Barnevakt ved fødsel

Kobberfruen

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Her i huset har vi allerede begynt å planlegge det praktiske rundt fødsel. Det er flere årsaker, men den viktigste er at vi har så lite familie som kan hjelpe oss med han som fyller 6 år i terminmåneden.
Mannens foreldre kan ikke hjelpe oss, og jeg har kun min mor/stefar igjen. Søster m/ familie er på ferie i august:yuck:. All nevnt familie bor en flyreise unna, og siden det er sannsynlig at babyen fødes før skolestart, er de fleste vennene våre på ferie, og guttungen hjemme med oss.
Løsningen ble en full flex flybillett til mamma, så får vi håpe at vi treffer greit med timingen. I verste fall får jeg ta hele eller deler av fødselen alene.

Noen andre som har det sånn eller har opplevd noe sånt? Gikk det bra?

Vi prøver å legge den kabalen selv.. har en sønn på 9år og ikke veldig mye familie rundt oss.. vi har snakket om at jeg kanskje burde søke fødeplass på Kalnes i Østfold istedet for Ahus, da mamma bor i Østfold.. men vil jo egentlig føde på Ahus da det er der jeg føler meg trygg.. ikke en lett kabal å legge.

Her har vi heldigvis mye familie i nærheten, men hadde vi ikke hatt det hadde jeg spurt foreldre til vennene til ungene om de kunne passet ei lita stund. Evt spurt de som jobber på skole/bhg om de vet om noen flinke barnevakter i nærheten ( hadde brukt tid på å bli kjent med nye folk selvfølgelig) :)

Går det an å gardere seg med noen foreldre i barnehagen? Hvis han har noen barn han pleier å være med.. evn forberede litt så han har vært på noen overnattinger på forhånd.. :)

Vi har kun mamma i nærheten av familie og er ikke veldig mange som tørr/orker/vil være barnevakt for såpass mange barn.. så forrige fødsel var vi må runde og leverte barn her og der før vi stoppet på sykehuset.. mor med rier og far lettere stressa med spente barn i baksete:laughing021

Hva med å bare ta med ungen på sykehuset. Pappa eller en annen er vel også med. Sånn at barnet kan gå ut å vente litt dersom det blir ille osv...er vel muligheter sånn også. Hvertfall hvis barna er litt større en bhgalder. Jeg hadde fint tatt med begge mine på 5 og 8. Har man ikke andre valg så går nok det helt fint.
De kan se på tv på venterom/kantine. Ipad.

Klart drøyer det over dager kan jo det bli slitsomt. Men, sånn er det og man vet jo ikke. Dessuten er jo dette en gang for en veldig tidsbegrenset periode.

Vi bor på tun med tre hus - oss, svigers og svigerinna mi, så barnevakt til 4-åringen blir ikke noe problem. :)

Desto værre er d hvis ei av de 5 kyrne som har termin i samme tida er i gang med kalving... :sorry: Ikke like lett å erstatte bonden... Håpet er å få folka på nabogården til å være hjemme og «på vakt» :)

Forrige gang dro vi til sykehuset klokka tre om natta. Visste ikke hvor lenge vi kom til å være borte, så på veien dit, satte vi av hunden vår hos foreldrene mine. Da pappa sto opp, og oppdaget hunden, fikk jeg sms: "Vi har en hund. Hva har dere?" noen timer senere kom ungen.

Denne gangen har vi et barnehagebarn pluss hund. Drar vi til sykehuset i løpet av dagen, får foreldrene mine hente i barnehagen. Og må vi dra på natta, blir det som sist. Men vi må nok da vekke en av besteforeldrene for at de skal vite de må levere i barnehagen før jobb. Noen ganger er pappa ute og reiser, og mamma må ofte dra hjemmefra før bhg åpner. I så fall har jeg en bror, og eventuelt bhg-foreldre jeg vet jeg kan spørre om å være reserve.

Vi har svigers vegg i vegg med oss. Med nr 2 gikk vannet kl 03 på natten. Da ble svigermor ringt og hu kom inn til oss for å passe nr 1. På den måten trengte vi ikke å vekke nr 1. Blir nok på samme måte nå også. Svigermor er hjemmeværende så ikke noe problem sånn sett. Verre er vel at det er ferie tid.

Hva med å bare ta med ungen på sykehuset. Pappa eller en annen er vel også med. Sånn at barnet kan gå ut å vente litt dersom det blir ille osv...er vel muligheter sånn også. Hvertfall hvis barna er litt større en bhgalder. Jeg hadde fint tatt med begge mine på 5 og 8. Har man ikke andre valg så går nok det helt fint.
De kan se på tv på venterom/kantine. Ipad.

Klart drøyer det over dager kan jo det bli slitsomt. Men, sånn er det og man vet jo ikke. Dessuten er jo dette en gang for en veldig tidsbegrenset periode.

Barn under 12 år får ikke lov til å være på sykehuset uten tilsyn av voksen;).

Går det an å gardere seg med noen foreldre i barnehagen? Hvis han har noen barn han pleier å være med.. evn forberede litt så han har vært på noen overnattinger på forhånd.. :)

Vi har kun mamma i nærheten av familie og er ikke veldig mange som tørr/orker/vil være barnevakt for såpass mange barn.. så forrige fødsel var vi må runde og leverte barn her og der før vi stoppet på sykehuset.. mor med rier og far lettere stressa med spente barn i baksete:laughing021

Vi må alliere oss med noen andre foreldre i tilfelle noe skjer på natta eller et annet dumt tidspunkt, og det går sikkert bra så lenge folk er hjemme og ikke på ferie.

