Barnesete

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jenta vår på 9 sitter i Cybez solution M-fix per nå. Står at det er fra 3-12 år.

Første problem:
Nå er det slik at det «velter» i skarpe svinger. Syns ikke det står like stødig som lillebroren sitt som har et veldig likt sete. Så ser jeg setet er opp til 36kg. Jenta vår er 33. Kan det ha noe med det å gjøre? Kan alltids ta av ryggen slik at hun kun har pute, men jeg syns det er skummelt mtp sidekollisjon. :p

Andre problem:
Etter en utflukt med skolen sa jenta mi at de hadde målt henne til 1.50cm så hun kunne sitte uten sete. Jeg måler henne til 1.38cm. Så dette skurrer litt og jeg tenker at skolen enten har tatt en spansk en her eller så husker datteren min feil. Så søker jeg litt da og skjønner ikke helt hva Trygg Trafikk mener her. Noen av dere som kan forklare? «Barn mellom 135 og 150 skal bruke godkjent utstyr dersom det er tilgjengelig.» Betyr det at hvis skolen ikke har pute så kan hun sitte uten?
 

Vedlegg

  • A331B220-B35E-4D53-AF39-6BA7DDD2631A.jpeg
    A331B220-B35E-4D53-AF39-6BA7DDD2631A.jpeg
    37,2 KB · Visninger: 8
Leser det også sånn. Men aner ikke. Eldste her er 7 og nesten 130. Så ikke kommi til den str enda. Men regner med det er sånn at skolen kan det. Hadde vært vanskelig for skolen og bussselskapene å holde alle med seter. Det er tidskrevende å sette inn så mange. Kanskje derfor den regelen er sånn?
 
Leser det også sånn. Men aner ikke. Eldste her er 7 og nesten 130. Så ikke kommi til den str enda. Men regner med det er sånn at skolen kan det. Hadde vært vanskelig for skolen og bussselskapene å holde alle med seter. Det er tidskrevende å sette inn så mange. Kanskje derfor den regelen er sånn?

Godt mulig.
Men jeg ingen tro på skolen vet dette :p Ble kommentert i gangen og da ble de litt stressa og måtte hive seg rundt for å finne fram puter til de yngste :hilarious:
 
Ja, hun kan sitte uten - men det er du som mamma som bestemmer. Vi får utsendt et skjema hver høst der vi må svare på nettopp det. Mine barn har aldri fått lov å reise uten stol/pute så lenge de bruker det hjemme. Kan dø like herlig i ulykke med skolen som hjemme.

Ang det første du spør om, så lurer jeg på om stolen er festet med isofix? Ellers så husker jeg det fra da eldste brukte beltestol, at den svingte litt i krappe svinger. Ingenting å gjøre med. Å sitte på pute er litt som å ha på badering og tenke at man flyter.. beltestolen gir riktig belteføring og beskytter til en viss grad siden og hodet. En pute løfter bare barnet litt høyere og lar selen som går over magen komme i litt mer riktig posisjon. Så nei, jeg ville ikke byttet. Dessuten tror jeg ikke det er så mange beltestoler som er godkjent som både beltestol og pute, slik at du ikke kan ta av ryggen - selv om den kan tas av. Det er kun for transport/pakking.
 
Ja, hun kan sitte uten - men det er du som mamma som bestemmer. Vi får utsendt et skjema hver høst der vi må svare på nettopp det. Mine barn har aldri fått lov å reise uten stol/pute så lenge de bruker det hjemme. Kan dø like herlig i ulykke med skolen som hjemme.

Ang det første du spør om, så lurer jeg på om stolen er festet med isofix? Ellers så husker jeg det fra da eldste brukte beltestol, at den svingte litt i krappe svinger. Ingenting å gjøre med. Å sitte på pute er litt som å ha på badering og tenke at man flyter.. beltestolen gir riktig belteføring og beskytter til en viss grad siden og hodet. En pute løfter bare barnet litt høyere og lar selen som går over magen komme i litt mer riktig posisjon. Så nei, jeg ville ikke byttet. Dessuten tror jeg ikke det er så mange beltestoler som er godkjent som både beltestol og pute, slik at du ikke kan ta av ryggen - selv om den kan tas av. Det er kun for transport/pakking.

Har ikke festet med isofix. Prøvde, men feilet :hilarious: Setene blir flyttet endel mellom våre to biler så er veldig greit at de står løst også.

Nå har jeg sett igjennom manualen til setet og finner ingenting om at man ikke kan ta av ryggen. Vet dette ble nevnt i butikken at en kunne ta av ryggen og bruke kun puta.
Finner bare forum som nevner dette, men ingen ordentlige kilder.
 
Har ikke festet med isofix. Prøvde, men feilet :hilarious: Setene blir flyttet endel mellom våre to biler så er veldig greit at de står løst også.

