Barnets vekt

Luskeliten

Flørter med forumet
Jeg var på ultralyd for et par dager siden. Legen mente barnet veide ca 2,2. Jeg er 32 uker på vei. Synes dette hørtes mye ut. Han sa videre at han regnet med at sluttvekten ble på ca 4 kg. Har veid lite hele svangerskapet, men har hatt en liten vokseperiode nå. Gått opp 8 kg totalt. Vet ikke hva som er normalt jeg, men fikk litt angst når jeg hørte 4 kg :(. Skal jo få han ut også...

Er ikke 4kg beregnet i normalen?
Vi fikk jo så fin beskjed på den første UL:
"Du er stor, mannen din er stor, baby blir stor. 4kg for deg er lett."
Se for deg en russisk kvinne på 153, og sleng på en dialekt. Selvfølgelig bli alle over 170 store for henne :p

Her har de tippet 4,3 kg ved termin. Håper ikke h*n er stort større. Skal tross alt ut også som du sier.
Jeg har gått opp 18 kg til nå.
Noen ganger stemmer det ganske bra, noen ganger bommer de kraftig.
Med guttungen traff de. Med niesen min bommet de kraftig.

Med første ungen min estimerte de over 4 kg, men var 3,3 to uker før termin når han kom, så ikke alltid de treffer :) jeg ville ikke bekymret meg! Venninna mi fikk også høre over 4 kg og fikk 3,7 kg 13 dager på overtid.

Sist ble babyen min estimert til å være 4,5 ved termin, kom 13 dager over å veide "bare" 4,3 :)..
Skal på vektestimering om 2 uker nå, spent på hva de kommer frem til denne gangen.. Håper ikke baby viser seg å bli mye større enn sist:)..

Jeg fikk vite at min baby kom til å være over 4kg, men var bare 3,1kg da hun ble født til termin. Ta det med ro :)

Jeg fikk også høre at vesla kom til å ligge på ca 4kg, hun veide kun 2,9 :)

Førstemann her veide rett over 4 kg. Følte ikke det var lettere å få ut nr 2 på 3,6kg.

Er vel hodeomkretsen som har noe å si?

Jeg har også fått beskjed om at han vil veie ca 4,2 kg.... Dette var nok til at jeg begynte og grue meg litt ekstra. Veldig spent på å se om det stemmer til slutt!

Ei på jobb fikk vite at ho ventet en svær gutt, men ut kom ei lita jente. Usikker på vekta. Men var iallfall stikk motsatt av hva ho fikk beskjed om. Tror ikke vi skal bekymre oss for mye.
Har også hørt at hodeomkretsen, leie osv. har mer å si enn antall kg.
Men må jo ærlig innrømme at jeg håper ikke det er en godklump på 5-6 kg.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

På 3d ul i uke 29 så fikk jeg estimert ar den lille kom til å bli ca 3,6. Dette var også beregnet på min forrige som var 3346 gram, 10 dager på overtid

ved vekstestimering, så har de en feilmargin på +/- 20%... Så det er jo en del. På 3D ultralyd, ble prinsen vår estimert til å være 4 % over gjennomsnitt.. på det tidspunkt var gjennomsnitt 1610 (var uke 31+0), så 4 % over ble 1660.

Sniker fra januar..

Jeg fikk beskjed om at min bebis skulle bli 4.2-4.3 til termin og prinsen kom ut 4 dager over med sine 3395 g, så ta det med en klype salt :)

Det er jo i hovedsak hvor stort hodet er som avgjør hvor hardt det er å få dem ut- kroppen kommer jo bare plumpende ut etter

En venninne av meg har STORE babyer, minste var 4,6 og største var 5,3- giga babyer.
Hun sier hun minste var verst for hu hadde ett hode på 39, mens de andre lå på 36-37, men var lengre en minsten.

I tillegg så bommer de stort sett veldig på estimering.

Hos meg estimerte de gutten min til å være 3,6-3,7 på termin, men han veide bare 3055g 6dager over termin!

Går nok bra uansett- ikke ta sorgene på forskudd

Når er det vanlig at de estimerer vekta? Er det allerede rundt uke 32? Er jo fortsatt en stund til termin da.... Mye kan vel skje med vekta fortsatt. Er det jordmor som gjør det?

Når er det vanlig at de estimerer vekta? Er det allerede rundt uke 32? Er jo fortsatt en stund til termin da.... Mye kan vel skje med vekta fortsatt. Er det jordmor som gjør det?
Tror ikke det er vanlig i det hele tatt med mindre man er på ekstra oppfølging med ul :) alternativt på overtidskontroll kanskje? Det har jeg aldri vært på så vet ikke om det.

Back
Topp