Barnestyrt mattilvenning

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Tenkte å skrive litt rundt dette jeg, så dere ikke blir livredde for at Lillebror skal sette noe i halsen når jeg forteller hvordan vi gir han mat :p
Først må jeg bare si at jeg er ikke i mot å gi babyene most mat på skje, men synes denne metoden er interessant og egentlig veldig logisk.
Den går ut på at babyene får styre helt selv når de skal lære seg å spise annet enn melk, de får altså store biter med babyvennlig mat og får spise og lære på egenhånd.
Det høres kanskje litt skummelt ut, at de kan sette maten i vrangen osv. Men om de brekker seg er det gjerne en helt naturlig brekningsrefleks som de bruker til tungebevegelsen er helt opparbeidet.
Mat som er fint å gi i starten er agurt, grønnsaker som er kokt møre, myk frukt eller lettkokt frukt om den er ganske hard. brødskiver, etterhvert myk pasta, kjøtt osv.
Her fant jeg en blogg som sier litt om temaet:
http://barnestyrtmattilvenning.blogspot.no/2010/01/retningslinjer-for-barnestyrt-avvenning.html
Det meste som står på nett står på engelsk, det kalles Babyled weaning (BLW)
Det handler jo egentlig om at babyen skal få utforske selv, og ta ting i sitt tempo.
Og jeg må innrømme at jeg ble litt lei av all skjematingen med T, selvom han også fikk spise litt selv.
Det blir spennende tid fremmorver nå som Lille skal få mer mat.
Stol er snart klar, slik at han får sitte skikkelig, og jeg har begynt å planlegge litt mer hva han kan få :D

Del gjerne deres tanker rundt dette :)

Det har jeg aldri hørt om, men det kunne vært spennende å prøve synes jeg:-) Jeg her alltid for å teste ut nye ting og ikke bli for låst fast i hvordan man gjorde det før prinsippet:-)
Tror kanskje jeg skal teste med gulerot først, det er hun så glad i:-)

Det har jeg aldri hørt om, men det kunne vært spennende å prøve synes jeg:) Jeg her alltid for å teste ut nye ting og ikke bli for låst fast i hvordan man gjorde det før prinsippet:)
Tror kanskje jeg skal teste med gulerot først, det er hun så glad i:)

Ja, jeg begynte å lese om det fordi jeg ble fascinert, ikke fordi jeg vurderte det i utgangspunktet.
Men nå er jeg veldig for :D
Gulrot er fint da =) Kok den lett mør, og se om hun vil gnage litt på den :D

Ja, jeg begynte å lese om det fordi jeg ble fascinert, ikke fordi jeg vurderte det i utgangspunktet.
Men nå er jeg veldig for :D
Gulrot er fint da =) Kok den lett mør, og se om hun vil gnage litt på den :D

Kjenner jeg henne rett så vil hun mer enn gjerne det ja hehe:-)

Herlig :D
Har hun brett på?

Hehe ja, det er stor stas, hun satt egentlig godt i stol allerede før jul, lot henne prøve hos ei venninne, men ikke før nå hun får sitte her hjemme:-)

Hehe ja, det er stor stas, hun satt egentlig godt i stol allerede før jul, lot henne prøve hos ei venninne, men ikke før nå hun får sitte her hjemme:)

Vi får en IKEA-stol av søs. Men det var ikke brett på den, så jeg har fått noen i Oslo til å handle det for oss. Greit for ungen å ha bord tilgjengelig overalt :p
Og den stolen er så grei å ha med i bilen om man skal bort, siden man kan ta av bena! :D
Har dere pute i?

Vi får en IKEA-stol av søs. Men det var ikke brett på den, så jeg har fått noen i Oslo til å handle det for oss. Greit for ungen å ha bord tilgjengelig overalt :p
Og den stolen er så grei å ha med i bilen om man skal bort, siden man kan ta av bena! :D
Har dere pute i?

Har pute i den ja, den ser ikke ut, full av gulrotmos og pære:-)

Jaaaa! :D Hehe, neste prosjekt!

Kjekt å ha noe å gjøre:-) Jeg skal printe ut noen bilder og sette inn i albumet til vesla før permisjonen er over tenkte jeg:-)

Back
Topp