barnets vekt

janey

Andre møte med forumet
I dag var jeg på sykehuset og tok ultralyd.Ting kunne vært bedre,babyen veier bare 1557 gram og jeg er i uke 34[&:]Har fått ny time på torsdag,da skal jeg ta ny ultralyd for å se om han får nok blodtilførsel og næring.Håper virkelig alt er bra med han så han får litt mer kjøtt på kroppen før han kommer ut[8|]Det positive var at hjertet hans slo glimrende og han bevegde seg som han skulle.Er det noen andre her som er i samme båt som meg?

Hei sann. Jeg var i samme båt som deg i forrige svangerskap. Ble hastekeisersnitt i uke 34, jenta mi veide 1560 gram. Hadde massive infarkt i morkaka, og minimalt med fostervann.

Tok de keisersnitt på deg med en gang el.ble du liggende litt?Hvordan får man infarkt i morkaken,får de ikke nok mat da?Sorry alle spm.men jeg aner ingenting om dette her.Ekkel situasjon å havne i.

hei
trur ikkje eg er i samme båt, men når eg var på kontrol hos jordmor på fredag synes ho at magen hadde vokst, veldig lite. Eg ligger fortsatt innenfor den grønnekurven i forhold til sf mål,men heilt i nerkant. Så eg skal på ny jordmortime på mandag, og viss situasjonen er likedan da skal eg kreve å få meg en ultralydtime berre for å se på dette, vart litt små engstelig og da er det bedre å få sjekket det en gang formasse. men nå skal eg først vente og høre kva jordmoren sider på mandag.

Helt i orden at du spørr. Det er derfor vi møtes her. For å dele erfaringer og bekymringer.

Fra uke 28 begynte jenta mi å flate ut på sf-målet. Ble da tatt jevnlig ul. Men vekst avviket bare økte, med -10%, så -17%, så -25%, til det ble -49% vekstavvik. De drygde det i det lengste fordi jo lengere en er i mors liv jo bedre. Under visse forutsetninger. Tilslutt var det heller inget fostervann igjen. Ble da innlagt, og skulle ta keisersnitt dagen etterpå. Men så utover kvelden begynte hun å slite, og hjerterytmen var ikke lengere målbar. Så da ble det hastekeisersnitt på natta.

Noen har dåliger morkakefuksjon enn andre. Morkaka har en begrenset levetid, like langt som svangerskapet. De som går på overtid, blir satt i gang i uke 42, så kan en se små infarkter i morkaka.
Når det oppstår infarkt i morkaka så dør den delen av morkaka. Det blir ingen blodforsyning til det området.

Jeg hadde massive/mange store infarkter. Det største målte 7 gange 10 cm. Morkaka mi veide ca 175 gram. Det vil si at den hadde sluttet å vokse.

Noen har dåligere morkakefunksjon, det kan være genetisk, stress, røyking etc. Følgene av det er at en føder dysmature barn. Altså barna har for lav vekt, i forhold til hva som er forventet.

Husmusa: Kan du ha svangerskaps diabetes? De er kanskje redde for en stor beibi da? Kjekt å vite om slike ting før fødselen starter.

Lalina: Ja flater en ut på sf-målet, så krev en ul. Mål bebien, fostervannet og blodforkyninga i morkaka. (snakker av erfaring, unner ingen min opplevelse)

oi det var lite ja, men du fr vel skikkelig oppfølging hvertfall, jeg skal ha tvillinger og de veier allerede 2300gram hver allerede[8|] så det er litt forskjell ja...

ORIGINAL: carina82

Hei sann. Jeg var i samme båt som deg i forrige svangerskap. Ble hastekeisersnitt i uke 34, jenta mi veide 1560 gram. Hadde massive infarkt i morkaka, og minimalt med fostervann.

Åssen kan de så nøyaktig si hva ungen veier når den er i magen?? Er det de sier til å stole på, er det helt sikkert??

ORIGINAL: lalina

hei
trur ikkje eg er i samme båt, men når eg var på kontrol hos jordmor på fredag synes ho at magen hadde vokst, veldig lite. Eg ligger fortsatt innenfor den grønnekurven i forhold til sf mål,men heilt i nerkant. Så eg skal på ny jordmortime på mandag, og viss situasjonen er likedan da skal eg kreve å få meg en ultralydtime berre for å se på dette, vart litt små engstelig og da er det bedre å få sjekket det en gang formasse. men nå skal eg først vente og høre kva jordmoren sider på mandag.

Dette var det samme som skjedde meg og jeg kom ut av sykehuset med et stort glis. Ofte de vokser i rykk og napp, men likevel veldig greitt å ha ting under kontroll.

Symfysemålet mitt ble målt til 25 cm i uke 31, men nurket var likevel 1700 gram.

Back
Topp