Barnets etternavn...

Kaktus_86

Elsker forumet
Har begynt å tenke på barnets etternavn. Kjenner at dette er et utrolig vanskelig tema og jeg vet ikke hvordan jeg stiller meg til dette. På en måte vil jeg at vi alle skal hete det samme etter hvert, men jeg føler samitidig veldig sterkt for mitt familienavn. Og dersom han ikke er villig til at mitt navn skal stå sist vet jeg faktisk ikke om jeg kommer til å endre navn. 

Er jeg helt urimelig? Hvordan har dere tenkt å gjøre dette? Hvordan bestemmer dere dere?

Vi har bestemt at barnet får mitt som mellomnavn, mens samboeren sitt som etternavn... Vi fant ut hva som passa best til navnene vi ha bestemt, Holder det hemmelig siden det er ganske uvanlige.. Hehe... =)

Da vi ventet første byttet jeg navn jeg, så nå heter vi det samme alle sammen! Tok begge navnene, både mellom og etternavn. Jeg har et kjipt navn da, så var enkelt valg her. For meg er det viktigste at vi har likt navn alle sammen.

Tror nok det blir sambo sitt navn her, siden det ikke er så mange som har det, å er vedlig spess, mens jeg har et så kjedelig å alle har jo det navnet. 

Da vi giftet oss så tok jeg hans navn til etternavn og han tok mitt som mellomnavn, så da kommer barna våre til å ha mitt tidligere etternavn som mellomnavn og hans til etternavn. Da heter de det samme som oss :)

Dette synes jeg er vanskelig! Har ikke turt å tenke så mye på det enda...
Jeg har et langt og kjedelig etternavn, han har et kort og greit et!
Jeg kunne godt tenkt meg at vi alle bare brukte hans, men så er vi jo ikke gift da (å har bare bodd sammen i 1,5 år..).
Junior har mitt etternavn, så blir liksom litt rart om barna skal ha hvert sitt etternavn også.. synes jeg..
Også er det uaktuelt å bruke begges etternavn...
Vanskelig....

Med førstemann valgte vi å bruke mitt etternavn som mellomnavn og fars navn som etternavn. Denne gangen er vi gift, og har samme mellomnavn og etternavn alle sammen, så da blir valget enkelt. For meg var det viktig at vi alle hadde samme etternavn, iallefall på sikt. Vi var jo forlovet og hadde satt bryllupsdato da førstemann ble født.

Her blir det pappans etternavn;) sånn gjorde vi det sist, så da blir det sånn nå oxo. greit for meg, d jeg har ett navn jeg deler med hele norge omtrent :)

Her har begge ungene mitt mellomnavn og eldste har faren sitt etternavn og minste har mitt etternavn fordi de ikke har samme far,og minsten har ikke kontakt med faren sin..

Våre gutter har farens navn som mellomnavn og mitt som etternavn.
Vi er gift, men jeg har valgt å kun ha mitt etternavn.

Vi slet litt med dette når vi fikk sønnen vår... Fordi samboeren min har 2 etternavn (eller mellomnavn, og etternavn) som hører sammen. Det blir bare helt feil å skulle dele de 2. Og mitt etternavn er ikke så veldig vanlig, så jeg har lyst til å føre det videre. Derfor kom vi til slutt frem til at mitt etternavn blir mellomnavn på barna våre, og hans 2 har vi slått sammen med bindestrek, og bruker det som etternavn. Når vi en gang gifter oss, så vil jeg hete det samme. :)

Når vår datter kom hadde vi bestemt oss for mitt mellomnavn og sambo sitt etternavn. Mest fordi vi begge ville at ungen skulle hete no fra oss begge. Og mellomnavnet mitt vil jeg alltid beholde, og også føre videre. Å det passa utrolig bra sammen:))

Vi er gift, men jeg har beholdt etternavnet mitt. Datteren vår har mannens etternavn først og mitt sist, slik skal det bli for andremann også.

DinaF skrev:
Vi har bestemt at barnet får mitt som mellomnavn, mens samboeren sitt som etternavn... Vi fant ut hva som passa best til navnene vi ha bestemt, Holder det hemmelig siden det er ganske uvanlige.. Hehe... =)

Slik har vi det med våre også. Mitt som mellomnavn og pappas sitt som etternavn.

Eh, jeg skrev visst på Juni, men hører jo til Juli! Hihi, skjønte ingenting når folk hadde hørt hjertelyd hos jordmor og var 13 uker og sånn. Jaja, lykke til videre Juni-damer!

Begge har et sjeldent etternavn her, så vi ville ha med begge. Så her har lillegutt samboers etternavm som mellomnavn og mitt som etternavn fordi det passet best. Mitt etternavn slutter på samme bokstav som samboerens begynner med, så ble veldig tungvint å uttale.

Hos oss er det veldig enkelt, i og med at jeg heter det litt for oppbrukte etternavnet Olsen! Min kjære har ett familienavn, så Isak fikk hans etternavn, og det vil denne lille gjøre også :)

Er ikke så lett det der, lykke til med valget!

Her tror jeg det blir slik at barnet får mitt etternavn i midten, og far sitt til slutt...Vi er ikke gift enda..Men, den dagen vi skal gifte oss tror jeg at jeg enten bare heter det jeg alltid har gjort, eller at jeg tar hans etternavn i tillegg til mitt eget....Ikke så lett gitt...Både jeg og samboeren har litt uvanlige og ålreite etternavn, så vil liksom beholde begge på et vis:)

Her har vi mitt etternavn til slutt på gutten og hans som mellomnavn. Kommer tilå gjøre samme denne gangen. Da har de begge navn... Jeg kommer nok ikke til å ta kjærestens navn når vi gifter oss, men heller han mitt evt. Og da får vi jo lik rekkefølge på navnene også...

Grunnen til at vi har gjort det sånn er at det er mest familie tilknyttet mitt navn, for hans foreldre er skilt. Og han har allerede byttet navn noen ganger i barndommen pga av dette...

Back
Topp