Barnevakt

2725020070603

Glad i forumet
Jeg føler ofte det kommer fordommer om at man praktisk talt er dårlig mor om man velger å få barnevakt til babyen sin i noen timer ...
Jeg er nybakt førstegangsmor og elsker barnet mitt over alt på jord, men må også si det er utrolig godt å få et par timer for seg selv med ei venninne eller kjæresten på kafe uten å måtte amme eller bysse vesla. Gjør det meg til en dårlig mor??
Har fått reaksjoner fra venner på at jeg ønsker å shoppe et par timer alene til dåp og 17.mai-antrekk mens pappaen ser til babyen et par timer. De fatter ikke hvordan jeg klarer å gå fra en 6 ukers gammel baby i hele to timer! Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å prøve så mye som en kjole når vesla gråter for full hals så lenge vogna står stille utenfor prøverommet :p

Mener du det er en grense på hvor gammel babyen må være før en kan få aksept for 2-3 timer barnevakt av pappa eller besteforeldre? Og hvor gammel mener du babyen bør være før besteforeldre passer en natt?

Gutten vår var hos bestemor når han var 5 uker i 3 timer, mens vi var på konsert. Hadde ingen problemer med det. Han sov jo uansett bare.
Jeg tenker at så lenge du er komfortabel med det, så er det helt greit. Babyen skal jo også være med pappaen sin, så det er jo en kjent person.
Dra å handle du, unødvendig at landre skal legge seg oppi sånne ting. Pappaen er jo faktisk ikke barnevakt, men en forelder :)

Pappaer sitter ikke barnevakt ;)
Men skjønner at det er godt med litt alenetid. Det ble vi oppfordret til da min sønn ble født.
At jeg som mamma kunne ta meg noen timer alene enten hos venner eller på shopping.
Første gangen jeg var ute alene noen timer var junior ca 6 uker. Pappaen var hjemme med han og hadde far-sønn tid :)

Er ikke uansvarlig å vil ha litt egentid.
Her var ikke junior på overnatting før han var 8 mnd. Var uaktuelt for min del. Og hadde heller ingen som ville passe han før da.
Nå er han 6 år og har aldri vært på overnatting hos besteforeldrene alene.

Drit i hva alle andre mener! Det går ikke ann å please alle andre når det kommer til sitt eget barn, ikke skal du behøve det heller men folk kommer alltid til å ha meninger om ditt og datt, og det er til å bli gal av om man liksom skal bry seg om det. Jenta vår sov hos moren min første gang når hu var 6 uker gammel, mens jeg og sambo tok oss en etterlengtet tur ut på byen for litt egentid, mens lillebror sov borte for første gang sist helg da han var 11 uker:) og det var såå deilig å kunne få litt ny giv! Vi elsker ikke barna våres noe mindre av den grunn:) har også fått barnevakt et par timer her og der for å dra til frisør, trene, ta sol osv, så du burde bare shoppe med god samvittighet :)

Gutten vår var hos bestemor når han var 5 uker i 3 timer, mens vi var på konsert. Hadde ingen problemer med det. Han sov jo uansett bare.
Jeg tenker at så lenge du er komfortabel med det, så er det helt greit. Babyen skal jo også være med pappaen sin, så det er jo en kjent person.
Dra å handle du, unødvendig at landre skal legge seg oppi sånne ting. Pappaen er jo faktisk ikke barnevakt, men en forelder :)

Vår var også 5 uker da besteforeldre passet i 3 timer fordi mannen og jeg var på kafé alene. Jeg stresset en del med å komme meg hjem hehe, men må også innrømme at det var utrolig deilig med kjærestetid! Var familien min som maste oss ut, fordi de mente det var lurt å pleie forholdet selvom man har baby! Men fikk motsatt reaksjon av vennene mine! De så forskrekket på meg og synes det var helt sykt at vi fikk barnevakt til en så liten baby! Følte meg som tidenes dårligste mor... men vesla hadde sovet hele tiden mens hun be passet og hadde det veldig bra, så var jo egentlig bare tull at det skulle være noe problem. Vi kommer til å få barnevakt en kveld i sommer for konsert vi også, men den gangen skal ingen få meg til å føle meg som en dårlig mamma for at jeg trenger tid med mannen ;) Dessuten er en fornøyd og uthvilt mamma bedre enn en utslitt mamma som aldri tar seg pause ;)

Pappaer sitter ikke barnevakt ;)
Men skjønner at det er godt med litt alenetid. Det ble vi oppfordret til da min sønn ble født.
At jeg som mamma kunne ta meg noen timer alene enten hos venner eller på shopping.
Første gangen jeg var ute alene noen timer var junior ca 6 uker. Pappaen var hjemme med han og hadde far-sønn tid :)

Er ikke uansvarlig å vil ha litt egentid.
Her var ikke junior på overnatting før han var 8 mnd. Var uaktuelt for min del. Og hadde heller ingen som ville passe han før da.
Nå er han 6 år og har aldri vært på overnatting hos besteforeldrene alene.

