Barnetrygd tråd nr 2

Sjekka opp dette før vi startet å spare og har tenkt til å spare frem til vi når maksgrensa og så etter det sparer vi på vår konto dersom de ikke kjøper leil før studiene/under studiene. Foreldrene mine gjorde det samme og jeg kjøpte leil første året jeg studerte, som jeg senere leide ut når jeg fikk kjæreste. Slik fikk jeg god egenkapital til kjøp, samtidig som jeg fikk fullt stipend når jeg studerte. Og tjente en del når jeg senere solgte leiligheten ;)
Så bra. Det er faktisk mange som ikke er klar over dette :-)

Men hvis barnet får for stor formue i sitt navn, så kan det bli litt uheldig i forhold til senere stipend bl.a. Det er derfor vi sparer i mitt navn foreløpig.
Samme her. Sparer i mitt navn. Men de har egne kontoer hvor julegaver og bursdag gaver og sparebøsse penger går. Og litt ekstra fra besteforeldre :)

Vedr overformynderi så er vel grensa hevet betydelig, til 170' tror jeg. Men grensen for det med å få stipend/studielån vet jeg ikke...
Den blir forandret hvert år, i år er grensen for formue på 370' og person/kapitalinntekt på 162'

Den blir forandret hvert år, i år er grensen for formue på 370' og person/kapitalinntekt på 162'
Tror ikke grensen for barns penger før overformynderi går inn er så høy. Den økte juli 13 og har nok ikke økt så mye etter det

Samt at overformynderi gjelder frem til barnet er 18 år. Så for vår del blir det ikke mye over 170' når vi sparer på boligkontoen. Og selve sparekontoen som ikke er låst blir brukt til de større og dyre tinga de evt trenger/ ønsker seg fremover. Så så lenge man er klar over grensa og følger med når barna nærmer seg 18 så slipper man overformynderi ;) og ved en evt arv kan man unngå overformynderi dersom arvgiveren nevner det i testamentet/arvekontrakten.

De pengene går inn i husholdningen, men vi har en sparekonto til hvert av barna, samt en "barneutstyrskonto" som vi henter penger til alt av utstyr, klær osv. :)

Back
Topp