barnet mitt tok i ei brunsnegle..fare for listeria bakterie?

Bie92

Blir kjent med forumet
Vi var ute å gikk en tur hvor vi møtte på en brunsnegle, plutselig tok hun fatt i den hvor hun fikk mye slim på hendene, som var syyykt vanskelig å få vekk (takk gud for husholdning eddikk altså..). Så googler jeg om det er farlig og det fremkommer at det er store mengder listeria i disse sneglene og at det kan smitte til mennesker via slim. Burde jeg være bekymret? Tenker å ringe legen på mandag.. eller er jeg hysterisk?

Bittelitt hysterisk kanskje. Det er nok ingen stor fare, og ei heller så mye en lege kan gjøre med saken.

Jeg ville vært litt ekstra oppmerksom på symptomer de neste månedene, gått til legen tidligere ved feber for eksempel i løpet av inkubasjonstiden. De fleste blir ikke syke i det hele tatt av listeria :)

Er du redd for at hun kan være smittet eller at du kan være smittet? Generelt er listeria bare farlig for gravide og for folk med svært nedsatt immunforsvar. Så dersom du fikk vasket av slimet både på hennes hender og også på dine etter å ha hjulpet med håndvasken bør det gå helt bra :)

ok, godt å høre :) ikke redd for meg selv.. men når jeg blir bekymra for barnet mitt MÅ jeg bare vite altså. Takk for gode saklige svar.

Står det at listeria kan smitte bare man har slimet på seg? Tenker jo at det er liten sjanse for det, så lenge man ikke får det i seg. Sitter på fingrene med slim på og lignende.

Altså, huden er en tykk barriere som er ugjennomtrengelig for det meste utover mygg, flått og andre stikkende insekter :) Man får ikke listeria gjennom hudbarrieren.

Listeria kan man få når man spiser noe (eller berører munnen etter å ha tatt på infisert jord eller liknende), og folk flest blir overhodet ikke syke av å få i seg bakterien.

Back
Topp