Nå har jeg sett igjennom manualen til setet og finner ingenting om at man ikke kan ta av ryggen. Vet dette ble nevnt i butikken at en kunne ta av ryggen og bruke kun puta.
Finner bare forum som nevner dette, men ingen ordentlige kilder.
Grunnen til at det også er lurt å feste med isofix, er jo fordi hvis det står løst i baksetet (altså når barnet ikke er med), så risikerer du å få det i ryggen ved kræsj/kraftig bråbrems. Og det kan potensielt være ganske farlig. Så ville gjort en innsats der mtp montering. :)
Finner ikke noen manual på nett for den stolen, men ville ikke tatt det av med mindre det står spesielt at «det kan man gjøre». Men du gjør jo som du selv vil :)
 
Har ikke festet med isofix. Prøvde, men feilet :hilarious: Setene blir flyttet endel mellom våre to biler så er veldig greit at de står løst også.

Nå har jeg sett igjennom manualen til setet og finner ingenting om at man ikke kan ta av ryggen. Vet dette ble nevnt i butikken at en kunne ta av ryggen og bruke kun puta.
Finner bare forum som nevner dette, men ingen ordentlige kilder.
Hvis det er isofix på stolen så burde du feste med isofix. De er tyngre enn stolene som ikke har isofix så det kan bli et voldsomt trykk på barnet i en krasj når stolen presser barnet inn i selen
 
Isofixen er jo bare et par klikk, så er den fast, og bare to klikk så er den løs, så ville nok festet den ordentlig. Tar ikke så lang tid å bytte fra bil til bil i grunnen.

Du bør ikke ta av ryggen og bruke bare den puta nei.
Trodde også vi kunne det på vårt sete, men fant fort ut at det ikke var lurt. Husker bare ikke nå hvor jeg fant infoen om at puta ikke skal brukes uten ryggen. Og også fordi den er vond å sitte på når man får rompa/korsryggen rett i det hullet som er bakerst på puta det ryggen skal nedi.

Her er yngste på snart 9 år snart 140 cm, men bruker beltestol enda. Har fortsatt godt med plass, og bedre beskytta enn med pute. Gjør ikke noe om hun blir tyngre enn 36 kg heller. Jeg forhørte meg med cybex for noen år siden da eldste bikket 36 kg, og de sa at så lenge barnet passer i stolen, og man får et par fingre mellom nakkestøtte og skulder, så kan stolen brukes selv om barnet er over 36 kg. De tåler det helt fint, og de selv tester stolene med tyngre dukker enn 36 kg.
Det er belteføringen som er gjeldene for om beltestolen fortsatt kan brukes.
Altså om skulderbeltet har klaring mellom skulder og nakkestøtte, og at det sklir fint frem og tilbake ved bevegelse, og at hoftebeltet ligger over øvre del av låtene.

Her sitter eldste på snart 12 år, 157 cm og over 50 kg fortsatt på pute. Er da belteføringen er rett på han i vår bil. Dessuten liker han absolutt best å sitte på pute selv også
 
Rart ørten personer advarer mot bruk av pute som har tilhørt sete, men ingen har kilder å vise til. Må jo være mange som gjør feil da når informasjonen er så skjult? Er ikke noe stress å kjøpe ny pute, for all del. Virker bare litt merkelig.

Men ingen egentlig svarer om en på 135 kan sitte uten sete/pute? Slik som det virker som på Trygg Trafikk.
 
Rart ørten personer advarer mot bruk av pute som har tilhørt sete, men ingen har kilder å vise til. Må jo være mange som gjør feil da når informasjonen er så skjult? Er ikke noe stress å kjøpe ny pute, for all del. Virker bare litt merkelig.

Men ingen egentlig svarer om en på 135 kan sitte uten sete/pute? Slik som det virker som på Trygg Trafikk.
Lovlig kan de sitte uten noe, om de får riktig belteføring og sitter riktig i bilens egne seter er en annen sak. Burde sitte i beltestol til 150 cm
 
Her er kriteriene som må være oppfylt for å sitte i bil uten sete eller pute.
Alt dette kommer ikke bare an på barnets høyde, vekt eller alder, men også bilens seteutforming, hvor beltet kommer ut av bilens karosseri og hvor beltet da legger seg over barnets skulder og hofter.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20180508-102837.png
    Screenshot_20180508-102837.png
    76,8 KB · Visninger: 11
Lovlig kan de sitte uten noe, om de får riktig belteføring og sitter riktig i bilens egne seter er en annen sak. Burde sitte i beltestol til 150 cm
Der er det vanvittig stor forskjell på biler. Så følger man reglene så blir det forskjellige svar ang hvor gamle barna var når de slutta med stol/pute. I mannens 240 så er setene bak såpass korte i ryggen at hu på snart 8 er nesten høy nok til å sitte uten noe. Barn er også forskjellig bygd. I min touran kan egentlig ikke voksne sitte i midten fordi beltet kommer i fra taket og blir feil uansett hvem som sitter der. I xc 90 7 seter så kan 8 åringen sitte på pute i baksetet men må ha bilstol i de 2 setene i bagasjerommet. Så til å med samme bil trenger ikke å ha like seler i alle seter. Det der må man nesten passe på selv at blir riktig og sikkert derfor regelen er som den er.
 
Back
Topp