Barnesete til bil

Kari57

Andre møte med forumet
Hei, dere! Jeg er bestemor til to herlige jenter (15 og 23 mnd) som bor på hver sin side av landet. Vi ser dem ikke så ofte, men vil jo gjerne at de skal være trygge i bilen når de er på besøk hos oss. Begge jentene er nå  over 10 kg, og vi må ha et nytt sete. Problemet er at jeg vet ikke hva vi skal kjøpe. Skal vi kjøpe bakovervendt, og hvor komfortabelt blir det etter som de vokser? ( Og hvor enkelt er det å feste for noen som bare gjør dette noen ganger i året?) Eller skal vi kjøpe framovervendt sete? Og hvor trygt er i så fall dette? Er det ett merke som er bedre enn et annet? Håper noen kan hjelpe meg - da mine barn var små lå de i bærebag til de kunne sitte, så var det rett på sittepute.........

Gå innom flere forhandlere og hør du.
Dem sier mye forskjellig, så derfor lurt å se flere plasser først.
Jeg ville ha valgt en som kan gå begge veier jeg hos deg. Da er du sikret og kan ha dem bakovervendt om de er vant med det og kan det. Og så kan du ha den framovervendt om de blir lett bilsyke osv og da best å ha dem den veien.

SKadereduserende effekt i fremovervendt bilstol er mellom 40 og 50%. I bakovervendt er det 90-95%. I Storbritannia har de gjort undersøkelser som konkluderte med at 40% av barn som ble drept i trafikken hadde overlevd om de satt bakovervendt.

Jeg ville sett på Britax Two Way Elite. Det kan stå begge veier, er rimelig i innkjøp, kan brukes lenge, og er et av de sikreste setene.
Andre kjente merker som er gode er: Brio, Acta Graco, BeSafe og Maxi Cosi. Gå til en seriøs forhandler som spesialiserer seg på bilsikring og få prøve de ulike setene før dere kjøper. Sjekk bruksanvisningen nøye når dere skal montere det. Feilmontering er et vanlig problem som ødelegger for sikkerheten. De forkjsellige setene kan stå helt forskjellig i ulike biler, og har forskjellige krav til plass. Britax-setene er generelt lite plasskrevende.

Så flott å se at det er noen som bryr seg like mye som deg! Barnebarna dine er heldige. [:D]

Hvis du har flere spørsmål, kan du også gå inn på denne siden: www.sikringavbarnibil.blogspot.com
Den drives av en dame som også er her inne, og er en seriøs side som til og med Trygg Trafikk linker til.

Takk datter! Glad du ble med i diskusjonen, men ikke mye hjelp, egentlig. :)

ORIGINAL: et_lite_vesen

Jeg liker Acta Graco Duologic, men den er veldig dyr når man ikke skal bruke den så ofte. Dytter opp denne for deg, hvilke seter kan gå begge veier, noen som veit?

Ville kjøpt Britax Two Way Elite. Det er et sikkert, anvendelig sete som kan brukes lenge. Og det kan brukes begge veier. Det er også rimelig i innkjøp i forhold til magne andre seter, og er ikke så plasskrevende som f.eks Acta Graco, og diverse andre kombistoler. Det viktigste er jo så klart at det passer i bilen det skal brukes i, men Britax-seter pleier sjelden å være problemer med å sette inn. Det er heller ikke så uhorvelig komplisert å montere.

Så flott at du som bestemor er opptatt av sikkerhet i bil [:)]

Jeg vil også anbefale Britax Two Way Elite, det er et av de mest anvendelige setene på markedet som kan brukes begge veier, og heller ikke er så vanskelig å montere i bilen. I tillegg har det fast lavpris på barnas hus til kr. 1999,- Vi har dette setet og er kjempefornøyde![:D]

ORIGINAL: Labambie

Britax Multitech er det sikreste setet på markedet og kan brukes begge veier. Det er lett å montere og ikke minst flytte fra bil til bil. Det kan justeres og brukes helt opp til barnet blir 25 kg!

Hm, vet du forskjellen på den og Two Way Elite?

Multi Techen har mer poltring og sidestøtte. Den er mer forseggjort og fokuserer mer på komfort i tillegg til sikkerhet, mens TWE er mer for de som må tenke sikkerhet og økonomi. TWE er jo veldig populært som nummer to-sete fordi det er like sikkert, men rimelig i innkjøp.

ORIGINAL: Sjefsgaupa

Jeg liker Acta Graco Duologic, men den er veldig dyr når man ikke skal bruke den så ofte. Dytter opp denne for deg, hvilke seter kan gå begge veier, noen som veit?

Ville kjøpt Britax Two Way Elite. Det er et sikkert, anvendelig sete som kan brukes lenge. Og det kan brukes begge veier. Det er også rimelig i innkjøp i forhold til magne andre seter, og er ikke så plasskrevende som f.eks Acta Graco, og diverse andre kombistoler. Det viktigste er jo så klart at det passer i bilen det skal brukes i, men Britax-seter pleier sjelden å være problemer med å sette inn. Det er heller ikke så uhorvelig komplisert å montere.

Ja, jeg ser at du ville gjort det, det har du skrevet allerede.

