersoner) så mye som mulig, og det behovet har de lenge.
At babyen ikke gråter, eller kan si ifra, betyr jo ikke at den derfor har det optimalt.

Uansett er jo dette noe hver enkelt familie velger selv, og selv om vi har forskjellige meninger om det, er det som med alt annet; det andre mener, betyr ikke en dritt; du kan ta de valgene du vil ta uavhengig av hva andre mener.
Nå er det nå en gang sånn at også gode parforhold behøver pleie og tid. Det er riktig at man skal prioritere barna, men barna er tjent med at mor og far har et godt parforhold og dermed så syns jeg at barnevakt for å pleie forholdet virkelig kan være på sin plass når barnet begynner å bli så stort som du beskriver.

Men alle har ulike behov, barn som voksne. For noen par er de stakkars timene om kvelden nok - for andre er det en tid på døgnet da man er for trøtt og sliten og det slett ikke er hjelp i.

Jeg føler ofte det kommer fordommer om at man praktisk talt er dårlig mor om man velger å få barnevakt til babyen sin i noen timer ...
Jeg er nybakt førstegangsmor og elsker barnet mitt over alt på jord, men må også si det er utrolig godt å få et par timer for seg selv med ei venninne eller kjæresten på kafe uten å måtte amme eller bysse vesla. Gjør det meg til en dårlig mor??
Har fått reaksjoner fra venner på at jeg ønsker å shoppe et par timer alene til dåp og 17.mai-antrekk mens pappaen ser til babyen et par timer. De fatter ikke hvordan jeg klarer å gå fra en 6 ukers gammel baby i hele to timer! Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å prøve så mye som en kjole når vesla gråter for full hals så lenge vogna står stille utenfor prøverommet :p

Mener du det er en grense på hvor gammel babyen må være før en kan få aksept for 2-3 timer barnevakt av pappa eller besteforeldre? Og hvor gammel mener du babyen bør være før besteforeldre passer en natt?
Jeg forstår deg. Syns det er vanskelig å kjøpe klær til meg selv om jeg har ungene med meg og ting tar gjerne lengre tid også. Ender opp med at jeg lar være å kjøpe noe til meg og heller kjøper noe til de.

Her var min første litt over 1 mnd da han var hos besteforeldrene sine. De hadde han i 3 dager mens jeg var på sykehuset. Gikk helt fint det. Minste var rundt 3 mnd når de passet han så jeg fikk klippet og farget håret mitt hos en frisør for første gang på 4 år. Og det var fantastisk.

Elsker å være mamma, men noen ganger trenger jeg å bare være meg. Litt egentid må være lov å ha selv om man har blitt foreldre.

Tenker at hvis man har behov for barnevakt og alenetid når man har en liten baby, så er man ganske umoden og ikke klar for å få barn... :)

Jeg snakker ikke om behovet for alenetid. Jeg har ingen behov for å være vekk fra babyen min. Men enkelte ting synes jeg det er utrolig stressende og upraktisk å ta med barnet på. F.eks når jeg skal finne et antrekk som er både pent og ammevennlig til dåpen. Jeg tok med vesla på senteret da jeg skulle jakte på en kjole, men hun jeg har gråter så fort vogna står stille så jeg fikk ikke engang sett på hva som hang på stativene. Jeg vugget på henne gjennom en time uten å få gjort noe som helst der inne og endte med å gå hjem igjen uten noen ting. Jeg har prøvd igjen flere ganger, men hun bare gråter og har selvsagt ingen interesse av å ligge stille i vogna mens mor er i prøverommet. Verken hun eller jeg har det greit. Da synes jeg det er en overdrivelse å si at jeg "relasjonsskader" barnet mitt ved å ta en runde på senteret en time eller to mens Pappa passer hjemme. Jeg får gjort det jeg skal mer effektivt og vesla får kos og omsorg hjemme hos en annen omsorgspersjon hun er trygg på.

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Vi har ikke hatt behov for barnevakt for å være alene hjemme eller noe i den duren. Ikke er det aktuelt med overnatting hos andre på lang tid heller. Men jeg har vokst opp med kranglete foreldre selv og synes det er grusomt. Har lovet meg selv at barnet mitt ikke skal ha det på samme måte, så mannen og jeg snakket mye om at vi skulle ta oss litt kjærestetid alene av og til for å pleie forholdet og snakke ut om ting vi ikke får tid til i hverdagen. Jeg tror det er sunt for oss og igjen bra for barnet som skal være rundt oss 24/7.
Du skriver at dere har alenetid etter at barnet har lagt seg, men her legger vesla seg sammen med oss hver kveld foreløpig. Så vi har aldri alenetid iløpet av døgnet. Og det går helt fint! Vi koser oss sammen alle 3 ;)

Det har aldri falt meg inn å slutte å amme for å få alenetid! Jeg strever med ammingen og ammer henne opp til hver time for å øke produksjonen. Vesla bor praktisk talt i armkroken min døgnet rundt, og sover der på dagtid. Hun har min fulle oppmerksomhet hele tiden, slik det skal være. Og jeg har ingen behov for "pauser" fra henne uansett hvor slitsomme dagene kan bli av og til. Det jeg reagerer på er dog at jeg får reaksjoner på at jeg er egoistisk og dårlig eller umoden mamma fordi jeg drar på middag med mannen et par timer. Eller handler uten å ta med babyen... men å gå med handlevogn i den ene armen og barnevogn i den andre mens man stresser seg gjennom hyllene gjør meg neppe til en enda bedre mamma

Noen vil alltid ha ymse meninger om hva andre gjør. Personlig synes jeg det er helt innenfor så lenge du selv er komfortabel med det. Jeg ammet ikke eldstemann og dro selv alene på innkjøpsrunde i forkant av dåpen mens pappaen og babyen koste seg hjemme. Gutten min roet seg heller ikke i vogn i starten og det nyttet ikke å gå fra én butikk til en annen med en hylende baby.

Pappaen til barnet er da ikke barnevakt. Det blir jo som å kalle seg selv for barnevakt hver dag du er hjemme. Reis ut å handle og kos deg, barnet har ikke vondt av å være rundt andre ett par timer :)

Tenker at hvis man har behov for barnevakt og alenetid når man har en liten baby, så er man ganske umoden og ikke klar for å få barn... :-)

Jeg må bare nevne at unger er forskjellige. Om man har en baby som hylskriker halve døgnet og generelt er misfornøyd resten av tiden, har man kanskje større behov for en time out enn om ungen sover, spiser og er fornøyd. Å si at andre er umodne fordi de har behov for barnevakt til baby er helt tragisk i min verden. Noen ganger kan litt avlastning være redningen på mye.,

Back
Topp