Vår sønn på 14 mnd har foreløpig ikke hatt barnevakt, men han er jo alene sammen med pappaen sin når jeg må noe, og vice versa når pappaen skal noe.
Jeg tror mange blir overrasket over hvor mye en baby faktisk krever, og det er jo synd, fordi det kan føre til at mange slutter å amme for å få tid alene f.eks, selv om det kanskje ikke er det man ville valgt om man visste hvor krevende det kan være, og hvor altoppslukende det er.
Vi kommer ikke til å ha vår sønn på overnatting før han er minst 18 mnd, men det er jo et personlig valg på bakgrunn av det vi vet og mener.
Vi har ikke brukt barnevakt enda fordi vi ikke har hatt behov, da en av oss har kunnet vært hjemme uansett.
Vi er ikke av typen til å bruke barnevakt for å sitte hjemme alene og gjøre ikke noe, så det blir fordi vi enten skal noe, eller fordi at barnet selv vil til f.eks besteforeldrene sine.
Fritid har vi hver kveld etter han har lagt seg.
Det finnes jo godt gjennomtenkte anbefalinger for når, og hvor lenge barna kan være borte fra foreldrene sine, men det er jo basert på et gjennomsnitt, og passer ikke for alle.
Jeg er helt for at foreldre også skal få litt tid for seg selv, og det er viktig å kunne lade opp litt, men man må også lære at man nå har en person (eller flere) med seg på veien, at deres behov skal komme først.
Man trenger ikke slutte å leve fordi man får barn, langt derifra, men man må gjøre noen valg, og dersom magefølelsen sier at man kanskje burde valgt å være hjemme, ja, så bør man kanskje det.
Tiden med barna får man aldri igjen.
Jeg tror mange projiserer sitt eget behov for tid uten babyen over på babyen, og mer eller mindre ignorerer hva babyen trenger/ønsker.
En baby vil helst være sammen med mamma og pappa (eller andre konstellasjoner av hovedomsorgspersoner) så mye som mulig, og det behovet har de lenge.
At babyen ikke gråter, eller kan si ifra, betyr jo ikke at den derfor har det optimalt.
Uansett er jo dette noe hver enkelt familie velger selv, og selv om vi har forskjellige meninger om det, er det som med alt annet; det andre mener, betyr ikke en dritt; du kan ta de valgene du vil ta uavhengig av hva andre mener.
(Til en viss grad da.

)