Hun ønsker ikke Britax, fordi etter å sjekket hva testene sier om den er det den som er kommer dårligst ut! I tester i frontkollisjon er det barn som har falt ut av sett, så det setet blir fullstendig uaktuelt! Så.... finnes det ANDRE seter man kan bruke begge veier, enn de to overnevnte... altså Duologicen og Britaxen?

HVA?? Kan jeg få en link? Britax skal jo være det sikreste setet av alle. Er du sikker på at det var Two Way Elite?

Tror du skal underske det der litt meir[;)]

Hun ønsker ikke Britax, fordi etter å sjekket hva testene sier om den er det den som er kommer dårligst ut! I tester i frontkollisjon er det barn som har falt ut av sett, så det setet blir fullstendig uaktuelt! Så.... finnes det ANDRE seter man kan bruke begge veier, enn de to overnevnte... altså Duologicen og Britaxen?

HVA?? Kan jeg få en link? Britax skal jo være det sikreste setet av alle. Er du sikker på at det var Two Way Elite?

Det var det hun sa, men jeg vet ikke hvor hun har søkt. Det som er kjipt er at uansett hva du søker på, så får du alltid opp noe negativt om den spesifikke stolen. Greit, du får opp gode ting også, men det er så dumt at man alltid må fokusere på det negative i de testene. Da blir det liksom: "Nei, jeg kan ikke kjøpe den fordi den er så vanskelig å montere, og den er ikke sikker nok i sidekollisjon, og den er sånn og den er sånn" Man blir jo aldri klok av det der!
Tror du skal undersøke det der litt bedre

Det var det hun sa, men jeg vet ikke hvor hun har søkt. Det som er kjipt er at uansett hva du søker på, så får du alltid opp noe negativt om den spesifikke stolen. Greit, du får opp gode ting også, men det er så dumt at man alltid må fokusere på det negative i de testene. Da blir det liksom: "Nei, jeg kan ikke kjøpe den fordi den er så vanskelig å montere, og den er ikke sikker nok i sidekollisjon, og den er sånn og den er sånn" Man blir jo aldri klok av det der!

Jeg får det overhodet ikke til å stemme! Britak TWE og Britax MT er de sikreste setene på markedet. Hadde dukken falt ut av TWE under test, så hadde den jo ikke bestått minimumskravene engang!! Nei, det der tar jeg med en enorm klype salt..

????????? Hæ?? Vi har nettopp kjøpt dette setet, fordi vi fikk beskjed om at det var ett av de sikreste setene på markedet! Har du link til denne testen??

ORIGINAL: GalneSara

????????? Hæ?? Vi har nettopp kjøpt dette setet, fordi vi fikk beskjed om at det var ett av de sikreste setene på markedet! Har du link til denne testen??

Det ER jo det! Hun må ha sett feil eller misforstått noe.

Er det noen her som også kan vise til linker om at barn som sitter med bøyde knær i bakovervendt stol, ikke sitter ubehagelig? Og at det heller ikke er skadelig for dem i lengden?

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html

her står det i korte trekk, og det er også linket videre til andre, pålitelige kilder..

Det er neppe Britax Two Way Elite hun har sett test på, jeg tipper det er en misforstaaelse og at det er Brio Zento hun har sett.

Store og lange barn, sjekk eldstejenta hun er veldig blid, enda hun hjemme hos seg selv sitter forovervendt har hun absolutt ingen problemer med aa sitte bakovervendt
http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/09/store-og-lange-barn-bakovervendt.html

Så lenge barna er så små som de er ville jeg sett mer etter et bakovervendt sete som passet i bilen enn å legge vekt på at det må være et kombisete.

Two Way Elite er forøvrig et supert besteforeldre sete og bør helst brukes bakovervendt(dette står også i bruksanvisningen).

Mulig jeg ikke har lest nøye nok i tråden men hva slags bil er det snakk om at skal brukes?

Er det noen her som også kan vise til linker om at barn som sitter med bøyde knær i bakovervendt stol, ikke sitter ubehagelig? Og at det heller ikke er skadelig for dem i lengden?

Ja, det er bare å gå inn på Helene Harefrøken sin blogg eller på Trygg Trafikk sine sider og lese, det. [;)]

www.sikringavbarnibil.blogspot.com

Mamma ringte meg i sted og sa at hun sto på barnashus og ble rådet av damen der til å kjøpe Britax Two Way Elite. Hun spurte om jeg "godkjente" det, og jeg svarte ja med en gang. Så nå kan jeg føle meg trygg når Sophie skal "kjøre" der borte.

Så bra. [:D]

Da tror jeg at jeg får oppklare en misforståelse. Det er min skyld, for jeg sa først  til min datter at det var Britax som hadde kommet dårlig ut i testen. Men uerfaren som jeg er med slike babygreier ( det er 25 år siden sist), blandet jeg Brio og Britax. Beklager veldig  denne blandingen fra min side. Her er lenken til slaktingen av Briosetet: http://forbrukerportalen.no/produkter/10590/

Vi har nå vært på Barnas Hus og kjøpt denne Britax Two Way Elite, og håper barnebarna nå kan kjøre trygt og godt med oss de gangene de er på besøk. Takk for hjelpen til alle som har svart meg!

Oi, så ikke at du allerede hadde oppklart min lille misforståelse. Håper det ikke har vært for mye bekymring blant Britax eiere!

Back
Topp