Barnestyrt mattilvenning

Kjekt å ha noe å gjøre:) Jeg skal printe ut noen bilder og sette inn i albumet til vesla før permisjonen er over tenkte jeg:)
Herlig :D Masse slikt jeg skulle gjort :p
 
Rart hvor man somler når man har god tid har jeg funnet ut:)
Helt vanvittig!
Jeg startet bra med T, men har enda en haug med fremkalte bilder av han som ikke er ordnet!
 
Helt vanvittig!
Jeg startet bra med T, men har enda en haug med fremkalte bilder av han som ikke er ordnet!

Mine to søsken har ferdige babyalbum, men mamma kom ikke halvveis i mitt en gang hehe:)
 
Ja, det er litt trist, jeg må gjøre en bedre jobb:)
Viktig å gjøre det man har lyst til så man får det gjort :D
Det er koselig å drive med når man først begynner da!
 
Høres interessant ut:) Emmeth kan ikke sitte helt selv ennå, så venter litt med det, men gir han mat i taste teaseren sin:)
 
Tenkte å skrive litt rundt dette jeg, så dere ikke blir livredde for at Lillebror skal sette noe i halsen når jeg forteller hvordan vi gir han mat :p
Først må jeg bare si at jeg er ikke i mot å gi babyene most mat på skje, men synes denne metoden er interessant og egentlig veldig logisk.
Den går ut på at babyene får styre helt selv når de skal lære seg å spise annet enn melk, de får altså store biter med babyvennlig mat og får spise og lære på egenhånd.
Det høres kanskje litt skummelt ut, at de kan sette maten i vrangen osv. Men om de brekker seg er det gjerne en helt naturlig brekningsrefleks som de bruker til tungebevegelsen er helt opparbeidet.
Mat som er fint å gi i starten er agurt, grønnsaker som er kokt møre, myk frukt eller lettkokt frukt om den er ganske hard. brødskiver, etterhvert myk pasta, kjøtt osv.
Her fant jeg en blogg som sier litt om temaet:
http://barnestyrtmattilvenning.blogspot.no/2010/01/retningslinjer-for-barnestyrt-avvenning.html
Det meste som står på nett står på engelsk, det kalles Babyled weaning (BLW)
Det handler jo egentlig om at babyen skal få utforske selv, og ta ting i sitt tempo.
Og jeg må innrømme at jeg ble litt lei av all skjematingen med T, selvom han også fikk spise litt selv.
Det blir spennende tid fremmorver nå som Lille skal få mer mat.
Stol er snart klar, slik at han får sitte skikkelig, og jeg har begynt å planlegge litt mer hva han kan få :D

Del gjerne deres tanker rundt dette :)
Det jeg tenker er at man nesten er nødt til å hjelpe barnet litt slik at det blir mett :eek: o_O En ting er at de sutter og tygger på ting, men vesla her hadde nok ikke klart å spise seg mett selv helt fra starten av da hun ikke skjønner at hun gjentatte ganger må føre maten til munnen...?!?
 
Det jeg tenker er at man nesten er nødt til å hjelpe barnet litt slik at det blir mett :eek: o_O En ting er at de sutter og tygger på ting, men vesla her hadde nok ikke klart å spise seg mett selv helt fra starten av da hun ikke skjønner at hun gjentatte ganger må føre maten til munnen...?!?

Nei dette er jo ofte kombinert med unger som ammes mye og lenge ;)
Er jo ikke snakk om mye næring i starten. Men etterhvert klarer de å få i seg det de trenger, helt på egenhånd.
Altså om han bare smattet på en agurk, ville han jo spist seg mett på morsmelk.
 
ImageUploadedByBV Forum1362587920.949152.jpg
Testet stolen i dag da :)
 
Har fått tenkt litt mer på temaet etter kontrollen og den gode vektoppgangen. Han har da virkelig ikke stort behov for annen næring på lenge enda, så han har god tid til å lære seg å spise selv!
Håper vi får bordet til stolen snart, gleder meg til å begynne smått!!
 
Deilig å vite at du har det han trenger av næring enda, og bare kunne ta mattilvenning i rolig tempo! :)
 
Deilig å vite at du har det han trenger av næring enda, og bare kunne ta mattilvenning i rolig tempo! :)
Ja jeg er takknemlig for det :)
Gir dere smaksprøver nå?
 
Ja jeg er takknemlig for det :)
Gir dere smaksprøver nå?
Ja, vi har latt han smake eple, pære, avokado og banan, men det er bare snakk om å få i seg litt saft, eller ett par teskjeer. Holder oss ellers til puppen selv, og koser oss med det! :)
 
Ja, vi har latt han smake eple, pære, avokado og banan, men det er bare snakk om å få i seg litt saft, eller ett par teskjeer. Holder oss ellers til puppen selv, og koser oss med det! :)
Ja samme her :)
Går dager mellom hver gang også!
Han har begynt å fatte litt interesse for det vi putter i munnen da. Eller AT vi putter ting i munnen.
Og etter at han fikk drikke av min smoothie fra glass elsker han store glass :p
 
Ja samme her :)
Går dager mellom hver gang også!
Han har begynt å fatte litt interesse for det vi putter i munnen da. Eller AT vi putter ting i munnen.
Og etter at han fikk drikke av min smoothie fra glass elsker han store glass :p
Jeg har testet ut de skumpinnene du pratet om, stor suksess her:D

Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum
 
Så fint han satt i stolen sin:rolleyes:

Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum
 
Back
Topp