Barnevakt når fødselen starter?

piekz

Betatt av forumet
Hei.

Dette gjelder så klart bare dere som har en eller flere fra før, men hvordan gjorde dere det med barnevakt til største barnet? Vi har en 2 åring og bare en farfar 30min unna som er ikke verdens beste farfar for å si det sånn... Vil gjerne høre deres løsninger til det.
Ser liksom ikke for meg å ringe han midt på natta for å så vente 30-40min til han er her + å dra til sykehus i 45min. Det er andre fødselen min og den går jo gjerne kjappere enn den første (tok bare 5t med førstemann)

Håper på noen tips eller erfaringer :)

Jeg har ikke tenkt på det engang, jeg er aleine med ei som da er 8,5 og hu pleier ikke å være så mye hos faren på den tiden av sommeren da vi holder på med hobbyen vår da. Og jeg må jo si at det enkleste er nesten om jeg gjør som vanlig og bor i telt en eller annen plass for da har jeg så mange som kan være barnevakt haha men men jeg får nesten bare se utover våren og sommeren hvordan formen og alt er hvordan jeg skal gjøre det.

Naboen har sagt vi bare kan komme over eller ringe til henne om det skulle skje noe på natta. Men i utg.punktet skal søsteren til samboer være den vi har tenkt å belage oss på når det skjer noe:)

Det har jeg ikke tenkt på :p er lenge til. I verste fall får jeg dra på føden alene

Jeg og eksen har ungene 50/50 så viss jeg får på termin er det den uka de er hos faren. Viss ikke må jeg vel kanskje høre med mora mi om hun kan ta litt ferie å være her når det nærmer seg. Hun bor 2 timer unna med båt. Sambo sin familie bor i Trøndelag. Tenker at i værste fall kan jeg høre med foreldrene til eksen.

Mine foreldre bor på vei til sykehuset. Ellers har jeg 2 venninner som kan komme hit/jeg levere dit.
Sist kom mamma hit, så når eldste våknet tok hun han med hjem til seg. De har 10 min å kjøre og vi har 20-25 min til sykehuset.

Har ikke spurt enda siden vi ikke har fortalt nyheten til noen. Men jeg er sikker på at søster min dom bor 10 min fra oss, passer med glede :) Vi bor bare 5 min fra sykehuset, så transporten bør også gå greit :)

Vi har også begynt å tenke på det.. Har ingen familie i nærheten, og mannen har veldig lyst til å være med. Uheldig at det også er i sommerferien når bhg er stengt og mange er bortreist
Vi har tenkt å spørre ei i bhg om hun har mulighet til å ta det oppdraget. Men vanskelig med såpass uforutsigbart tidspunkt...
Hadde noen gode naboer før, men nå er alle med barn flyttet ut og ingen vi kan stole på.
Tenker også at "worst case" er at jeg drar alene.

Vi har det litt som deg, VeL, ingen naboer siden vi flyttet nylig hit. Er ikke kjent med noen.
Har en vennine på vei til sykehuset men hun er lærer og dem har gjerne litt fri og reiser i juli ;-)
Ellers tenkte jeg også å spørre bhg ansatte. Har to litt eldre damer som Niklas føler seg veldig trygt med. Dem har hvertfall ikke andre barn hjemme dem må passe på så det kan være et alternativ... Bare at fødsler er jo gjerne ikke planlagt :( gjør det litt vanskelig... Hmpf.

Bra vi har begynt å tenke allerede, piekz! :) Det må ordne seg på et vis.

Skal også høre litt med føden når jeg kommer dit - ikke i håp om å dra dit alle tre, men for at de har jo sikkert hørt den før. Kanskje de har noen kreative løsninger?..

Vil helst ikke være der alene, men foretrekker selvsagt å vite at snuppa har det bra med pappaen hvis ikke en annen løsning finnes tidsnok.

Hva med å stikke innom april/mai- forum og høre om de har noen med lignende utfordring i nærheten? Ja- veldig kreativt og krever litt kjenskap, men kan jo bli starten på et vennskap og ;)

Vet at en venninne fortalte om problemet, hun fødte langt borte fra familie og venner, og fikk familierom og lov til at datteren (6,5 år) var der under fødsel. Faren løp litt mellom føden og familierommet for å passe på, og sykepleierne byttet på å sjekke til henne. Hun kunne dra i snoren om noe var galt osv. Men ikke alle sykehus som har kapasitet til det da, dessverre :(

• Liker
Reactions: VeL
Ja det hadde vært en løsning. Men skal føde på riksen og dem har ikke pasienthotell. Tviler uansett på at riksen har kapasitet til noe sant. Føden i Oslo i juli er vel ikke så rolig der nei ;-)

Her venter jeg min første, så trenger ikke tenke på det. Men da jeg ble født, vet jeg mamma tok taxi til sykehuset mens pappa var hjemme med mine eldre søsken. All familie bodde 2 timer unna.

For meg er det første barnet, men har jo en hund som noen må hente/passe. Søsteren min bor her i Oslo, men regner med hun kommer til å befinne seg på en eller annen gjørmete festival på den tiden, så blir nok foreldrene mine som tar hun. Heldigvis klarer jo en hund å være litt alene før noen kommer og henter henne, men fortsatt like viktig å ha det i orden når den tid kommer :)

Vi har mine foreldre 10min unna, så de kommer nok ganske kjapt til oss når det er tid for å dra :) tenker de holder seg hjemme rundt min termin, og ikke er på ferie da :p
Om det plutselig skulle skjært seg, kan vi nok ta kontakt med en venninne :)

Hos oss har vi både mormor og bestemor som bor på vei til sykehuset. Begge pleier å ha masse ferieplaner og være borte store deler av sommeren, så håper at ihvertfall en av dem kan holde seg hjemme når fødsel nærmer seg, evt ha med storebror på ferie:) ellers bor bestefar like ved sykehuset, og så har vi en tante som alltid stiller opp som evt kan bo her tiden rundt fødsel. Så en løsning finner vi helt sikkert :) men må innrømme at jeg gruer meg veldig til akkurat det allerede!

Har heldigvis all familie i nærheten men det er jo en utfordring at det er midt i ferien og at føden muligens er stengt her så vi må reise litt lengre:) stresser ikke mine 2 foregående fødsler har vart i 1,5 døgn så tror nok jeg vil ha tid når jeg kjenner riene komme:)

Har blitt indusert før termin med de to første så håper nesten det skjer nå og så blir det litt enklere å planlegge. Sist leverte vi hos besteforeldre kvelden før og dro på sykehuset neste morgen. Veldig praktisk! Hvis det skulle starte av seg selv så har vi besteforeldre 20 minutter unna også skylder naboen oss en tjeneste da vi passet gutten dems for to uker siden da de fikk nr to.

Back
Topp