Barnerom!

Kystvaktkone

Flørter med forumet
Maiblomstene 2020
Beklager at jeg spammer dere med masse innlegg for tiden!! Men har blitt tatt ut av jobb og har litt for mye tid om dagene (så lenge det varer) ;)

Vi bygger om slik at alle ungene får egne rom. Det ene rommet blir 12 kvm, og de andre to blir 8 kvm. Rektangulær form, ca 2.13 bred. Vi har beholdt loftstua for å ha mer fellesareal da vi ser spesielt eldstemann bruker den mye allerede.

Er det noen med "små" barnerom som har lyst å dele bilder/inspirasjon til innredning, farger osv?
 
Vi har kun 3 soverom og, det ene er vårt rom. Et soverom er 12kvm og har tilhørt storebror og et på 7-8kvm og det har vært lillesøster sitt. Forløbi skal lillesøster nr 2 (hun som kommer nå), sove inne hos oss men på et tidspunkt skal storebror få det lille rommet og jentene skal dele det "store". Det må bare gå for vi har ikke plass til noe annet.

Når eldstemann var liten hadde han et veldig lite rom, jeg malte det blått med skyer på. Hadde en liten skyve seng. Brukte en høy hylle til bøker og leker og hadde en gammel tv benk som vi hadde som lesebenk med bøker og leker i der og.

Våre barn fortrekker for det meste å være med oss i stua så de bruker ikke rommene sine så mye uansett. Vi har en egen skuffe og skap i tv benken vår i stua med leker i nede også.

Mine beste råd til små soverom er å utnytte høyden, høye kommoder (husk å fest til veggen), senger gjerne med skuffer under og hylle etc på veggen. Vi blir nå 5 stk på 93 kvm men alt går.
 
Her har 2 åringen rom inne hos oss + babyen skal også sove her... bor alt for trangt og prøver og ikke tenke på sånt. Vi har tak over hodet liksom :p
 
Kommende lillebror får et ganske lite rom hos oss også, på ca 7 m2. Det blir litt utfordrende fordi det attpåtil er relativt lavt under taket. Ellers hadde jeg prøvd å utnytte høyden så godt det lar seg gjøre, med hengeskap over senga m.m. Vi satser på at han leker ute i stua, og etter hvert blir det ganske sikkert høyseng med skap/pult under.
 
Vi har også bare 3 (godkjente) soverom. Vi har et rom på loftet, men det er litt lav takhøyde og egentlig ikke godkjent som sovedel pga rømningsvei. Vi tenker at jentene etterhvert deler det største rommet og lillebror tar det lille. Hele loftet er deres lekeplass og der er det også mulighet for å være alene med venner om de trenger det når de blir eldre, så tror det kommer til å gå bra enn så lenge :)
 
Vi har også bare tre soverom, og venter nr tre. Her trenger eldste eget rom av ulike grunner, så antagelig må de to minste dele rom.. Men jeg får se etterhvert, nå ser det ut som vi får jente, og har gutter fra før.. pluss at det blir stor aldersforskjell på de to minste...
 
Absolutt lurt å utnytte høyden på små rom, men tenk også oppbevaring i alt av møbler. Personlig er jeg megafan av senger med skuffer eller annen form for oppbevaring. Ser IKEA har sprinkelseng med to skuffer under. Veldig greit til laken, dyner, tepper eller andre ting. Ellers syns jeg lukket/tett oppbevaring er greit fordi det samler mindre støv. F.eks. vegghengte skap fremfor åpne hyller. Sønnen til søstera mi har et lite rom med skråtak gjennom halverommet og der laget vi til en åpen hylle øverst langs hele den rette veggen slik at det går an å sette bort bokser med gamle leker, bøker, vinterklær og annet.

Når det gjelder farger er det jo veldig smak og behag. Selv er jeg ikke en som liker typisk rosa eller lyseblått rom. Heller ikke så glad i «grumsenyansene» som er trendy nå, da foretrekker jeg heller klare pastellfarger, men som tillegg i lag med mer nøytrale farger. Har fått litt sansen for lysegult til jente og lyse nyanser av grønn til gutt.
 
Her er litt av inspirasjonen jeg har lagret. Selv om jeg ikke skal lage til babyrom før vi flytter inn i nytt hus
 

Vedlegg

  • A88AFFEC-2302-4C54-9760-05F30C630349.jpeg
    A88AFFEC-2302-4C54-9760-05F30C630349.jpeg
    37,8 KB · Visninger: 5
  • F756B768-0A12-4441-8E11-01D8A3409843.jpeg
    F756B768-0A12-4441-8E11-01D8A3409843.jpeg
    46,1 KB · Visninger: 5
  • EB8EA78F-BCD2-4419-AA40-F73D3745692F.jpeg
    EB8EA78F-BCD2-4419-AA40-F73D3745692F.jpeg
    31,5 KB · Visninger: 5
Vi innreder det 3. barnerommet nå. Det er ca 5.5 Kvm med skråtak. Vi går for en fototapet på den smale veggen under skråtaket og nøytral farge på de andre veggene. Vet ikke kjønn enda, så venter litt før vi maler/tapetserer de andre veggene. Vet dere kjønn på nr 3? Bestilte tapeten fra Photowall.com. Har ikke funnet ut noe mer enn det egentlig, så kjekt med en tråd med tips og inspirasjon til oppbevaringsløsninger, seng etc ja.
 
Back
Topp