Barn under 12 år får ikke lov til å være på sykehuset uten tilsyn av voksen;).

En fødsel er jo spesielt. Og i enkelte kriser må det vel gå an. Også er det vel en partner med som kan passe på. Ser at det ikke er ideelt. Selv om jeg kunne gjerne hatt ungene med meg inn skjønner jeg de som ikke ønsker det også såklart

Vi prøver å legge den kabalen selv.. har en sønn på 9år og ikke veldig mye familie rundt oss.. vi har snakket om at jeg kanskje burde søke fødeplass på Kalnes i Østfold istedet for Ahus, da mamma bor i Østfold.. men vil jo egentlig føde på Ahus da det er der jeg føler meg trygg.. ikke en lett kabal å legge.

Er en fordel å føde der du føler deg trygg og nærmest mulig hjemmet deres da?
Kanskje din mor kan rykke ut til dere hvis fødsel går i gang?

En fødsel er jo spesielt. Og i enkelte kriser må det vel gå an. Også er det vel en partner med som kan passe på. Ser at det ikke er ideelt. Selv om jeg kunne gjerne hatt ungene med meg inn skjønner jeg de som ikke ønsker det også såklart

Jeg er operasjonssykepleier og kjenner systemet godt hos oss. Ingen muligheter for å ha de med der, og det er ikke spesielt vanlig at man kan det på andre sykehus heller.
Da må man evt være alene på føden til partner har skaffet barnevakt.

Jeg er operasjonssykepleier og kjenner systemet godt hos oss. Ingen muligheter for å ha de med der, og det er ikke spesielt vanlig at man kan det på andre sykehus heller.
Da må man evt være alene på føden til partner har skaffet barnevakt.

Åja. Ok. Vet om fler som har hatt med litt større barn. Det kan være litt ulikt ja...men håper de fleste finner gode løsninger. Det er jo kjedelig å stresse med i siste liten. En god nabo eller kjent forelder til venner kan være løsninger. Folk er jo gjerne rause og flinke til å bidra når andre trenger det egentlig!

Å hjelp, dette stresser meg også kjenner jeg... Jeg tror i verste fall at vi får ta med gutten vår og håpe at foreldrene mine som bor 4 timers kjøring unna fødestedet kan møte oss på sykehuset og ta han med hjem igjen. Kanskje naboene hadde stilt opp de timene det tok foreldrene mine å komme, men er redd for å spørre kjenner jeg. Og kan jo uansett ikke belaste noen om natta eller hvis de er opptatte. Har ingen andre her som kan passe. I verste fall må jeg dra alene, men da er spørsmålet hvordan jeg skal komme meg til sykehuset. Tar jo 2 timer å kjøre. Jeg tror faktisk det beste er å ta med barnet på sykehuset og pappaen kan ta seg av han til barnevakten når fram.

Å hjelp, dette stresser meg også kjenner jeg... Jeg tror i verste fall at vi får ta med gutten vår og håpe at foreldrene mine som bor 4 timers kjøring unna fødestedet kan møte oss på sykehuset og ta han med hjem igjen. Kanskje naboene hadde stilt opp de timene det tok foreldrene mine å komme, men er redd for å spørre kjenner jeg. Og kan jo uansett ikke belaste noen om natta eller hvis de er opptatte. Har ingen andre her som kan passe. I verste fall må jeg dra alene, men da er spørsmålet hvordan jeg skal komme meg til sykehuset. Tar jo 2 timer å kjøre. Jeg tror faktisk det beste er å ta med barnet på sykehuset og pappaen kan ta seg av han til barnevakten når fram.

Det ordner seg helt sikkert. Var ikke meningen å stresse deg:).
Dere må jo dra tidlig i forløpet siden det er to timers reisevei, så da rekker sikkert barnevakten å reise og møte dere.:D

Er en fordel å føde der du føler deg trygg og nærmest mulig hjemmet deres da?
Kanskje din mor kan rykke ut til dere hvis fødsel går i gang?
Er like langt til begge stedene.. og mamma har ikke bil :inpain: men må jo bestemme oss snart, for skal på første sv.skaps kontroll på tirsdag..

Vi har en som blir ca 18 mnd i tiden rundt termin. Vi håper at ei venninne av meg eller søstera mi kan passe han,men da må han være litt mer vant med dem og at de kan gjøre en del ting. Dette blir jo i den tida han skal begynne i barnehage også, så blir mange forandringer for lillemann på en gang.

Kjenner jeg er mest stresset for å forlate min lille baby alene mens jeg føder. Men det går jo bra.

Det ordner seg helt sikkert. Var ikke meningen å stresse deg:).
Dere må jo dra tidlig i forløpet siden det er to timers reisevei, så da rekker sikkert barnevakten å reise og møte dere.:D
Ja, det samme sier mannen. Han er overhodet ikke stresset. Det ordner seg nok. Men det er lurt å tenke gjennom dette i god tid, så fint du tar det opp:)

Min er 13 da det blir fødsel, men jeg kommer til å sende han til moren min som bor 10 km unna oss, tenker jeg. :) funker ikke det, blir det enten min far, eller farmor og farfar, eller bestevenninnen min som er naboen vår! :) det meste ordner seg så lenge en har et nettverk :)

Back
Topp