Barnets etternavn...

Jeg har både mor og fars etternavn. Sønnen min har samboeren min sitt etternavn.
Når vi gifter oss, tar jeg bare hans etternavn jeg også.
Jeg vil ikke velge av mine to etternavn (eller, det ene er jo mellomnavn), men det er mulig jeg i fremtiden tar gårdsnavnet der jeg vokste opp som mellomnavn, og da vil jeg at barna mine skal det også.

Ja dette er vanskelig
Nå har vi allerede vært gjennom dette, siden vi har et barn fra før. 
Både mannen min og jeg har to etternavn, (altså mellomnavn fra mor og etternavn fra far)
og bruker begge konsekvent. Vi brukte laaang tid på å finne ut av dette, og måtte til slutt bare velge noe og tenkte at vi evt kunne forandre det etterhvert. Nå sier jenta vår sitt fulle navn, så det blir rart å bytte. 
For meg var det viktig at alle navn var likestilte, at ikke vi tok den tradisjonelle varianten med far sitt etternavn sist og mors navn som mellomnavn, selv om det har sine praktiske fordeler. 
Vi endte opp med  mors sitt siste navn først, og far sitt mellomnavn som siste navn. (kronglete, skjønner om du har falt av). Det ble sånn fordi det klang bra, og både min mor og hans far blandet seg i valget, og vi tok de to andres navn.
Så nå har vi alle tre forskjellige navn som siste etternavn.. Litt dumt,  men sånn ble det. Søsknene skal jo hete det samme, og vi har alle et navn til felles! (utenom far og jeg da. Men han vil ikke bytte, så da vil ikke jeg heller.)  

Eldstemann har faren sitt etternavn som mellom navn og mitt som etternavn. (annen far.)
Lillemor har mitt som mellomnavn og fars som etternavn. Kjærest kommer fra en gård, så da var det mest naturlig at hun fikk hans etternavn. Kommer sikkert til å gjøre det samme med mini.

Da vi giftet oss så tok jeg mannen min sitt navn.
Så nå har vi alle det samme etternavnet. For meg var det lett valg, men synes du må holde på det som er rett for deg.

her har storesøster det ene etternavnet til faren kun. Både jeg og sambo har 2 etternavn så vi valgte å bare gi datter vår 1. Så når vi gifter oss får alle det samme    Synes det var et lett valg jeg, kan nesten ikke vente til jeg og resten av familien, bare får 1 etternavn - enkelt og greit! 

Da vi giftet oss for 2 år siden, flyttet jeg etternavnet mitt til mellomnavn og tok hans etternavn til etternavn. Det vil si at jeg og mannen min nå har samme etternavn, men forskjellig mellomnavn. Dette fordi det var viktig for han å beholde det veldig spesielle mellomnavnet sitt (han er oppkalt etter sin bestefar) og fordi det var viktig for meg å beholde litt "identitet" ved å beholde mitt tidligere etternavn.

Siden både mellomnavnet og etternavnet mitt er korte navn (4 + 5), så velger vi å gi babyen de samme navnene som jeg har - så får far skille seg litt ut med sitt mellomnavn. Dog får vi alle samme etternavn og det er ikke i alle sammenhenger vi bruker mellomnavnene heller ;=)

Både jeg og sambo har 2 etternavn (mellomnavn + etternavn). Barnet vil få mitt etternavn som enten mellom- eller etternavn og så har jeg sagt at sambo får velge hvilken av navnene han vil videreføre. Så setter vi det sammen slik det klinger best. Valgene vil da bli:

Navn- Mitt etternavn- Sambo's etternavn

ELLER

Navn- Sambo's mellomnavn- Mitt etternavn

Jeg er gift og har mannens etternavn, og det har sønnen vår også.
Det samme vil det nye barnet få.

Hmm, virker som de fleste tar mannens navn og mulig sitt eget navn som mellomnavn. Synes dette er utrolig vanskelig. Vi får ta en orntlig prat om det og si hva og hvordan vi føler det og se om vi blir enige ;) 

Jeg synes også dette er veldig vanskelig... Jenta vår har bare faren sitt etternavn, for jeg har så langt etternavn at jeg synes hun skulle få slippe å hete så langt navn.. men nå angrer jeg litt. Så lurer på å legge til mitt navn på jenta når minstemann blir født, sån at begge barna får mitt navn som mellomnavn. 

Her så får lille barnet et litt spesielt navn.
skulle gjerne gitt ungen mitt etternavn ettersom det kun er 13 stk i norge med det navnet, men beholder det selv jeg da :) 
I forhold til min manns tradisjoner blir det 
navn - fars fornavn - bestefars fornavn - fars familie navn.

sånn blir det om det blir jente eller gutt :) syns det er viktig og holde på tradisjoner og vi håper på å flytte ned dit om ca 10 år så hjelper mye det også :)

Her tror vi det blir mitt etternavn. Rett og slett fordi at om vi noen gang får en gutt så ønsker vi ikke at den gutten skal få et dame/kjerring-navn til etternavn. Barnefar/sambo er svensk og navnet hans er ikke et etternavn her for å si det sånn!!

Guttene på han sin side har et slektsnavn, så vi får heller bruke det om vi får gutter...

Om jeg hadde giftet meg hadde jeg nok tatt mannens navn i tillegg til mitt eller ikke tatt mannens etternavn i det hele tatt. Hadde ikke forlangt at han skulle tatt mitt. Mini har begges etternavn.

Det falt meg ikke inn å beholde mitt eget etternavn da vi giftet oss.
Det er et etternavn som er helt vanlig i norge, mens mannens er veldig sjeldent.
Men hadde uansett tatt hans navn. Jeg ser ikke poenget i at vi alle skulle ha forskjellige og flere etternavn.
Det blir jo mye letere om vi alle heter det samme.
Jeg er kjempestolt over å kunne bære min manns etternavn :D

Bytta navn etter vi fikk første, jeg. Var ikke noe tvil for min del :-) Men skjønner det er vanskelig..

Her blir det farens etternavn, siden jeg har to etternavn og jeg ikke vil velge bort det ene for å eventuelt lage mellomnavn.

Back
Topp