Helt enig. Vi planlegger en kjærestetur en helg når junior er ett år. Synes det er innenfor :)

Jeg visste jo at babyen klarte seg fint uten meg, men morsinstinktet mitt sa noe helt annet. Det er bare sånn jeg er laget. Mamma tok med babyen på trilletur rett etter amming og jeg visste baby ikke ble sulten før etter 1,5 -2 timer og sa de skulle være tilbake til da. Prøvde å enten slappe av eller gjøre husarbeid el, men plutselig tok jeg meg i å stå å se ur av vinduet. Så jo ikke lengre enn til naboen og visste de var lengre unna så jeg ikke kunne se de så var jo helt poengløst å stå der å glane:p Så da gikk jeg vekk, men klarte ikke å konsentrere meg og fem minutter senere finner jeg meg selv stående foran vinduet igjen :p Rastløs og urolig i kroppen, selv om jeg VET at baby har det bra og at jeg egentlig vil ha litt fri. Men nei.

Det er opp til hver enkelt mener jeg, både med de små og de store! To timer vekk fra en 6 ukers baby skal gå helt fint! Ikke tenk på hva andre syns og mener, gjør det du føler er rett! Mamma har jo godt av litt mammatid hun og ;) en glad mamma er en god mamma :D

Og som flere har sagt er ikke pappa barnevakt for sitt eget barn ;)

Far blir aldri barnevakt, og heller ikke mor. Det er da lovpålagt å ta vare på barna sine.

Hyggelig at besteforeldre har mulighet til å passe barna noen timer i uken. Helt innafor det. Har ikke fordommer mot noen som har barnevakt, men må innrømme at jeg syns det er spesielt om man har barnevakt hver eneste helg. Finnes jo noen foreldre som ikke orker å være med barna sine av diverse grunner..

Ellers er det viktig med egentid. For å være en god mamma må man ha overskudd :) Så ta deg litt fri med god samvittighet ;)

En pappa er ikke barnevakt etter min mening.

Alle gjør vel det de føler for. Jeg valgte selv at min datter på 4 uker var hos svigermor en dag i uka i 3 timer. Etterhvert ble det 4 og 5 timer. Når hu var 4 mnd sov hu hos svigermor. Hu er i dag 10 år og de to har ett utrolig bånd mellom seg.

Jeg visste jo at babyen klarte seg fint uten meg, men morsinstinktet mitt sa noe helt annet. Det er bare sånn jeg er laget. Mamma tok med babyen på trilletur rett etter amming og jeg visste baby ikke ble sulten før etter 1,5 -2 timer og sa de skulle være tilbake til da. Prøvde å enten slappe av eller gjøre husarbeid el, men plutselig tok jeg meg i å stå å se ur av vinduet. Så jo ikke lengre enn til naboen og visste de var lengre unna så jeg ikke kunne se de så var jo helt poengløst å stå der å glane:p Så da gikk jeg vekk, men klarte ikke å konsentrere meg og fem minutter senere finner jeg meg selv stående foran vinduet igjen :p Rastløs og urolig i kroppen, selv om jeg VET at baby har det bra og at jeg egentlig vil ha litt fri. Men nei.
Sånn var eg også, spesielt med førstemann. Var i 30-årsdag da han var to mnd, morfaren passa han, og me var vekke tre-fire timar. Eg kunne ikkje komme meg fort nok heim, mens morfar var skuffa fordi mini hadde sovet heile tida, og at me kom heim så tidleg;)

Far blir aldri barnevakt, og heller ikke mor. Det er da lovpålagt å ta vare på barna sine.

Hyggelig at besteforeldre har mulighet til å passe barna noen timer i uken. Helt innafor det. Har ikke fordommer mot noen som har barnevakt, men må innrømme at jeg syns det er spesielt om man har barnevakt hver eneste helg. Finnes jo noen foreldre som ikke orker å være med barna sine av diverse grunner..

Ellers er det viktig med egentid. For å være en god mamma må man ha overskudd :) Så ta deg litt fri med god samvittighet ;)

Er enig med deg ang å ha barnefri hver helg. Har absolutt ikke et sånt behov. Men en frikveld i måneden for å gå ut å spise med mannen, kino med ei venninne osv må jeg innrømme at jeg gjerne takker ja til. Har ingenting med at jeg trenger fri fra barnet å gjøre, men at jeg fortsatt også har lyst til å finne på ting som er litt mer slitsomt å få til med baby på armen :)

Sysnt det var lettere for meg med Nr 3 en med Nr 1 og gå i fra. Men det var for min del.. Ikkje babyen. Nå har eg ein baby på 1 mnd og har kjørt og handla alene noen gangen uten problem.. Men han er veldig avhengi av pupp. Så kan ikkje gå lenger en Max 1 time :/ babyen klarer seg jo fint med pappa :) men han mangler puppen :p

Herregud, det er jo helt teit :o kos deg du, ungen har det nok fint et par timer uten deg også :)

Da frøkna mi var 3,5 uke møtte jeg en nabo da jeg var på trilletur. Fikk beskjed om å hente flasker og melk hjemme så jeg kunne gjøre som jeg ville noen timer :) vinn-vinn :D jeg, ungen og naboen kosa oss :D

Back
Topp