Barnets fastlege

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Imorgen skal jeg fikk time med spesialist og barnet har fått noen prikker som vi tror kan være vannkopper så han skal til legen med henne imorgen.

Må han til min fastlege eller sin egen?

Barnet får automatisk mors fastlege om dere ikke har byttet aktivt for barnet

Men hvor gammelt er det, siden dere skal til legen for vannkopper ? Yngste mi måtte vel og merke til legevakt og lege og innlegges, men hun var altså ikke kommet til termin når hun fikk det (født tre uker før termin og vannkopper to uker gammel) og da ble de etterhvert superinfisert og måtte ha antibiotika. Men det er fordi hun var så lita, helt nyfødt. Sånn ellers er det poxclin eller hvitvask eller en annen jeg ikke husker navnet på, evt paracet og hold seg unna de som ikke skal smittes.

Det spiller ingen rolle, bare ring til legesenteret og be om en time, så får dere en time hos den som har mulighet først.
De vet uansett hvilken liste både du og barnet står på. ;)

Det spiller ingen rolle, bare ring til legesenteret og be om en time, så får dere en time hos den som har mulighet først.
De vet uansett hvilken liste både du og barnet står på. ;)
Men dersom mor og far tilhører ulike legesenter så er det et poeng å vite hvilket senter ungen hører til ;-)

Det Sara sa. Så lenge dere ikke har byttet fastlege, har barnet samme fastlegen som deg. Og de fleste legekontor foretrekker vel at man IKKE kommer inn med vannkopper, av hensyn til andre pasienter.

Men dersom mor og far tilhører ulike legesenter så er det et poeng å vite hvilket senter ungen hører til ;-)

Tja, egentlig ikke, for man er ikke pålagt å gå til sin fastlege, men man har ikke rett på å gå foran de som står på den aktuelle legens liste, slik man har hos egen fastlege.
Barn går gjerne foran uansett, og i verste fall får man bare beskjed om å ringe den andres fastlege, det er ikke verre. ;)

Du kan også sjekke på Helsenorge.no, og bytte lege der også.

Tja, egentlig ikke, for man er ikke pålagt å gå til sin fastlege, men man har ikke rett på å gå foran de som står på den aktuelle legens liste, slik man har hos egen fastlege.
Barn går gjerne foran uansett, og i verste fall får man bare beskjed om å ringe den andres fastlege, det er ikke verre. ;)

Du kan også sjekke på Helsenorge.no, og bytte lege der også.

Jada man kan alltids sjekke, og bytte. Og kan sikkert få hjelp andre steder også .Men det logiske er i utgangspunktet å forholde seg til barnets fastlege som med mindr eman har byttet er mor sin. Eller. Dengang legen min reduserte listen sin så jeg fikk ny. Og ungene ble igjen
Da måtte vi faktisk flytte dem over til min lege manuelt.

(jeg klarer åpenbart alltid å havne på den listen som har vikar som kommer tilbake og reduserer lista og slutter og sånn. Så jeg har pr nå min 3. Eller 4 lege uten å bytte med vilje i det hele tatt på de snart seks årene vi har bodd her. De andre legene på senteret har stort sett holdt seg i ro.
Jeg hadde vel fire på det forrige stedet vi bodde også. En lege, vikar. Legen igjen, sluttet, nylige, vikar, legen igjen. Så flytta vi.)

Men altså, fars lege kan hjelpe om de har tid og lyst, men barnets lege er større sjanse

Ja vi hsr forskjelligr legesentre.

Jeg vet ikke omndet er vannkopper eller brennkopper eller noe, og tenkte å ha henne fri fra bhg for å spørre lege om hun kan gå i bhg på tirsdag eller om hun må holdes hjemme. Er det feil?

Ja vi hsr forskjelligr legesentre.

Jeg vet ikke omndet er vannkopper eller brennkopper eller noe, og tenkte å ha henne fri fra bhg for å spørre lege om hun kan gå i bhg på tirsdag eller om hun må holdes hjemme. Er det feil?
Neida, klart det ikke er feil, behandlingen er ulik om det er brennkopper eller vannkopper så finner du ikke ut av det (de ser ettrhvert meget forskjellige ut) så er det ikke dumt å gå til legen.

Vannkopper betyr hjemme en god uke. Brennkopper avhenger av hvor mange og hvordan de er plassert, vår bhg da det var greit så lenge de var tildekket .og hennes var på ryggen så de var dekket av klær. Bhg bruker jo papir på strllematta og hansker når se bytter bleier men var ekstra obs på det med henne da.

Men altså, det naturlige er at dere kontakter barnets fastlege for å få råd og veileding

Kommer nok mer ann på legekontor til legekontor, og ulik praksis rundt om.

Barn skal gå foran, slik 87 modell sier, men det er også slik som Sara sier, at barn følger morens fastlege.

Vi måtte kontakte fastlegen forrige uke med min sønn. Fastlegen til pappaen nektet å ta han inn. *oppgitt*

Back
Topp